A filmsztárokat mindig az aktuális trendek szerint öltöztetik a mozikban, és maga a divat, a divat világa is sokszor szolgáltat ötleteket egy forgatókönyv megírásához, példa erre a most mozikba került Coco Chanel film is. De az sem ritka, hogy egy film befolyásolja a divatot. Megidézzük a filmtörténet 10 olyan pillanatát, amelyek hatása a divatra mai napig is érezhető.
Vivien Leigh, Louise Brooks és Clara Bow,
Brigitte Bardot és Clark Gable
Amióta létezik a film, léteznek filmsztárok. Amióta pedig léteznek filmsztárok, azóta akarnak hasonlítani hozzájuk a mozirajongók. A harmincas években például a divatmagazinok közzétették a híres színésznők filmekben viselt ruháinak szabásmintáit, hogy bármelyik háziasszony megvarrhassa magának azokat. Az egyik legkapósabb a "picnic dress" néven elhíresült ruha szabásmintája volt, amit Vivien Leigh az
Elfújta a szél egyik jelenetében hordott. Azt nem mondjuk, hogy egy ilyen fodros-bodros, szalagos csodát bármikor fel lehetne venni ma is, de bőven vannak olyan filmek és filmikonok által indított trendek, amelyek valahogy azóta sem akarnak kimenni a divatból. Például egy merész fodrász már az 1900-as évek elején kitalálta, hogy rövid, gomba frizurát vág egy női vendégének, de a bubi mégis akkor indult hódító útjára, amikor a nők meglátták a 20-as években a mozivásznon Louise Brooks és Clara Bow színésznőket. Állítólag akkoriban volt olyan férj, aki egyenesen elvált nejétől, amikor az hazabilleget a divatos séróval, a nők mégis csak ilyet akartak akkor, és persze ma sem ciki, sőt! Vagy itt van a bikini esete, 1951-ben a Miss World szépségversenyről még kitiltották a botrányos ruhadarabot, aztán öt évvel később mozikba került Roger Vadim filmje, az
És Isten megteremté a nőt a bikinis Bridget Bardot-val, és már senki nem tilthatta meg a nőknek, hogy kétrészes fürdőruciban vadítsanak a strandokon.
De nem csak az van hatással a divatra, amit hordanak a filmsztárok, hanem az is, amit nem. A legenda szerint, miután az
Ezt történt az éjszaka című 1951-es filmben Clark Gable ingét levéve felfedte csupasz mellkasát, drasztikusan csökkent az ing alá hordható, férfi trikók eladási forgalma.
De kár is hosszasabban magyarázni, mekkora hatása van a divatra annak, amit a filmvásznon látunk, jöjjön a lista!
Gösta Berling (1924)/ Kék angyal (1930)
A filmsztár: Greta Garbo és Marlene Dietrich
A stílus: femme fatale
A stílus elengedhetetlen tartozékai: öltöny, nyakkendő, magas nyakú pulóver, fedora kalap és más feltűnő fejfedők, hullámos félhosszú haj, cigaretta.
A két színésznő közül elsőként az MGM sztárja, a Gösta Berling című filmmel híressé vált Greta Garbo robbant be a köztudatba, a Paramountnak pedig kapóra jött, hogy Dietrich személyében fel tudott mutatni egy legalább olyan fajsúlyos egyéniséget, mint Garbo. Lényegében mindketten a vamp, a femme fatale típust testesítették meg a vásznon. Tömény erotikát sugároztak, ugyanakkor megközelíthetetlenek voltak, fiús alkatuk és férfias öltözködési stílusuk dacára a korszak legáhítottabb női voltak. A nők azóta is másolják Dietrich maszkulin stílusát, Garbo kalapjait, pulóverét, amit egyenesen róla neveztek el. A különc stílusú színésznők természetesen mindketten rajongtak Coco Chanell ruháiért, Dietrich személyes jó barátja volt a tervezőnek.
Casablanca (1942)
A filmsztár: Humphrey Bogart
Az ikonikus ruhadarab: ballonkabát
Az első világháborús katonák kabátjához kitalált speciális vízhatlan anyag indította el hódító útjára a Burberry divatcéget- és márkát. A spéci anyagból készült kabátot pedig Humphrey Bogart alakja tette kötelező darabbá. A világháborús katonák ugyan már a frontról hazatérve civil ruházatként viselték ballonkabátjaikat, de ahogy az lenni szokott, egy celeb kellett ahhoz, hogy a ruhadarab ikonikussá váljon. Nem számoltam meg, de Bogart állítólag összesen csak kétszer jelenik meg a Casablancában ballonkabátban, mégis, ha Bogartra gondolunk, tutira kalapban és ballonkabátban képzeljük el. A ballonkabát nem sokat változott az évtizedek alatt, szinte változatlan formában (igaz, a bézs és a fekete alapszínek mellett ma már a szivárvány minden színében) kapható ma is. És persze népszerűsége sem kopott meg.
Hétévi vágyakozás (1955)
A filmsztár: Marilyn Monroe
Az ikonikus ruhadarab: "Marilyn-dress"

Marilyn állítólag egyszer elküldött egy saját meztelen képével díszített falinaptárat William Travillának a következő üzenettel: "Te öltöztess engem mindig. Imádlak, Marilyn." Bizony, sokat köszönhet Marilyn Travillának, évtizedeken át öltöztette őt és természetesen azt a görög tógák által ihletett, szexi fehér ruhát is ő tervezte, amelyet Marilyn a Hétévi vágyakozásban egy Ferragamo tűsarkú szandállal visel, és amelyet váratlanul fellebbent a szél. A jelenetet eredetileg 1954 szeptember 15-én éjjel egykor forgatták Manhattanban a Lexington sugárút és az 52. utca sarkán 5000 bámészkodó jelenlétében, akik halálosan élvezték, hogy Marilyn újra és újra elrontja azt a pár sort, amit mondania kellett volna, így újból és újból láthatták fellebbenni a szoknyát. A felvétel végül nem került be a filmbe, mert a közönség ujjongása miatt használhatatlan volt, így stúdiós díszletek között még egyszer rögzítették. A jellegzetes szabásvonalat a mai napig viszontláthatjuk az alkalmi ruhák között, aki pedig egy jelmezbálon Marilynnek akar öltözni 100 százalék, hogy ilyen ruhát választ magának.
Álom luxuskivitelben (1961)
A filmsztár: Audrey Hepburn
Az ikonikus darab: a kis fekete
További elengedhetetlen kellékek: fekete kesztyű, gyöngysor, hatalmas karimájú kalap, cigaretta szipkában.
A kis fekete 1926-ban, a Vogue egyik számában egy tinta rajzon volt látható először. Akinek a fejéből kipattant, az nem más volt, mint Coco Chanell. Aki viszont művészi szintre emelte ennek viselését, az az örök eleganciát, a törékeny bájt tökélyre vivő Audrey Hepburn volt. Ruháját, amelyet az Álom luxuskivitelben című filmben visel Hubert de Givenchy tervezte, aki először a Sabrinában kezdett el dolgozni Hepburnnel és ettől kezdve hosszú évekig volt a színésznő tervezője. A kis fekete alapból egy minden korszakban működő ruhadarab, de azzal a varázzsal együtt, amit Audrey Hepburn kölcsönzött ennek a ruhatípusnak, a változó divat kimozdíhatatlanul stabil pontjává vált.
A vad (1953)/ Haragban a világgal (1955)
A filmsztár: Marlon Brando, James Dean
A stílus: a lázadó férfi stílusa
A stílus elengedhetetlen tartozékai: koptatott farmer, fehér póló, bakancs, bőrdzseki, vagy piros dzseki, motor, szúrós tekintet.

Ahogy Garbo és Dietrich, úgy Brando és Dean közül sem akartunk választani, hiszen mindketten az ötvenes évek minden ellen lázadó, szemtelenül fiatal, bajkeverő, erőszakos férfitípusát testesítik meg. Érdekesség, hogy a Haragban a világgal-ra Brandót is kasztingolták, de végül Dean kapta meg az esélyt, hogy felejthetetlent alakítson benne. Persze Brando is megkapta a maga jutalomjátékait A vadban, A vágy villamosában, vagy A rakpartonban. A két színész filmjeiben látható ruhadarabok hatalmas hatással voltak nemcsak a hétköznapi viseletre, de az haute couture-re is. Yves Saint Lauren 1960-as Beat kollekciója például egy az egyben utalt A vadban látható kosztümökre. Így többek között Deannek és Brando-nak köszönhető, hogy a farmer minden népszerűséget felülmúló ruhadarab lett, hogy elterjedt az állatbőr viselet és a már említett Clark Gable-es eset után a fehér trikó, a T-shirt is visszanyerte presztízsét, csakhogy ekkor már nem ing alá, alsóruházatként viselték.
Kifulladásig (1960)
A filmsztár: Jean-Paul Belmondo és Jean Seberg
A stílus: a vadóc, vagy gamine-stílus
A stílus jellemzője: hanyag elegancia, prakticizmus, egyszerűség.

Jean-Luc Godard filmje - ahogy a többi újhullámos francia film is - nemcsak a filmtörténetben hozott újat. A stílus, amelyet a film főszereplői megtestesítenek, magával ragadó. A francia "pajkos", "csintalan", "utcagyerek" jelentésű gamin szóról nevezték el gamine-stílusnak. Belmondo egyfajta újraértelmezett Bogart-stílust honosított meg, amely megmutatta, hogy milyen lenne Huphrey, ha cool lenne. Látszólag a konvencionális férfiruhák darabjait hordja, de az egész valahogy "vasalatlan", van benne valami a csavargóból. Jean Seberg által játszott Patricia a vadóc, iskolásfiús stílusú, durcás, öntudatos, emancipált nő, aki rikkancsként rója Párizs utcáit, újságíró akar lenni és semmi perc alatt beleugrik az újonnan szerzett barát, Michel ágyába - magyarán alakja olyan messze van a hagyományos nőképtől, mint Makó Jeruzsálemtől. Egy igazi gamine nő frizurája sikkesen fiúsra van vágva, lapos sarkú cipőt hord minden flancot nélkülöző, egyszerű szabású, tengerészcsíkos, vagy egyéb alapmintázatú ruháihoz. A korszak híres gaminéi voltak még az Országúton Gelsomináját alakító Giulietta Masina, vagy Fay Dunaway, a mai színészek közöl pedig ide sorolják Audrey Tatou-t is.
Annie Hall (1977)
A filmsztár: Diane Keaton
A stílus: az értelmiségi androgün

"Mond meg neki, hogy nem hordhatja ezeket. Egyszerűen nem veheti fel ezeket a ruhákat. Teljesen őrült!" - ezek a mondatok hagyták el a száját az Annie Hall című film egyik jelmezesének, amikor először meglátta Diane Keatont. Woody Allen ezzel szemben ezt mondta:"Zseniális! Hagyd békén! Hadd hordja, amit csak akar!" Annie Hall férfi ruhákat hord, akár Garbo, vagy Dietrich, az ötlet tehát nem teljesen új, de az üzenet teljesen más. A nyakkendő, a mellény, a bőszárú nadrág és a kalap azt üzenik: felejtsd el az ötvenes évek mintafeleségét, aki sütivel várja haza a férjét! Felejtsd el a férfi tekintetekre éhező, tökéletes alakú szexbombát! Itt egy intelligens, független, bohó nő, aki tudja magáról, hogy nem tökéletes, de nem is akar az lenni, és főleg nem is akar annak látszani. Mondanunk sem kell, hogy a Diane Keaton kivételes egyéniségéből építkező, Ralph Lauren által felépített, enyhén lökött, laza, androgün-stílus azóta sem ment ki a divatból. Annie Hall szelleme a mai napig kísért, ahányszor csak női
celebeket - például
Kate Mosst, vagy
Avril Lavigne-t - látunk
nyakkendőben, vagy mellényben fehér inggel.
Flashdance (1983)
A filmsztár: Jennifer Beals
A stílus: szexi hegesztős-táncos, vagyis a Flashdance-stílus
A stílus elengedhetetlen tartozékai: tornadressz, lábszárvédő, vállról lefittyenő póló.

Amikor mozikba került a Flashdance, a rosszmájú kritikusok azt mondták róla, hogy nem más, mint a Szombat esti láz női verziója. Ez azért eléggé leegyszerűsítő megközelítés, de egy dologban biztosan hasonlít a két film. Mindkettő abszolút trendteremtő. Bár Travolta hegyes galléros, trapéznacis, platformcipős szerelése is kitörölhetetlen mozi-és divattörténeti emlék, ezek viselése ma hímnemű egyedeken még annál is nagyobb ciki lenne, mint a nevezett film táncjeleneteiben látott klasszikus táncmozdulatokat imitálni egy egyetemi buliban. Ezért Travoltát most lehagytuk a listáról. Ezzel szemben a Flashdance stílus - melynek sikerét tovább turbózta a Jane Fonda által kiváltott aerobic őrület - abszolút trendi ma is. Jennifer Lopeztől Geri Halliwellig egy csomó sztár kipróbálta már, milyen Alex Owennek lenni, a lábszárvédő reneszánszát éli, Madonna Confessions albumával újból visszahozta a tornadresszes szerelést, vállról lefittyenő pólója meg minden csajnak van. Vagy, ha nincs, előbb-utóbb fogja az ollót és egy szűkebb nyakú pólóból csinál magának.
Kétségbe esve keresem Susant (1985)
A filmsztár: Madonna
A stílus: a lázadó, pimasz csaj eklektikus stílusa
A stílus elengedhetetlen tartozékai: fekete, csipkés, hálós anyagok, csapzott haj, idétlen masni a hajban, vastag öv, bizsu ékszerek, kilógó melltartó, ujj nélküli kesztyű.
Amikor Susan Seidelman rendező az első meghallgatáson megismerkedett Madonna színészi kvalitásaival, azt mondta, három hete van, hogy színészi leckéket vegyen. Nem azt mondta, hogy tűnjön el, látni sem akarja, mert csapnivaló színész, hanem megvárta, hogy egy minimális tudást felszedjen, majd hagyta, had játsszon. Mert tudta, hogy a filmet Madonna stílusérzékével, kisugárzásával akarja eladni. Tudta, a filmet nem a színészi játék miatt fogják majd szeretni, hanem amiatt a bicskanyitogatóan pimasz, felelőtlen, gátlástalan egyben bohó és szabad nőtípus miatt, amilyen a Madonna által alakított Susan. Madonna szedett-vedett, popos, punkos stílusában semmi nem tilos. Neki köszönhetjük a ruha alól kilógó, vagy egyenesen felsőruházatként viselt fehérneműk elterjedését, a sok fekete csipkét, a töménytelen bizsut és a divatból hordott vallási szimbólumokat.
Szex és New York (1998-2004)
A filmsztár: Sarrah Jessica Parker, Kim Cattrall, Kristin Davis, Cynthia Nixon
A stílus: new york-i hétköznapi luxus, avagy a "high-low mix"
A stílus elengedhetetlen tartozékai: attól függ, melyik karakterről beszélünk: tűsarkú, tütü és svájci sapka, ha Carrie-ről; ötvenes évek háziasszonyát idéző cuki habos, ha Charlotte-ról; valami piros és valami szőrme, ha Samantháról; és valami hideg, androgün szerelés, ha Mirandáról van szó.

Bár a sorozat sztárjai tették híressé a Szex és New York stílust, a sorozat minden rajongója tudja, hogy a siker főleg Patrisha Fieldsnek, a divatvilág vörös hajú boszorkányának köszönhető. Fields stílusát annyira megkedvelte SJP, amikor a Miami rapszódiában vele dolgozott, hogy a Szex és New York stylist stábjába is benyomta. Bár egy átlagos magyar nappaliból nézve a szereplők minden ruhája elérhetetlen luxusdarabnak tűnhet, Fields nagy találmánya az volt, hogy ő bizony összekeverte a legdrágább dizájner cuccokat az olcsó talált darabokkal, ezért nevezik stílusát high-low mix-nek. A főcímben látható tüllszoknya is állítólag összvissz 5 dollárt kóstált. A Szex és New York sorozat hat éven át oltotta a világ sorozatfüggő lányaiba és asszonyaiba, milyen is a nagyvárosi szexi, meghökkentő stílus, méghozzá négy különböző karakterű nőtípust felmutatva, hogy mindenki egyénisége szerint azonosulhasson egyikkel, vagy másikkal. És bár a sorozatban hájpolt márkák közül sokat még kirakaton keresztül sem látott a legtöbb átlagkeresetű, New Yorktól távol lakó nő, a varázsigeként ismételgetett neveket már ők is betéve tudják: Manolo Blahnik, Jimmy Choo, Louis Vuitton, Fendi, Oscar de la Renta, Louboutin.....
+ 1
Szerelem első vérig (1985)
Nem azt mondjuk, hogy a "magyar Házibuli" világra szóló divatforradalmat indított el, de a nyolcvanas évek közepén, végén a nyugati életérzésre szomjas magyar kamaszok egyértelműen mintának tekintették a fiatal Náray Tamás elképzelése alapján megalkotott imidzset, az oldalt felnyírt frizura elterjesztésében pedig hatalmas szerepe volt Beri Arinak.