A július 1-jén ismét Budapesten koncertező Dream Theater új lemeze, a Black Clouds & Silver Linings magukhoz és másokhoz képest is elég kevés újdonságot rejt, de ennek ellenére sokkal meggyőzőbb, mint a New York-i progresszív rockerek utolsó két produkciója. A titok nyitja ismeretlen, talán majd élőben rájövünk.
Kevés zenekaron lehet akkorákat vitatkozni, mint a Dream Theateren. A New York-i progresszív metal alakulat lassan 25 év zenélésen és 8 millió eladott lemezen túl mára elért egy olyan státuszt, hogy mindenkinek megvan róluk a maga véleménye, ráadásul ez már a tizedik stúdiólemezük, ami minden zenekar életében komoly lélektani határt jelent. A csapat régi játékos ennek minden előnyével és hátrányával együtt: utoljára magukhoz képest és úgy összességében is a 2002-es Six Degrees Of Inner Turbulence-en volt előremutató, azóta „csak” dalokat írnak a saját stílusukban, és láthatóan remekül elvannak így.A 2005-ös Octavarium és a 2007-es Systematic Chaos csak mérsékelten voltak sikerült lemezek, a Black Clouds & Silver Linings mindenképpen erősebb ezeknél. És az egészben az a legőrjítőbb, hogy éktelen különbségeket nem lehet felfedezni az előző két produkcióhoz képest, most egyszerűen csak itt van az a nüansznyi plusz, amit azokon legfeljebb nyomokban vagy még úgy sem volt megtalálható.
Mindjárt a nyitó A Nightmare To Rememberrel meggyőzik a hallgatót: habár a John Petrucci gyerekkori autóbalesetéről szóló dal játékideje negyed órányira dagad, nemcsak a sodró, húzósan riffelő kezdés ragadja magával az embert, de a baljós hangulat is abszolút idomul a szöveghez, a későbbiekben pedig a kötelező belassulás mellett még amolyan Dimmu Borgir, korai Covenant hangulatok is előkerülnek. Ki gondolta volna, hogy ilyesmiket is hallgattak az utóbbi években a sok Tool, Muse meg Metallica mellett… A végeredmény mindenesetre nagyon meggyőző. A klipesített A Rite Of Passage ennyire azért nem ütős, de kellően eltalált folytatás: jellegzetes újkori Dream Theater dal erős refrénnel, és habár a 8 perc kissé hosszúnak tűnik, a dallam még hosszú ideig az emberrel marad.
John Myung basszusgitáros, Mike Portnoy dobos
A lírai Wither a „semmi extra” kategória jeles képviselője, meg lehet hallgatni, el lehet dudorászni, kellemesen elszólogat a háttérben, de nem biztos, hogy feltűnne a hiánya, ha nem lenne itt… A The Shattered Fortressben lezárul a Six Degrees lemez óta építkező nótafolyam Mike Portnoy alkohollal való küzdelméről, ennek megfelelően a dal gerincét az előzményekből már ismert témák képezik. Hosszasan el lehetne vitatkozni afelett, mennyire elegáns megoldás ilyesmivel előrukkolni, zeneileg azonban ennek ellenére is szinte tökéletesen működik a dal.
Diszkográfia
When Dream And Day Unite 1989Images And Words 1992
Awake 1994
A Change Of Seasons EP 1995
Falling Into Infinity 1997
Metropolis Pt. 2: Scenes From A Memory 1999
Six Degrees Of Inner Turbulence 2002
Train Of Thought 2003
Octavarium 2005
Systematic Chaos 2007
Black Clouds & Silver Linings 2009
Mint látható, összességében ezekben a dalokban is akad itt-ott némi felesleg, azonban egyértelmű pozitívum, hogy az Octavariumhoz és a Systematic Chaoshoz képest lényegesen kevesebb a csakis önmagáért való, túlspirázott megmozdulás, a dalokba erőszakosan belepasszírozott, semmiből előkapott és sehová sem vezető tekeréspárbajokat pedig szerencsére szinte teljes egészében megspórolták. Rudess ezúttal érezhetően háttérbe szorult egy kicsit: a tagok közül ezúttal is Petruccit lehet a legjobban dicsérni, az ő játéka minden jellegzetes fordulat ellenére továbbra is mentes a fáradt panelektől. James LaBrie dallamai is a helyükön vannak. A hangzás perfekt, de ez aligha lep meg bárkit is.
A Dream Theaterben minden bizonnyal rejlik még egy mérföldkő-szerű album, a kérdés csak az, képesek lesznek-e előcsalogatni magukból valaha is. A Black Clouds & Silver Linings még semmiképpen sem ez, de sokkal jobban hallgattatja magát, mint az előző két lemezük.