Mijazaki Hajao filmrendezőt hazájában, Japánban és szerte a világon az animáció mestereként tisztelik, ám az amerikai közönség eddig nem mutatott nagy érdeklődést a "japán Walt Disney" iránt. Filmjeinek észak-amerikai forgalmazója a pénteken a mozikba kerülő Ponyo a tengerparti sziklán című új rajzfilmjétől várja az áttörést.
A 2003-ban bemutatott Chihiro összesen 10 millió dolláros jegybevételre tett szert Amerikában és Kanadában, a 2005-ös A Vándorló palota pedig az ötmilliós küszöböt sem lépte át.
A Chihiróra ugyanakkor máshol a világban összesen 265 millió dollárért váltottak jegyet, és A Vándorló palota is 230 milliót keresett.
A Disney ezúttal elhatározta, hogy fordít a kockán: neves sztárokra (Matt Damon, Tina Fey, Cate Blanchett) bízta a rajzfilmhősök szinkronizálását, és a stúdió animációs varázslója, John Lasseter, a Pixar főnöke kötött szerződést az angol nyelvű verzió elkészítésére.
A Ponyót Andersen A kis hableány című meséje ihlette. Aktualizálva a XIX. századi történetet, Mijazaki a környezet pusztítása és a megújulás képeit állította rajzfilmje központjába. Történetének főhőse Ponyo, a kis halacska, aki összebarátkozik Sosukéval, a tengerparton játszó kisfiúval, és hogy vele maradhasson, kislánnyá változik. Átalakulása azonban kaotikus változásokat indít el a természetben, ami már az emberi világot is fenyegeti.
"Azt akarom, hogy a Disney minden filmjét mutassa be. Azt akarom, hogy mindenki lássa őket, mert annyira eredetiek és fantasztikusak" - nyilatkozta lelkesen Lasseter. A közszájon forgó kifejezés ellenére nem tartja magát "a japán Walt Disney-nek" - mondta el a 68 esztendős Mijazaki a hírügynökségnek -, ugyanis Disney idősebb korára üzletemberré vált, ezzel szemben ő "csupán filmrendezőnek" tartja magát.
Mint kifejtette, cseppet sem zavarja, mennyire lesz sikeres a Ponyo Amerikában, hiszen a film csupán Japánban 160 millió dollárt keresett.
"Mivel John (Lasseter) éppen mellettem van, nehéz ezt mondanom, de nem izgat, hogy siker lesz vagy sem. Azért jöttem ide, hogy megmutassam, vállalom a felelősséget azért, amit csinálok" - magyarázta a hagyományos kézzel rajzolt technika híveként számítógép nélkül dolgozó rendező.
Bár Lasseter, aki viszont éppenséggel olyan számítógépes animációval készült filmekkel vívott ki magának elismerést, mint a Toy Story vagy a Verdák, kijelentette, hogy Mijazaki munkáit fergetegesnek tartja. "Sohasem értettem egyet azzal, hogy a nézőket untatja a kézzel rajzolt animáció, és csak a számítógépesre lennének kíváncsiak. Ugyanis nem a technika tesz egy filmet szórakoztatóvá, hanem az, ami mögötte van" - jelentette ki Lasseter.
Ajánlott olvasmány
Fasírt