Kazinczy Ferenc legtöbbünk számára nem több, mint egy érettségi tétel, egy ember, aki miatt az iskolában be kellett magolni a nyelvújítási harchoz tartozó művek címeit és megírásuknak dátumait és fel kellett tudni sorolni egy sor szóalkotási módszert meg olyan furcsa kifejezéseket, mint például a nyaktekerészeti mellfekvenc. A Petőfi Irodalmi Múzeum kiállítása szerencsére jóval sokrétűbben és játékosabban közelít a száraznak tűnő témához.


Tovább növeli a kiállításban töltött "játékidőt" a számos interaktív móka is. A kiállítás előterében virtuálisan bebarangolható Kazinczy széphalmi háza, de ennek egyik szobáját eredeti bútorokkal és tárgyakkal rekonstruálva megnézhetjük a második teremben is. Tesztelhetjük számítógépes játék segítségével, hogy mennyit tudunk a nyelvújításkor született szavakról, és emelgethetjük a falra szerelt "szótéglákat", hogy meglessük mit jelenthetnek például a hangbetűzet, emberaty, az evéskíváncs, csorogcsepp szavak. (Megfejtéseket lehet küldeni kommentben). Felcsaphatunk árnyképrajzolónak, ha beültetünk valakit az első teremben lévő megvilágított, üvegfalú kabinba. De kalandozásaink során találkozhatunk a Pilinszky János által alakított Kazinczyval is, ugyanis az egyik sarokban Bódy Gábor Psychéjéből vetítenek részleteket. Mozizni a kiállítás végén lévő kis szobában is lehet, ahol azokról a művekről pereg a film, amelyeket Kazinczy Bécsben, a Belvedere-ben valamint Nagyszebenben, a Brukenthal-képtárban egykor megcsodált.

A rá hatást gyakorló művészeti alkotásokon, kívül érdekes látni, hogy ő maga hogy forgatta a ceruzát - de persze a kufsteini tömlöcéről és a Munkácson készített rajzai nem művészi céllal, inkább a tények rögzítése okán születtek-, valamint azt, hogy a kor portréfestői hogyan látták őt. Az érdekes megközelítésű kiállítás végén - mely tehát nem közvetlenül Kazinczyt, hanem azt mutatja be, ahogy ő a világot látta - több különböző festményen is szembe nézhetünk magával Kazinczyval. A más-más életkorban és beállításban megörökített férfi minden képen kicsit más, de mindegyikről ugyanazzal a szigorú tekintettel néz le ránk. Egy rendkívül nyitott, eltökélt, idealista, újító ember tekintete ez, akit most PIM kiállítását megtekintve alaposabban, eddig ismeretlen oldalairól is megismerhet a múzeumlátogató, ráadásul úgy, hogy mindeközben jól is szórakozik.