Mit csinál három ötvenes nő, ha megözvegyült? Természetesen mindhárom mást. Van, aki nem tud felejteni, van, aki túllép a történteken, és van, aki csak úgy csinál, mintha túllépne. Három karakter, három jó szerep. Három jutalomjáték, három kiváló színésznőnek egy nem túl eredeti, de mégis mulattató előadásban. Sírpiknikezni tökéletes nyáresti szórakozás.
A három fő szerepre Bánsági Ildikó mellé - akivel már a Budapesti Kamaraszínházban futó Találkozásban is együtt dolgozott - beválogatta Margitai Ágit és Egri Mártát illetve Takács Katit, akik felváltva játsszák az egyik özvegy, Ida szerepét. Mindhárom özvegy szerepe nagyon hálás. Az önfeledt bohóckodástól, a mély drámázáson át a hangos csetepatézásig mindenre van lehetőségük. Margitai Ági Doris szerepében a szigorú erkölcsi elvek mentén élő és másokat megítélő nő, akinek az özvegység nem jelenti férje elvesztését, heti szinten társalog urával a temetőben -ez volna a sírpiknik - és ugyanezt várja el barátnőitől is. Makacs, de nem megkeseredett, úgy élte életét, ahogy akarta, nem azt nézi, mi vár rá még, hanem, hogy mi mindent élt már meg.
A Bánsági Ildikó által alakított Lucille épp az ellenkezője, férje halála adott alkalmat neki arra, hogy végre éljen, hogy megtalálja önmagát. Keresi is, ám akkora hévvel, hogy csak még jobban elveszik a máz mögött, amit magára ken. Ida karaktere az egyik legnagyobb humorforrása az előadásnak. A turkálós bundákban és kínai boltos magassarkúkban billegő (Jánoskúti Márta bravúrosan irritáló jelmezei), folyton fogyókúrázó, fűnek-fának felajánlkozó, korát letagadó ötvenéves csitri figurájából könnyű lenne kétdimenziós karikatúra figurát csinálni, de Bánsági hús-vér nőt farag belőle. Egy pillanatra sem érzi az ember, hogy túl sok lenne, úgy nevetteti meg a nézőt, hogy közben azért a szíve is facsarodik.
Az állóvízbe bedobott kő, az özvegyek életét megbonyolító pasi, Sam szerepében Gálffi László remekel. Gálffi tökéletesen hozza a férfit, aki maga sem tudja, hogy gyászoljon, fiatal csajokat szedjen fel, vagy komoly kapcsolatba kezdjen. E vívódásait nyegle lezserséggel leplezi, elhitetve a három barátnővel, hogy ő bizony a helyi Don Juan, aki nem restell a temetőben férjük sírjánál pityergő nőket felszedni. Foglalkozására nézve hentes, vagyis "húsdizájner", személyiségjegyeit tekintve pedig "karajgúnár", avagy "túlpácolt playboy".
A figyelemfelkeltő szóösszetételek természetesen Parti Nagy Lajostól származnak, ahogy már a címben szereplő az eredeti Temetői klub helyett szerepelő Sírpiknik is. Fordítása ezúttal közel sem olyan töménységben tartalmazza a partinagyos kreált, csűrt-csavart szavakat, mint megszoktuk, csak néha bukkan fel egy-egy "tangakígyó" vagy "kéjboldogság". Ettől olyan érzése van az embernek, hogy e szavak pusztán öncélú attrakcióként szerepelnek. Persze mint mindig, ezúttal is jól működnek, hiszen megnyomják a közönségen a nevetés gombot.
A szöveg jó része leginkább a tinikre jellemző szlenges, menőzős utcai nyelv, ami furcsán hangzik a három érett színésznő szájából, de érdekes módon ők még mindig természetesebben tudják előadni, hogy "ne parázz már", mint, amilyen szándékoltan trendiskedőnek hangzik Létay Dóra szájából, hogy "bocsika", vagy "beszarás". Ő játssza Mildredet, az Ida fodrászüzletéből kirúgott fiatal cicababát, aki a kellően drámai pillanatban bukkan fel a húsdizájner oldalán, mint Sam kapuzárási pánikjának ideig-óráig ható ellenszere. Mildred felszínes és primitív kis divatmajom, nem túl összetett jellem, ráadásul keveset is van a színpadon, ám Létay Dóra mesterkélt játékának köszönhetően ez is bőven elég.
Sírpiknik
Magyar változat: Parti Nagy Lajos
Rendező: Ilan Eldad
Színészek: Bánsági Ildikó, Takács Katalin/Egri Márta, Margitai Ági, Gálffi László, Létay Dóra
Díszlet: Iványi Árpád
Jelmez: Jánoskúti Márta
Producer: Orlai Tibor
Mozgás: Király Attila
Rendezőasszisztens: Lovass Ágnes
Legközelebb látható:
Kőszegi Várszínház - Kőszeg: július 24-25. 20:30
Thália Színház - Budapest: július 27-28-29-30-31. 20:00