Csukjuk be a szemünket, és képzeljük el: mi lenne, ha felszednék a síneket a Blaha Lujza tértől a Moszkváig, és fél óránként indítanánk buszokat a villamosok helyett.
Pár óra után megostromolnák a BKV Akácfa utcai irodáját, elvinnék a plüss Mazsola bábokat, a villanyvasutat, és megennék az automatában talált Balaton szeletet. Képzeljük el: azok az emberek, akik Szarvason, Makón, Mezőhegyesen, vagy Battonyán élnek, ugyanannyit érnek, mint azok, akik Budapesten.Ezt bizonyára nehéz megértenie Antali Károly közlekedési kormánybiztosnak és az irányítása alatt vezetett csapatnak, ahogy nehéz volt megértenie két éve Kóka Jánosnak is. A MÁV vezetői újra elővették a halállistát: közel kétezer kilométer vasutat zárnának be. Azok, akik vidéken élnek, több száz kilométerre a fővárostól nagyon szerény érdekérvényesítő képességgel rendelkeznek, nem tudják megvédeni magukat.
Mit tehettek a battonyaiak, amikor megtudták, hogy a körzeti mentőállomás egy Kunágota nevű faluban lesz, ahonnan csak földút (!) visz Battonyára... Semmit. Elfogadták, hogy kerülő úton, jelentős késéssel ér majd ki hozzá a mentő. Elfogadták, hogy szerényebbek az életesélyeik. Akik a periférián élnek, azokkal bármit meg lehet csinálni. Például be lehet zárni a vasútállomásukat. Mit tud tenni az, aki vonattal akart Szegedre menni? Semmit. Tudomásul veszi, hogy 2010-től nem lesz vonat. Kocsit bérel a szomszédtól, aki tízezer forintért elviszi. Vagy megnézi, megy-e busz, amelyen annyian vannak, hogy a fasirtos zsömléjét sem tudja megenni.
Mit kezd a politika ezzel? Magasról tojik rá. Majd ha jönnek a választások, a nyugdíjasok és a segélyekből élők megkapják a művházak udvarán a nőnapra szánt szegfűt, húsvétkor a kötözött sonkát, és szevasz paraszt.
Ilyenkor jön ugyebár az az érvelés, hogy a vasút kihasználatlan. Persze, részben igaz, de jórészt azért, mert negyvenévesek a vagonok. Ugyanaz az illatkombináció lassan fél évszázada: a rántott hús szaga, a napon felmelegedett műbőrülés szaga és a húgyszag. Illatornamentika. Nem történtek fejlesztések, ugyanaz a dömötör WC-tartály áll az állomásokon, mint 1979-ben, amikor először vittek Pestre, hogy megnézzem a zsiráfokat az állatkertben. Mindent hagytak lerohadni, most pedig bezárnák a vasútállomásokat.
Nincs ugyanolyan joga egy mezőhegyesinek, mint egy pestinek? Egy mezőhegyesi Szegedre akar menni, mert ott tanul. Egy budai a Moszkva térről akar eljutni az Astóriához, mert ott tanul. A mezőhegyesinek kevesebb joga van az utazáshoz, és a tanuláshoz, mint egy budapestinek? Miért rontanak a vidékiek amúgy is szerényebb életlehetőségein?
Van-e joga Antali Károlynak ahhoz, hogy megfossza a lakosságot az utazás alapjogától? Nincs joga hozzá. Ha már súlyos milliókat keres havonta a mohácsiak, a gyöngyösiek, a komlóiak, a zirciek, a battonyaiak adóforintjából, akkor a fejlesztéseken kéne törnie a fejét, nem a leépítéseken. Ott van az Esztergom-Budapest közötti vonatközlekedés példája. Néhány éve kulturált, korszerű vonatokat állítottak pályára, azóta a buszforgalom ezen a vonalon visszaesett, szinte mindenki a csodavonattal akar utazni. A dolog ilyen egyszerű. 1874 kilométer - ismerkedjünk ezzel a számmal! 1874 kilométerrel rövidítik meg az országban élők életlehetőségeit.
Arcpirító, hogy milliárdokat költöttek a szentendrei skanzenben újraálmodott mezőhegyesi vasútállomás felépítésére, miközben az eredeti ott rohad egy rozsdaette cukorgyár és egy fonnyadt kukoricatábla között. Miközben az EU-s regionalitásról beszélnek, eszükbe sem jut a Szeged-Mezőhegyes-Battonya- Pécska-Arad vasúti szárny feltámasztása. Inkább megszűntetik a battonyai, mezőhegyesi állomást, végleg megfosztva a régiót attól, hogy valamikor feltámadjon, hogy újra kialakuljanak a gazdasági és kulturális együttműködések a határ túloldalán lévő településekkel.
Mit lehet erre mondani? Semmit. Valamit mégis. Azoknak, akiknek nem szívügye a magyar vasút, akiket nem csapott meg a mozdony füstje, azok bízzák a MÁV ügyét azokra, akik a vasutasban nem egy Koltay Robi-féle baktert képzelnek el, aki szalmatörekes, gyűrött egyenruhájában bukdácsol a töltésen, hanem egy normális embert.
Ajánlott olvasmány
Régi kút
Mindenki az őrült professzort akarja
Gyereknek pornót?
Nem éri meg híres nőt verni