Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Robert Capa - sajtófotós, művész és kalandor

Robert Capa - sajtófotós, művész és kalandor

Maul Ágnes a szerző friss bejegyzései 2009. 07. 24.
Rókavadászat Helsingőrben
2010-01-24 08:40:00

Hamlet szerepzavarral küzd, rendezőt játszik, rókára vadászik, előszeretettel szaladgál letolt gatyával és

2010 legjobban várt filmjei
2010-01-03 07:36:00

Egy halom folytatással és remake-kel találkozhatunk 2010-ben a mozikban. Ennek ellenére nem úgy tűnik, hogy

Mesés karácsonyt mindenkinek!
2009-12-20 14:11:00

Még nem késő gondoskodni arról, hogy igazán mesés karácsonyunk legyen. Szétnéztünk a gyerekeknek készült

Avatar: nézel majd, mint a moziban!
2009-12-18 05:52:00

James Cameron Avatarjának sztorijával kapcsolatban megfogalmazódhat bennünk, hogy ezt már ezerszer láttuk. De

további bejegyzések a szerzőtől »

Gyűlölte a háborút, ezért megmutatta. 1936 és 1954 között egyik hadszíntérről utazott a másikra, végül harcmezőn halt meg maga is. Az ismeretlen budapesti zsidó fiúból, Friedmann Endréből Robert Capa néven világhírűvé vált fotóriporter életművét a több mint kétszáz képből álló utazó kiállítás első állomásán, a Ludwig Múzeumban ismerhetjük meg.

Egy filmbe illő életút

1913 október 22-én született zsidó polgári családban, Budapesten. Eredeti neve: Friedmann Endre Ernő. Diákként az avantgárd mozgalommal, Kassák Lajossal kerül kapcsolatba, kamaszként még írónak készült. 18 évesen Berlinbe megy tanulni, barátja és mentora lesz a világhírű fényképész, Kepes György. 1932-ben fotólaboráns-segéd lesz a Dephot fotóügynökségnél. Első komoly megbízása: Trockij Koppenhágában tartott előadásán fotókat készíteni. 1933-ban Párizsba megy, kapcsolatba kerül Henri Cartier-Bressonnal, André Kertésszel. 1934-ben ismeri meg Gerta Pohoryllét, a lipcsei emigráns lányt, akibe szerelmes lesz, és akit elkezd fotózni tanítani. Együtt találják ki a sikeres amerikai fotográfus, Robert Capa imidzsét, a lány Gerda Taro művésznéven válik elismert fotóssá. 1936-ban közösen utaznak Spanyolországba, Capa riportjaival történelmet ír, elkészíti egyik leghíresebb A milicista halála című fotóját. 1937-ben Gertát egy harckocsi halálra gázolja. 1937-ben Kínában, 1943-ban Tunéziában és Szicíliában fotóz, legmerészebb vállalkozása a D-nap végig fotózása 1944 június 6-án. Ott van Franciaország felszabadulásánál, Németország elesténél, Izrael születésénél. A világháború után kelet-európai körútja során Budapesten is jár. Utolsó megbízatása Indokínába szólítja. 41 évesen hal meg, egy taposóakna oltja ki életét. A halála előtti percekben még a réten átgázoló katonákat fotózta.

Robert Capa testvére és életrajzírója 1990 és 92 között kiválasztott 937 felvételt, aminek negatívjairól három sorozatot készíttettek. Ezek közül egy New Yorkban maradt, egy a tokiói Fuji Múzeumba került, a harmadikat pedig 2008-ban a magyar kormány vásárolta meg – 300 millió forintot szántak erre a projektre. Márciusban ebből a gyűjteményből már láthatott ízelítőt a nagyközönség a Nemzeti Múzeumban. A 937 felvételből - kiegészítve a Magyar Nemzeti Múzeum saját szerzeményeivel – most körülbelül 200-at csodálhatunk meg a Ludwig Múzeum falain.

De érdemes a termek közepén lévő tárlókat is szemügyre venni, ahol korabeli külföldi és hazai újságok vannak kiterítve, amiből az is kiderül, hogy a mára történelemmé lett eseményeket hogyan tálalta akkoriban a sajtó. A legendás fotók így nemcsak bekeretezve, falra akasztva, kiállítási tárgyként, hanem eredeti kontextusukban is megtekinthetők. Továbbá láthatjuk azt is, hogy Capa pályatársai hogyan fényképezték ugyanazokat az eseményeket.

Az újságok címlapjain látható és a többoldalas háborús tudósításokat illusztráló fotókat valamint a hozzájuk írt megrázó szalagcímeket böngészve mint határtalan csatatér elevenedik meg előttünk a harmincas, negyvenes, ötvenes évek.

Teremről teremre járva a háború újabb és újabb arcait láthatjuk, de valójában mindegyik kép ugyanarról szól, csak a dátum és a helyszín más. Akár a békés arccal divatmagazint olvasgató, felfegyverzett milicista nőt; akár a légi összecsapást bámuló nyakkendős-öltönyös civil lakosságot; a nácik karlendítését gúnyoló, győzelmi mámorban úszó amerikai katonát; vagy a felgyújtott házukból menekülő német parasztcsalád képét nézzük; mindegyik kép ugyanazt az üzenetet közvetíti: a háború hiábavaló, irracionális, emberi mivoltától foszt meg minket, és nincs nyertese, csak vesztese.

„A háború fényképésze legjobban munkanélküli szeretne lenni” – írja egy barátjának Robert Capa 1938-ban. Ekkorra már túl volt a spanyol polgárháborún és megjárta Kínát. Elkészítette az őt világhírűvé tevő A milicista halála című képet, megörökítette a 20 megölt spanyol iskoláskorú partizán temetését, a gyerekkoporsókat cipelő megtört férfiarcokkal és a jajveszékelő anyákkal. Lefotózta a légi támadások miatt rettegő civil lakosságot és a menekülők karavánjait amint gépfegyveresek lőnek rájuk.  És végignézte, amint Kínában egy felrobbantott gát miatt a Sárga folyó árja egész falvakat sodort el mindenestül. De ekkor még nem látta az Omaha Beachet beborító hullahalmokat, hogy hogyan borotválják kopaszra és alázzák meg a felszabadított Franciaországban a német katonákkal kollaboráló nőket, hogyan lőnek le a háború utolsó napjaiban német orvlövészek tőle pár méterre egy amerikai katonát, és még nem látta a háború utáni lerombolt Budapestet sem.

Legendás fotók, elképesztő háttértörténetek

A milicista halála


Évtizedekig tartották magukat a feltételezések, hogy valójában egy beállított képről van szó. Capa összebeszélt a katonával, aki eljátszotta, hogy meglövik. Az igazság ennél sokkal hátborzongatóbb. A férfi - Garcia Borrell néven azonosították - valóban egy beállított fotóhoz készült modellt állni. A kutatások szerint a kép szieszta idején készülhetett, ami alatt nem harcoltak és ezt mindkét fél betartotta. Capa ekkor fotózta a katonákat, akik színészkedtek, pózoltak, feltehetően elsütötték a fegyvereiket is. Ez felkelthette az ellenség figyelmét. Amikor a katonák egyike - Borrell - felállt, hogy Capa lefotózza, abban a pillanatban dördült el a halálos lövés. A beállítás tehát azért tökéletes, mert valóban nem spontán képről van szó, de a katona kéztartásából - a bal kézfej nem nyílik ki ösztönösen, hogy felfogja az esést, hanem ernyedt és csukva maradt - lehet tudni, hogy valóban meghalt, pontosan a fényképezés pillanatában.

A partraszállás fényképei


Capa a partraszálló csapatok első hullámával érkezett az Omaha Beach-re. Szüntelen golyózáporban a jéghideg vízben állva egy kiégett harckocsi fedezékében állva szüntelenül kattintgatott egyszerre három fényképezőgéppel. Emlékei szerint több mint száz képet készített, mégis csak 11 előhívott kép maradt meg ezek közül, azok is homályosak. A laborasszisztens ugyanis izgalmában a hívásnál megolvasztotta a film emulzióját és a képek zömét teljesen tönkre is tette. A megmaradt, rosszul előhívott képek a Life magazinban az alábbi képaláírással jelentek meg: "az izgalom hevében Capa gépe elmozdult, és képe életlenre sikerült." Capa 1947-ben megjelenő háborús visszaemlékezéseinek ironikusan a következő címet adta: "Kissé elmosódva."

 

Megviselte, amit lát, utálta a háborút, amely elvette nagy szerelme, Gerda Taro életét is. A milicista haláláról utólag nagyon keveset beszélt, annyira gyötörte a bűntudat, a háború sújtotta Budapestet pedig olyannak írta le, mint egy szép nőt, akinek kiverték a fogait. Ennek ellenére hajtotta a kalandvágy és a küldetéstudat, türelmetlenül kereste a fotótémákat.

Akkor is türelmetlen volt, amikor 1954-ben a Vörös-folyó deltájánál dzsipjüknek útakadályok miatt többször meg kellett állnia. Kiszállt, hogy egy mezőn a magas füvön átgázoló katonákat fényképezze, ekkor lépett rá egy taposóaknára, amely azonnal megölte őt.

Bár túlnyomórészt háborús képeket látunk, a művész életét kronologikusan bemutató, azt 10 korszakra bontó kiállítás Capát nemcsak mint háborús fotográfust mutatja be. Látjuk Capát, a portréfotóst, a hétköznapi pillanatokra fogékony művészt, de látjuk őt úgy is, ahogy fotós barátai megörökítették őt. De megtekinthető Capa néhány magyarul írt levele is, melyekben édesanyját tájékoztatja hogyléte felől. Így nemcsak a megszállott kalandort ismerhetjük meg, aki egyszerre profi sajtómunkás és ösztönös művész, aki azon túl, hogy dokumentálja, műalkotásainak tárgyává is teszi a háborút. Hanem az anyjának szorgosan levelet író kamaszt, a sármosan kamerába sandító férfit, és a vidám alaptermészetű, társaságkedvelő embert is, aki Hemingway-jel, Picassóval, Steinbeckkel múlatja szabadidejét és képes volt elbűvöli Ingrid Bergmant.

A Ludwigban látható Capa-kiállítás logikusan felépített képi anyagát, bőséges, de még befogadható mennyiségű leírás segíti még jobban megérteni. Egyszerre mutatja be Capa hihetetlen életútját, bámulatos személyiségét és a kort, amelynek krónikása volt. Elképesztően érdekes, ugyanakkor letaglózó kiállítás, amit mindenkinek látnia kell. Ha nem a Ludwigban, akkor a kiállítássorozat további állomásainak valamelyikén.

Ludwig Múzeum: Robert Capa-kiállítás

Teljes árú belépő: 1900 forint
Megtekinthető: október 11-ig

Ezt követően a kiállítás Dunaújvárosban és Pécsett is látható lesz, egy másik -Capa portréit központba állító- kiállítás pedig 2009 szeptembere és 2011 márciusa között fogja járni az országot. Állomások: Salgótarján, Paks, Szolnok, Békéscsaba, Eger, Szombathely.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Budapest Ludwig Múzeum Képző Fényképészet, fotó

Ajánlott bejegyzések:

  • A lélek hangja Harlem szívéből – Motown klasszikusokkal tér vissza a gospelkórus A lélek hangja Harlem szívéből – Motown klasszikusokkal tér vissza a gospelkórus
  • Az ázsiai gyógyító regény az új skandináv krimi Az ázsiai gyógyító regény az új skandináv krimi
  • Exkluzív interjút adott Jennifer Lopez Exkluzív interjút adott Jennifer Lopez
  • Szabad ég, szabad gondolat, szabad élmény – Nyári színház a Városmajorban Szabad ég, szabad gondolat, szabad élmény – Nyári színház a Városmajorban
  • Május 19-én nyitja meg kapuit a Gustav Klimt: The Immersive Experience interaktív kiállítás Május 19-én nyitja meg kapuit a Gustav Klimt: The Immersive Experience interaktív kiállítás

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr937856052

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard