A híres torinói lepel Leonardo da Vinci (1452-1519) hamisítványa lehet, aki kezdetleges fotográfiai módszerekkel saját arcvonásait örökítette meg rajta. Ezt állítja legalábbis egy brit dokumentumfilm.
A világ leghíresebb keresztény ereklyéjének szénizotópos kormeghatározása révén 1988-ban már kiderült, hogy valójában a középkorban készülhetett. Lillian Schwartz amerikai komputergrafikus, aki az 1980-as években szerzett nemzetközi ismertséget, amikor Mona Lisa mosolyában Leonardo da Vinci arcvonásait vélte elfedezni, most számítógépes elemzéssel a torinói lepellel vetette egybe a művész portréját - olvasható a The Daily Telegraph honlapján.Lillian Schwartz szerint, aki vizsgálatairól a Channel Five brit tévécsatorna dokumentumfilmjében számol be, a művész a camera obscura, azaz sötétkamera vagy lyukkamera segítségével vetíthette arcvonásait a vászonra. A camera obscurát Ibn al-Haiszam arab tudós 1038-ban említi először, a reneszánsz korában sokakat foglalkoztatott ez az egyszerű optikai leképező eszköz.
A dokumentumfilm szerint a vásznat rámára feszítették az elsötétített szobában, s ezüstszulfátot vittek a felületére - ez a fényérzékeny vegyszer már ismert volt a XV. századi Itáliában. A művész elkészítette az arcvonásait viselő szoborfejet. Amikor a napsugarak áthatoltak a falon lévő lyukban elhelyezett lencsén, az útjukba eső szoborfejről da Vinci arcvonásai leképződtek a vásznon, "beleégtek" az ezüstszulfátnak köszönhetően.
Lynn Picknett író és kutató szerint, aki hosszú ideje igyekszik megfejteni a torinói lepel rejtélyét, csak olyan személy lehetett a hamisító, aki anatómiai ismeretekkel rendelkezett, s olyan technológia birtokában volt, amellyel a XX. századig mindenkit lóvá tehetett.
Nicholas Allen, a dél-afrikai Nelson Mandela Metropolitan Egyetem művészettörténész-professzora szerint további vizsgálatokat kellene végezni, hátha sikerül kimutatni az ezüstszulfát nyomait a leplen.
"A torinói leplen egy emberi lényről készült +fényképfelvétel+ negatívja látható. Amennyiben lefényképezzük, pozitív fényképeket kapunk, vagyis a torinói lepel negatívként funkcionált. Ez önmagában is arra utal, hogy fényképészetileg készült a torinói lepel" - magyarázta Nicholas Allen.
Az 1988-as radiokarbonos vizsgálat szerint a lepel az 1260 és 1390 közötti időszakból származik.
A film szerint Leonardo da Vinci azért készítette "fényképfelvételét", hogy ezzel helyettesítsen egy korábbi, gyatrább minőségű hamisítványt, amely 1453-ban került a Savoya-ház birtokába, s ötven évre eltűnt a nyilvánosság elől. Amikor ismét láthatóvá vált, mindenki eredeti relikviának hitte. A szakemberek szerint viszont a művész meggyőző hamisítványa volt.
Larissa Tracy, a virginiai Longwood Egyetem professzora szerint Leonardo da Vinci rendelkezett az ehhez szükséges tudással. Eleget tudott az emberi test felépítéséről, a vázizomzatról, ahogy technikailag is képes volt a feladat kivitelezésére. "Ha valaki egyáltalán képes volt camera obscurát előállítani, s működtetni az egyszerű optikai eszközt, az Leonardo da Vinci lehetett" - hangsúlyozta Larissa Tracy.
John Jackson professzor, a torinói lepel kutatásával foglalkozó coloradói központ igazgatója viszont úgy véli, hogy a relikvia Jézus keresztre feszítésének korából származik. Meggyőződése szerint a lepel radiokarbonos vizsgálata téves eredményeket adott, mivel a vászon szennyezett volt.