Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Ember boncasztalon, Krisztus vizeletben

Ember boncasztalon, Krisztus vizeletben

Maul Ágnes a szerző friss bejegyzései 2009. 08. 31.
Rókavadászat Helsingőrben
2010-01-24 08:40:00

Hamlet szerepzavarral küzd, rendezőt játszik, rókára vadászik, előszeretettel szaladgál letolt gatyával és

2010 legjobban várt filmjei
2010-01-03 07:36:00

Egy halom folytatással és remake-kel találkozhatunk 2010-ben a mozikban. Ennek ellenére nem úgy tűnik, hogy

Mesés karácsonyt mindenkinek!
2009-12-20 14:11:00

Még nem késő gondoskodni arról, hogy igazán mesés karácsonyunk legyen. Szétnéztünk a gyerekeknek készült

Avatar: nézel majd, mint a moziban!
2009-12-18 05:52:00

James Cameron Avatarjának sztorijával kapcsolatban megfogalmazódhat bennünk, hogy ezt már ezerszer láttuk. De

további bejegyzések a szerzőtől »

Test, halál, a megváltás ígéretei a történelemben és Jézus. Egyenként is kimeríthetetlen témák a művészetben. Mindezekkel egyszerre foglalkozni, nagy feladat. A Modem e négy téma köré csoportosítva mutatja be, mit gondol a modern és kortárs művészet a messianizmusról és a megváltás lehetőségeiről, vagy épp lehetetlenségéről. Nagy feladat a múzeumnak, nagy falat a befogadónak. Sokaknak meg is fekheti a gyomrát.

"Ehhez képest még a pornográfia is felüdülés" - mormogja egy múzeumlátogató a debreceni MODEM Messiások című kiállításáról kifele jövet. Hát, a pornó könnyebben értelmezhető, az biztos, azt meg hogy melyiket élvezetesebb nézni - a pornót, vagy a kortárs művész testtel, halállal, megváltással és megváltókkal kapcsolatos alkotásait -, mindenki döntse el maga. Mindenesetre a vendégkönyvet böngészve sem kell sokat lapozni, ahhoz, hogy az ember belefusson szörnyülködő megjegyzésekbe, melyek szerint a kiállítás túl véres, minimum 18 karikás, rémálmokat okoz annak, aki megnézni, méltatlan közegbe helyezi olyan művészek alkotásait, mint Munkácsy Mihály. De van aki, egyszerűen csak azt írja, unja, hogy már megint csak sokkolni akarják a közönséget.

"Radikális művészeti alkotások vannak, de, ami pornográf lenne, olyan nincs" - válaszol kérdésünkre Gulyás Gábor a MODEM igazgatója és a kiállítás kurátora. "Felmerültek olyan művek is a kiállítási anyag összeállításakor, amelyek sérthetik a vallási közösségek érzéseit, de ezek nem kerültek be" - folytatja. Szerinte, aki a bulvármédia fogyasztója, sokkal brutálisabb dolgokkal találkozhat naponta, mint ami a kiállításon látható.

A kiállítás azért is speciális, mert a debreceni múzeum saját vállalkozásáról van szó, eltérően az elmúlt évek gyakorlatától, amely szerint a nagy, tömegeket vonzó kiállítások általában külföldről importált utazókiállítások. A múzeumigazgató elmondta, tudja, hogy a legtöbb múzeum főleg a pénzszűke miatt választja ezt a megoldást, de reméli a Messiásokkal bebizonyosodik, hogy érdemes nagy volumenű kiállításokat a múzeumoknak saját erőből is létrehozni. "A Messiások egy kísérlet is, hogy vajon gazdaságilag is működőképes tud-e lenni egy ilyen kezdeményezés. Másrészről azért is fontos, hogy saját kiállításai is legyenek a hazai múzeumoknak, hogy külföldről is jobban felfigyeljenek ránk. Cél, hogy részévé váljunk annak a nemzetközi diskurzusnak, ami a kortárs kiállításokról szól" - mondja.

Dariusz Gorczyca: Camera anatomica

Abból, hogy már az első teremben egymással szemben egy Rodin és egy Picasso látható, már sejthető, hogy a kiállítás során jellemző lesz a merőben ellentétes művészi ábrázolások ütköztetése. Látjuk a test részletgazdag, anatómiailag pontos ábrázolását, de látjuk annak szétesett, elnagyolt absztrakt megjelenítését is.

Miféle test adatott nekünk?, A halott ember, A történelem ígérete, A megváltás keresztje A lehengerlő mennyiségű, stílusok, eszközök és mondanivaló szempontjából is nagyon sokféle műtárgyat a kiállítás e négy egymásra épülő téma szerint csoportosítva igyekszik egybe terelni, bár olykor van olyan érzése a látogatónak, hogy egy-egy tárgy kilóg a halmazból, amibe sorolták. A test blokkban ép és sebzett testeket, szentek és művészek szenvedő testét látjuk, találkozunk a test biológiai és transzcendens megközelítésével. Az úgynevezett röntgenszobában a lengyel Dariusz Gorczyca Camera Anatomica című sorozatát nézhetjük meg. Képein egyszerre látható a vonzó burok -egy női test - és az, ami működteti azt - vagyis az izmok és csontok. A filmiparból induló, maszkmesterből kortárs művésszé vált kanadai Evan Penny az anatómiailag pontos, szuperrális ábrázolás felől közelít, de azt megbolondítva, egy hihetetlenül bizarr, torzított női óriásfejet hozott létre, az emberi bőrre megszólalásig hasonlító gumiból, és igazi emberi hajból készítve.

Evan Penny: Panagiota

A kiállítás talán legrázósabb része az a szoba, amely a bécsi akcionisták munkásságát foglalja össze. Az önnön testüket felsértő, levizelő, tevékenységükhöz állati belsőségeket és vért is felhasználó Otto Mühl és Hermann Nitsch és Günter Brus negyven évvel ezelőtti munkásságáról joggal feltételezték a kiállítás rendezői, hogy még ma is sokaknál kicsapná a biztosítékot, ezért korrekten egy külön szobát rendeztek be ezekből, amelynek a bejáratánál egy felirat is figyelmeztet, hogy 18 éven aluliaknak nem tanácsos bemenni. Saját testüket művészi akciók szolgálatába állító performerekből azért jutott e szobán kívülre is, példa erre a tel-avivi Sigalit Landau Tövis hulla-hopp című videója, melyben meztelen nő pörgeti a derekán egy a húsába újra és újra belefúródó töviskarikát.

Wim Delvoye: Calliope

Talán ez, az első része a kiállításnak az, ami leginkább megrázza az embert, mert szó szerint húsba vágó kérdéseket feszeget, ráadásul gyakran húsba vágó eszközökkel. Persze szókimondó, provokáló, gondolkodást és érzelmeket szokatlan eszközökkel kikényszerítő művekből van bőven a kiállítás hátralévő három részében is.

Serrano hullaházban készült szuperközeli és óriásira nagyított fényképein szembesülünk azzal, hogy még az is lehet zavarba ejtően szép, ami felfoghatatlanul borzalmas - egy halott csecsemő ökölbe szoruló keze, vagy egy altatótúladagolásban meghalt nő lakkozott körmű lába. Az amerikai botrányfotós sokkoló képei után szinte felüdítően szellemesnek tűnik a halál tematikát távolabbról érintő belga sztárművész, Wim Delvoye kiállított munkája. Tőle ezúttal nem tetovált malacot, vagy emésztést szimuláló óriásgépet láthatunk - ezeket tavaly az Ernst Múzeum kiállításán lehetett megnézni -, hanem röntgenképekből készült ólombetétes "gótikus" templomablakot.

Ha a kiállítás négy nagy egysége nem is tűnik mindig túl koherensnek, az mindenképp látványos, hogy mennyire odafigyeltek a kiállítás létrehozói arra, hogy milyen műalkotások kerüljenek egymás mellé. Schaár Erzsébet szobrának "szomszédja" Féner Tamás Akt oszlopokkal című fotója, amin Schaár szobra is rajta van.
Jaroslaw Modzelewski: Strzeminski siratja Malewiczet 1985, 
Ignacy Czwartos: Malewicz és Strzeminski 2004

De megnézhetjük önálló kiállítási tárgyként azt a szobrot is, ami André Kertész Szatirikus táncos című fotóján látható és egymás mellett van kiállítva Ignacy Czwartos és Jaroslaw Modzelewski 20 év különbséggel festett, Malevicset és Strzeminskit ábrázoló képe is. Az egymás szomszédságában lévő kiállítási tárgyak sokszor rímelnek egymásra, de még gyakoribb, hogy a hasonlóságok helyett az ábrázolásmód -és világnézetbeli különbözőségekre irányítja a figyelmet a kiállítás.

Blue Noses: Életünk gyertyája
A történelem ígérete című blokkban Gulácsy keresztes lovagja és Szervátiusz hatalmas Dózsa szobra mellett megtekinthetjük többek között Hitlert, és Jézust, mint céllövöldén megnyerhető bábukat Anna Margit képén és egy Blue Noses-alkotáson Putyint, amint Jézus gyertyájának lángját őrzi. A Jézussal foglalkozó termekben pedig Munkácsy és Odilon Redon "ártalmatlan" Krisztus ábrázolásai mellett találkozunk vizeletbe mártott (Andres Serrano), gyufákból (Bukta Imre), vagy épp rózsatövisből kirakott (Mátrai Erik) Jézussal, de csináld magad szettel is (Eugeniusz Get-Stankiewicz), amely tartalmazza a feszületet, egy kis Jézus szobrot, egy kalapácsot és apró szögeket.

Ugyanazon a kiállításon látni Munkácsy egyik tanulmányát a Krisztus Pilátus előtt című képhez és Andres Serrano vizeletbe mártott feszületét nem mindennapi élmény. Persze lehet ezen méltatlankodni, de lehet rajta elgondolkodni is.


Odilon Redon: Kristus a kereszten, Andres Serrano: Piss Christ

A Messiások 2009. augusztus 13-tól december 31-ig látható a Modemben.

A kétéves szervezőmunka eredményeként 1300 négyzetméteren 130 művésztől összesen 200 alkotás látható. A kiállított tárgyak 14 országból, több mint 80 helyről - köztük olyan neves múzeumokból is, mint a Musée D’Orsay, az  Andy Warhol Múzeum vagy a montreali kortárs művészeti múzeum – érkeztek. Biztosítási össz­ér­tékük meghaladja a 100 milliárd forintot.

Belépők: A legdrágább (hétvégi, teljes árú) jegy 3200 Ft-ba, a legolcsóbb (csoportos diák) 900 Ft-ba kerül.


A kiállításnak is ez és nem a sokkolás volt a fő célja. Azt kutatja, hogy egy olyan korban, amiből már eltűnt a szilárd vallásos világnézetből fakadó bizonyosság az élet és halál dolgaival kapcsolatban, milyen választ lehet találni arra kérdésre, hogy van-e megváltás. És, ha van, akkor ki hozza azt, és miféle megváltást hoz? - magyarázza Gulyás Gábor.

"A kérdés releváns és izgalmas - mondja -, de nehéz rá olyan válaszokat adni, ami nem is leegyszerűsítő, de nem is didaktikus. A kiállításba olyan alkotásokat válogatunk be, ami mindkettőt elkerüli." Arra, hogy mint gondol arról, hogy sokak szerint a kiállítás viszolyogtató és kimerül az öncélú sokkolásban, prüdériát emleget a befogadók részéről és hozzáteszi: "A művészet nem attól nemes, hogy unalmas. A jó művészet felkavaró, megrendítő, hozzásegít ahhoz, hogy ne csak rutinból foglalkozzunk a művészettel és azzal, amit az ábrázol. A jó művészet arról ismerszik meg, hogy képes megteremteni a szembesülés pillanatait".

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Biblia Kiállítás Vallás Múzeum Festészet Vidék Képző Fényképészet, fotó

Ajánlott bejegyzések:

  • A művészet mindenkié! A művészet mindenkié!
  • Mától látogatható a Róma-Budapest kiállítás Mától látogatható a Róma-Budapest kiállítás
  • 100 milliós Hantai Simon festmény és Kossuth étkészlet az Art and Antique-on 100 milliós Hantai Simon festmény és Kossuth étkészlet az Art and Antique-on
  • Radák Eszter eddig be nem mutatott alkotásaiból nyílik kiállítás Radák Eszter eddig be nem mutatott alkotásaiból nyílik kiállítás
  • Újra várja a festeni vágyókat a titokzatos zebegényi kert Újra várja a festeni vágyókat a titokzatos zebegényi kert

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr377858664

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard