Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Wagner trükkje

Wagner trükkje

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2009. 08. 01.
JODOKCELLO, a svájci crossover csellista Budapesten
2025-05-09 10:47:20

Jodok Vuille - ismertebb nevén JODOKCELLO - a klasszikus crossover új szenzációja, aki most először jön

Szárnyakat adni a jövőnek
2025-05-08 18:00:00

Folyamatosan eleget téve az egyre bővülő nemzetközi érdeklődésnek is, a MÁNE a hazai közönségre

Új előadással varázsolta el a gyerekeket az Etnofon Zenei Társulás
2025-05-07 18:00:00

A MÜPA színpadán bemutatott zenés irodalmi utazás ezúttal az általános iskola alsó tagozatosainak szólt –

Két hangon
2025-05-07 09:57:00

A Várfok Project Room következő kiállításaként két generáció, két médium és két világ mégis egy, az

további bejegyzések a szerzőtől »

Richard Wagner operáinak az a híre, hogy alaposan próbára teszik mind az énekeseket, mind a közönséget. Valójában azonban, mint az a Journal of the Acoustic Society of America című tudományos folyóirat egyik cikkéből kitűnik, a komponista úgy zenésítette meg saját librettóit, hogy a szoprán énekhang sajátosságai segítsék mind az előadókat, mind pedig a közönséget a szöveg előadásában, megértésében.

"Az európai nyelvekben minden magánhangzóhoz a hangképzés rezonancia-frekvenciáinak egy adott együttese tartozik" - írta Dr. John Smith, a New South Wales egyetem kutatója. "Mind a hang megértése a hallgató, mind formálása az előadó által könnyebb, ha az adott magánhangzóhoz írt hangjegy magassága megfelel a hang valamelyik rezonancia-frekvenciájának".

Amennyiben ez a helyzet, akkor számíthatunk arra, hogy a természetes módon nyitott szájjal énekelt magánhangzók gyakrabban fordulnak elő a magas szopránhangoknál - tette hozzá Joe Wolfe, a tanulmány amerikai társszerzője. A kutatók nyolc operán tesztelték feltevésüket.

A szerzők megvizsgáltak több mint 20 ezer hangjegyet, amelyet a szopránénekeseknek írtak ezekben az operákban, és azt, hogy milyen magánhangzóhoz kapcsolódnak. A Wagner-operákban a nyitott szájjal ejtett magánhangzók lényegesebben gyakrabban szerepeltek az igen magas hangok esetében, de a többi operánál ezt nem tapasztalták.

A magánhangzók hozzáigazítása a hangmagassághoz nála azért alakulhatott ki, mert Wagner az operát folyamatos zenedrámaként fogta fel, amelyben az énekeseknek a cselekmény hosszú, bonyolult részleteit kell közölniük az énekelt szöveg révén. A korábbi operák a különálló áriákat és kórusokat gyakran összekapcsolták a színpadon előzőleg előadott recitativókkal és cselekménnyel, így kevésbé volt szükség arra, hogy a magas hangok is érthetőek legyenek.

További tényező, hogy Wagner sokkal nagyobb zenekaroknak írt, mint amelyek Mozart vagy Rossini rendelkezésére álltak, és művei olyan vokális részleteket tartalmaznak, amelyek alaposan próbára teszik az énekesek erejét és képességeit. Így a magánhangzók és a hangmagasság párosítása segíthetett abban, hogy az érthetőség és a hang ereje a magas hangokat tartalmazó nehezebb részeknél is garantált legyen.

"Nincs írásos bizonyítékunk arra, hogy Wagner könnyíteni akarta volna az éneklést a szopránok számára" - mondja Dr. Smith. "Azt azonban sikerült kimutatni, hogy a magánhangzók megfelelő hangpárosítása mind gyakoribbá vált, ahogy Wagner zeneszerzői tapasztalata gyarapodott".


Azért ez nem tűnik túl könnyű feladatnak

Richard Wagner maga írta valamennyi operájának szövegkönyvét és így könnyebb volt számára a szöveget párosítani a zenével. Továbbá bőségesen volt ideje "csiszolni" operáit. Rossini hét év alatt 26 operát írt, míg Wagner összesen tizennégyet 50 év alatt.

A tanulmány szerzői a 12 német magánhangzót a kibocsátásukhoz szükséges állkapocs-magasság szerint négy csoportra osztották. A frekvencia-rezonancia (az a rezgésszám, amellyel a hang a vibráló hangszálakból a külső levegőbe jut) minden állkapocsállásnál más: a zártnak nevezettnél 250-400 Hz, a félig zártnál 400-550 Hz, a félig nyitottnál 550-750 Hz, a nyitottnál 750-1000 Hz. A vizsgált nyolc operában tapasztalt hangmagasság-magánhangzó párosítást grafikonban is illusztrálták, ebből világosan kitűnik a Wagner és a többi vizsgált zeneszerző között e tekintetben tapasztalható különbség.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Zene Komolyzene

Ajánlott bejegyzések:

  • Concerto Mesteriskola Albrecht Mayer oboaművésszel Concerto Mesteriskola Albrecht Mayer oboaművésszel
  • Újra Veszprém lesz az operett fővárosa Újra Veszprém lesz az operett fővárosa
  • TITOK évad a Pannon Filharmonikusokkal TITOK évad a Pannon Filharmonikusokkal
  • Szimfonikus kísérettel játszhatnak a gyerekek Szimfonikus kísérettel játszhatnak a gyerekek
  • A Pesti Vigadóban léphetnek fel a legtehetségesebb fiatal muzsikusok A Pesti Vigadóban léphetnek fel a legtehetségesebb fiatal muzsikusok

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr927857138

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard