Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Akiket a mozdony füstje nem csapott meg

Akiket a mozdony füstje nem csapott meg

pzl a szerző friss bejegyzései 2009. 08. 26.
Más hangok, más szobák
2021-06-11 09:19:19

Minda Endre és Pogár László zenekarának slágerérzékenysége finoman szólva is kivételes.  A pop

Őrizzük a lángot
2020-11-30 21:38:34

Mivel a Mastodon a kortárs metál egyik legkreatívabb, legizgalmasabb formációja, a Medium Rarities című

Olvadozó balladák
2020-11-06 13:20:58

Hogy lehet ennyi üresjárat 2020-ban egy sorlemezen? A Pearl Jam új albuma, a Gigaton egy 2020-ban készült

Tégy egy sétát New Yorkban!
2020-09-27 15:38:27

Harminc éve jelent meg Lou Reed New York című albuma, ami egy afféle tematikus séta, a város underground

további bejegyzések a szerzőtől »

Csukjuk be a szemünket, és képzeljük el: mi lenne, ha felszednék a síneket a Blaha Lujza tértől a Moszkváig, és fél óránként indítanánk buszokat a villamosok helyett.

Pár óra után megostromolnák a BKV Akácfa utcai irodáját, elvinnék a plüss Mazsola bábokat, a villanyvasutat, és megennék az automatában talált Balaton szeletet. Képzeljük el: azok az emberek, akik Szarvason, Makón, Mezőhegyesen, vagy Battonyán élnek, ugyanannyit érnek, mint azok, akik Budapesten.

Ezt bizonyára nehéz megértenie Antali Károly közlekedési kormánybiztosnak és az irányítása alatt vezetett csapatnak, ahogy nehéz volt megértenie két éve Kóka Jánosnak is. A MÁV vezetői újra elővették a halállistát: közel kétezer kilométer vasutat zárnának be. Azok, akik vidéken élnek, több száz kilométerre a fővárostól nagyon szerény érdekérvényesítő képességgel rendelkeznek, nem tudják megvédeni magukat. 

Mit tehettek a battonyaiak, amikor megtudták, hogy a körzeti mentőállomás egy Kunágota nevű faluban lesz, ahonnan csak földút (!) visz Battonyára... Semmit. Elfogadták, hogy kerülő úton, jelentős késéssel ér majd ki hozzá a mentő. Elfogadták, hogy szerényebbek az életesélyeik. Akik a periférián élnek, azokkal bármit meg lehet csinálni. Például be lehet zárni a vasútállomásukat. Mit tud tenni az, aki vonattal akart Szegedre menni? Semmit. Tudomásul veszi, hogy 2010-től nem lesz vonat. Kocsit bérel a szomszédtól, aki tízezer forintért elviszi. Vagy megnézi, megy-e busz, amelyen annyian vannak, hogy a fasirtos zsömléjét sem tudja megenni.

Mit kezd a politika ezzel? Magasról tojik rá. Majd ha jönnek a választások, a nyugdíjasok és a segélyekből élők megkapják a művházak udvarán a nőnapra szánt szegfűt, húsvétkor a kötözött sonkát, és szevasz paraszt. 
Ilyenkor jön ugyebár az az érvelés, hogy a vasút kihasználatlan. Persze, részben igaz, de jórészt azért, mert negyvenévesek a vagonok. Ugyanaz az illatkombináció lassan fél évszázada: a rántott hús szaga, a napon felmelegedett műbőrülés szaga és a húgyszag. Illatornamentika. Nem történtek fejlesztések, ugyanaz a dömötör WC-tartály áll az állomásokon, mint 1979-ben, amikor először vittek Pestre, hogy megnézzem a zsiráfokat az állatkertben. Mindent hagytak lerohadni, most pedig bezárnák a vasútállomásokat. 

Nincs ugyanolyan joga egy mezőhegyesinek, mint egy pestinek? Egy mezőhegyesi Szegedre akar menni, mert ott tanul. Egy budai a Moszkva térről akar eljutni az Astóriához, mert ott tanul. A mezőhegyesinek kevesebb joga van az utazáshoz, és a tanuláshoz, mint egy budapestinek? Miért rontanak a vidékiek amúgy is szerényebb életlehetőségein?

Van-e joga Antali Károlynak ahhoz, hogy megfossza a lakosságot az utazás alapjogától? Nincs joga hozzá. Ha már súlyos milliókat keres havonta a mohácsiak, a gyöngyösiek, a komlóiak, a zirciek, a battonyaiak adóforintjából, akkor a fejlesztéseken kéne törnie a fejét, nem a leépítéseken. Ott van az Esztergom-Budapest közötti vonatközlekedés példája. Néhány éve kulturált, korszerű vonatokat állítottak pályára, azóta a buszforgalom ezen a vonalon visszaesett, szinte mindenki a csodavonattal akar utazni. A dolog ilyen egyszerű. 1874 kilométer - ismerkedjünk ezzel a számmal! 1874 kilométerrel rövidítik meg az országban élők életlehetőségeit. 

Arcpirító, hogy milliárdokat költöttek a szentendrei skanzenben újraálmodott mezőhegyesi vasútállomás felépítésére, miközben az eredeti ott rohad egy rozsdaette cukorgyár és egy fonnyadt kukoricatábla között. Miközben az EU-s regionalitásról beszélnek, eszükbe sem jut a Szeged-Mezőhegyes-Battonya- Pécska-Arad vasúti szárny feltámasztása. Inkább megszűntetik a battonyai, mezőhegyesi állomást, végleg megfosztva a régiót attól, hogy valamikor feltámadjon, hogy újra kialakuljanak a gazdasági és kulturális együttműködések a határ túloldalán lévő településekkel. 

Mit lehet erre mondani? Semmit. Valamit mégis. Azoknak, akiknek nem szívügye a magyar vasút, akiket nem csapott meg a mozdony füstje, azok bízzák a MÁV ügyét azokra, akik a vasutasban nem egy Koltay Robi-féle baktert képzelnek el, aki szalmatörekes, gyűrött egyenruhájában bukdácsol a töltésen, hanem egy normális embert. 

Ajánlott olvasmány
Régi kút
Mindenki az őrült professzort akarja
Gyereknek pornót?
Nem éri meg híres nőt verni

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Üzenet a Földről

Ajánlott bejegyzések:

  • JODOKCELLO, a svájci crossover csellista Budapesten JODOKCELLO, a svájci crossover csellista Budapesten
  • Budapesten alkot magyar zenészekkel Cher és Celine Dion dalszerzője Budapesten alkot magyar zenészekkel Cher és Celine Dion dalszerzője
  • Kárpát-medencei népek élő hagyománya a Zeneakadémián Kárpát-medencei népek élő hagyománya a Zeneakadémián
  • Diplo, a kis dinó Diplo, a kis dinó
  • Múzeumutca Tavaszköszöntő Múzeumutca Tavaszköszöntő

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr987858462

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard