Rami Be'er koreográfus biztosra akart menni, amikor létrehozta az Elérni a Napot című előadást. Felejthetetlen képek, hipnotikus zene, 16 táncos hatásos össztánca szuggesztív szólókkal vegyítve. A Ferencvárosi Fesztivál keretén belül két előadás erejéig nálunk vendégeskedő Kibbutz Kortárs Táncegyüttes produkciója hetven percen át magas feszültségen izzik. Azt meg ki-ki maga döntse el, hogy mindez felráz, vagy épp leterít.

" És, hogy végre odaért a Holdhoz, hát látja, tisztára odvas fa az egész. S akkor továbbment a Naphoz, s ahogy odaért, látja, hogy nem más, csak egy elhervadt napraforgóvirág. Aztán ahogy a csillagokhoz ért, csupa arany legyecske volt, oda voltak tűzdelve, mintha tövisszúró gébics tűzdelte volna őket a kökénybokorra. És amikor újra vissza akart menni a Földre, a Föld se volt más, mint egy fölfordult fazék."
(Georg Büchner: Woyzeck, részlet)Ezzel az előjátékkal egybecsengeni látszik a Büchner Woyzeckjéből idézett mese az árva lányról, aki a földön élt, de az égbe vágyott. Azt hihetnénk, hogy az előadás elején a Leah Koenig által magyar nyelven elmondott szöveg előrevetíti azt a cselekménysort, amit a táncosok eltáncolnak majd, de hamar kiderül, hogy a rekedtes hangon elkántált mese leginkább hangulatában kapcsolódik az előadáshoz, szöveges szinten is segít megteremteni azt a tragikus-mitikus, egyszer volt, hol nem volt érzést, azt az álomszerűséget, ami az egész előadást jellemzi.
A szemünk előtt sorjázó, egymástól zenei és fényhatásokkal elválasztott rövid történetmozaikok, víziók sorrendje akár felcserélhető is lehetne, lazán kapcsolódnak nemcsak egymáshoz, de az előadás során többször ismételt Büchner szöveghez is. A néző számára szusszanásnyi szünetet sem hagyva, egymást érik a hatásosabbnál hatásosabb jelenetek, melyek mindegyike úgy van felépítve, hogy lehetne az előadás csúcspontja is. Az előadás másból sem áll, csak a közönséget székeibe préselő hang-, fény- és táncrobbanásokból.
A zene jóval több, mint aláfestés, folyamatosan újabb és újabb lendületet ad az amúgy is erős sodrású előadásnak. A Massive Attack mellett az izlandi Sigur Rós és Hilmarsson hol elszállós, hol monumentális zenéi, továbbá Colleen számok is megszólalnak. A kontrasztokra épülő zenei szerkesztésnek köszönhetően egymás után hallhatunk lírai gitármuzsikát, drámai hegedűsírást, sokkoló elektronikus zenét, éteri üveghangokat, zúzós zajzenét, andalító zongorajátékot, komikus cha-cha-chát.

Az egyszerű használati tárgyat elképesztő fantáziával használják fel és ki a táncosok az előadás során. A bambusz-szőnyegek ruhaként veszik körbe a táncosok testét; vagy épp egy fényből és árnyékból kirajzolódó sakktábla kockáit jelölik. Összetekerve merev csövekként "nyomják" a táncosok vállát, felfüggesztve lágyan lengedeznek a levegőben.

A zizegő, csattanó, suhogó bambuszok időnként őserdei hangulatot keltenek, máskor a Távol-Keletet idézik meg, például amikor merev szoknyaként, derekuknál vastag szigetelőszalag-övvel viselve, lábujjhegyen totyognak bennük a táncosok, akár a gésák.
Érdekes, talányos jelmezekbe öltöztetett karakterekből is több van az előadásban. Az alapruházat egy fekete úszódressz szerű viselet, amit férfiak és nők egyaránt viselnek, de látunk egy fekete álarcos és egy piros nadrágos férfit is. Rövid időre felbukkan egy sámánszerű, a bambuszt fejékként viselő ösztönlény. Megjelenik egy groteszk, fekete napernyős, napszemüveges, abroncsos fekete szoknyáját potrohként cipelő pókasszony. És visszatérő figura egy fehér álarcos, kezében egy rózsaszín mű flamingót tartó, klasszikus balerina ruhába öltöztetett, rózsaszín parókás lény is. Lehet rajta töprengeni, hogy a szimbolikusnak tűnő alakok mit jelenítenek meg, de sokszor úgy tűnik, hogy inkább csak az irracionálisan működő tudatalatti "termékei", a kusza álmok velejárói.

Valóságos showműsort láttunk a MüPa színpadán, ami elejétől a végéig billegett a hatásosság és a hatásvadászat között és amiben annyi ötlet és katartikus(nak szánt) pillanat volt, mely féltucat előadásra is elegendő lenne. Egy ilyen produkciót letenni az asztalra komoly teljesítmény, de végignézni, befogadni sem egyszerű.