Az egykori magyar motorkerékpár-ipar remekeit mutatják be a Múltidéző veterán motorok elnevezésű nyíregyházi kiállításon, amelyet szerdán 18.00 órakor nyitnak meg a Jósa András Múzeumban.
Cservenák László, múzeumi menedzser elmondta, hogy a tárlat legrégebbi darabja egy 1948-ból származó Csepel motorkerékpár lesz, de az igazi szenzációt egy Cross Pannónia jelenti majd, amelyből egyetlen ismert darab van a világon.A cross motorból annak idején - állítólag - mindössze hat darabot gyártottak, azok közül egy ma is üzemképes darab a híres nyíregyházi magángyűjtő, a 69 éves Mikula László tulajdonában van.
A valamikori autószerelőnek, a helyi Veterán Autós és Motoros Klub alelnökének Cross Pannóniája a kiállítás szerdai megnyitója után néhány nappal kerül majd a bemutatott motorok közé, díszléceit ugyanis most krómozzák egy kecskeméti műhelyben; a munka elkészülte után, eredeti szépségében láthatják az érdeklődők a nem mindennapi magyar gyártmányt.
Cservenák László tájékoztatása szerint a Jósa András Múzeumban mintegy 20 régi magyar motorkerékpárt állítanak ki. Látható lesz egy korabeli motorszerelő műhely is, berendezéseivel és szerszámaival együtt.
A motorokat magángyűjtők, valamint a bodrogkeresztúri Magyar Motorok Múzeum bocsátja rendelkezésre. A különös, október 31-ig látható tárlat a nyíregyházi Vidor Fesztivál idején - augusztus 28. és szeptember 5. között - esténként 23.00 óráig lesz nyitva. Szombatonként a motorokkal kapcsolatos kérdésekből vetélkedőket rendeznek, számítógépes játékokkal is várják az érdeklődőket, sőt a vállalkozó kedvűek régi oldalkocsis motorkerékpáron mehetnek rövid városnézésre a múzeum elől.
A nyíregyházi magángyűjtő, Mikula László portáján egyébként mintegy 100 motorkerékpár típus 200 változata található, főként a magyar motorkerékpár-ipar gyártmányaiból. A Cross Pannónia mellett - amelyet egy angol gyűjtő tetemes összegért próbált sikertelenül megvásárolni a közelmúltban - a legbecsesebb darab egy 1933-ban gyártott Csepel Turán, amely még síkcsapágyas szerkezettel és börtönszelencésen készült. A gyűjtemény félve őrzött darabja egy 1935-ös Jawa és egy 1949-es Cetka is.
A gyűjtő az 1975-ben megszűntetett magyar motorkerékpár-gyártás régi darabjai közül rendelkezik 100-as, 125-ös és 250-es Csepellel, Danuviával, T5-ös, P10-es és P20 Pannóniával, s az 1950 évektől készített robogók több típusával. A régi motorokat tárolók, fészerek mélyéről kerülnek elő, s Mikula László alapos nagyjavítással igyekszik működőképesség varázsolni őket. Eddig több, mint ötven matuzsálemet tett már üzemképessé.