Noha Barack Obama amerikai elnök hivatalba lépése óta javult az Egyesült Államokról külföldön kialakult kép, a magyarok csaknem fele kedvezőtlen véleménnyel van az amerikai kultúra hatásairól - közölte a GfK Custom Research által végzett nemzetközi közvélemény-kutatás eredményét a GfK Hungária sajtószolgálata.
A multinacionális vállalat a Wall Street Journal Europe című újság megbízásából az Egyesült Államokkal kapcsolatos attitűdökről kérdezte 19 ország csaknem 20 ezer állampolgárát.
Mint a kutatás megállapítja, a megkérdezettek nagy többsége úgy vélekedett: Amerika politikai befolyása az elmúlt öt évben káros hatással volt a világra, ez azonban Obama megválasztását követően pozitívan fog változni a jövőben. Érdekes, hogy maguk az amerikaiak is osztják nemcsak az országukra nézve kedvező, hanem a kritikus vélekedést is.
Az Egyesült Államokról kialakult kulturális képet összességében a felmérésben részt vevők csupán kevesebb mint negyede tartja pozitívnak - ismertette az eredményeket a beszámoló. A vélemények az Egyesült Királyságban a legkedvezőbbek, míg a legkritikusabb véleménye Görögország, Oroszország és Magyarország lakosságának van: a görögök többsége, az oroszok valamivel kevesebb, mint fele és a magyarok 40 százaléka vallja azt, hogy az USA hatása kulturális tekintetben negatív.
A GfK felméréséből kiderült, hogy az amerikaiak csaknem felének is rossz véleménye az országukról külföldön kialakult kulturális képről.
Az USA legkedveltebb kulturális exportcikkei a válaszadók számára a filmek és a televíziós sorozatok: az európaiak különösen kedvelik az amerikai filmprodukciókat, közülük is leginkább a görögök (52 százalékuk), őket a magyarok (51 százalék) és a hollandok követik.
A közlemény szerint a népszerűségi lista második helyét a sport foglalja el; a megkérdezettek mintegy nyolcada volt ezen a véleményen. Az válaszadók 11 százalékát leginkább az amerikai zene vonzza, míg a divat és az irodalom jócskán lemaradva állnak a negyedik helyen. Magyarországon az amerikai sportot 8, a divatot 7, a zenét pedig 6 százalék jelölte meg az első helyen - számolt be a GfK.
Mint a kutatás megállapította, a felmérésben résztvevők egyharmadának válaszai alapján az Egyesült Államok legkevesebbre értékelt "exportcikke" az élelmiszerkultúra, ráadásul ez az érték az USA ismertségével párhuzamosan emelkedik: akik már jártak az Amerikában, azok 44 százaléka fogalmazott meg negatív véleményt az amerikai étkezési kultúrával kapcsolatban.