Kifutott a Barents-tengerre a norvég haditengerészet egyik hajója hétfőn: az expedíció célja felkutatni annak a francia hidroplánnak a roncsait, amelynek fedélzetén több társával együtt 81 éve eltűnt Roald Amundsen, a legendás felfedező.
A tíz napra tervezett vállalkozás során a tengeralatti felderítésre is alkalmassá tett KNM Tyr hajó 36 négyzetmérföldes - 120 négyzetkilométeres - övezetet fésül át Bjornoya szigetétől északnyugatra, hogy megkeresse annak a Latham 47 típusú gépnek a motorját, amelynek fedélzetén Amundsen elindult utolsó útjára.Azért koncentrálunk a motorra, mert a gép fából készült és ezért úgy gondoljuk, hogy a géptest nem maradt fenn – jelentette ki az AFP-nek Vegard Hatten, a norvég haditengerészet szóvivője. - Ha a motor a kutatásra kijelölt övezetben van, korszerű felszerelésünkkel meg fogjuk találni – fűzte hozzá.
A KNM Tyr két robot-tengeralattjárója részletekbe menően fel fogja deríteni a tengerfenék domborzatát. Az expedícióhoz csatlakozni fog a parti őrség KNM Harstad nevű hajója is, amely logisztikai támogatást nyújt.
Amundsen volt az első felfedező, aki végighaladt az Északnyugati átjárón (1903-1906), majd az angol Robert Scott kapitánnyal folytatott drámai vetélkedés során 1911-ben elsőként jutott el a Déli-sarkra. 1926-ban Amundsen az olasz Umberto Nobile és az amerikai Lincoln Ellsworth társaságában léghajón repült át az Északi-sark fölött.
Két évvel később, 1928. június 18-án a norvég kutató, valamint honfitársa, Leif Dietrichson és velük együtt négy francia eltűnt a Barents-tenger térségében, miközben a Latham 47 típusú gépen megpróbáltak segítséget nyújtani Umberto Nobile számára, aki egy újabb sarki expedícióról visszatérőben társaival egy jégtáblán rekedt.
A norvég felségvizek és a nemzetközi vizek határán lévő kutatási körzetet a norvég repülési múzeum számításai alapján jelölték ki a KNM Tyr számára. Az eltűnt hidroplánnak a múltban eddig csak egy úszóját és egy üzemanyagtartályát találták meg. Az észak-norvégiai Tromsö múzeumában őrzött tartály sérüléseiből arra lehetett következtetni, hogy Amundsen gépe kényszerleszállást hajtott végre a tengeren.
Valaki egy kést és egy nagy kalapácsot használt a tartályon. Ez annak bizonyítéka, hogy valaki túlélte a leszállást, de az expedíció nem készült fel arra, hogy túléljen a tengeren. Valószínűleg megpróbáltak visszatérni a jégmezőre” – mondta el az NTB norvég hírügynökségnek Kjell Lutnes, a KNM Tyr expedíciójának tagja.
A tragédia feltételezett térségét már 2004-ben is át akarták kutatni, de akkor a rossz időjárás miatt le kellett fújni az expedíciót.