Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Eredmény nélkül tért vissza az expedíció

Eredmény nélkül tért vissza az expedíció

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2009. 09. 07.
JODOKCELLO, a svájci crossover csellista Budapesten
2025-05-09 10:47:20

Jodok Vuille - ismertebb nevén JODOKCELLO - a klasszikus crossover új szenzációja, aki most először jön

Szárnyakat adni a jövőnek
2025-05-08 18:00:00

Folyamatosan eleget téve az egyre bővülő nemzetközi érdeklődésnek is, a MÁNE a hazai közönségre

Új előadással varázsolta el a gyerekeket az Etnofon Zenei Társulás
2025-05-07 18:00:00

A MÜPA színpadán bemutatott zenés irodalmi utazás ezúttal az általános iskola alsó tagozatosainak szólt –

Két hangon
2025-05-07 09:57:00

A Várfok Project Room következő kiállításaként két generáció, két médium és két világ mégis egy, az

további bejegyzések a szerzőtől »

Továbbra is rejtély marad a 81 éve nyomtalanul eltűnt Roald Amundsen norvég sarkkutató és társainak sorsa, miután eredménytelenül fejeződött be a repülőgépük maradványainak felkutatására indított nagyszabású, két hétig tartó expedíció.

Az Amundsent és öt társát szállító hidroplán, a Latham 47 maradványait a norvég haditengerészet legkorszerűbb technikával felszerelt hajóinak segítségével próbálták felkutatni egy 120 négyzetkilométernyi területen, a sarkvidéki Medve-szigettől északnyugatra, ahol 1933-ban egy halász látni vélte a roncsokat. 

"Minden lehetséges nyomot követtünk, de semmit sem találtunk. Többé nem indul keresőakció Amundsen repülőgépének felkutatására" - jelentette ki szombaton a Tromsöi Repülőgép-múzeum igazgatója, Kjell Lutnes az NTB norvég hírügynökség jelentése szerint. 

Az expedíció új-zélandi vezetője, Rob McCallum csalódottan beszélt arról, hogy vagy tévesek voltak a hajdani halász adatain alapuló helymeghatározások, vagy pedig a halászhajók vonóhálói más helyre vitték roncsokat.
Az expedíció során a motorra koncentráltak, mert a gép fából készült és ezért a kutatók feltételezték, hogy a géptest nem maradt fenn. - Ha a motor a kutatásra kijelölt övezetben van, korszerű felszerelésünkkel meg fogjuk találni – mondta az indulás előtt Vegard Hatten, a norvég haditengerészet szóvivője.
Az expedíció számára a norvég haditengerészet két őrnaszádot bocsátott rendelkezésre, amelyeket a legkorszerűbb szonártechnikával és mélytengeri kutatásra is képes robotokkal szereltek fel. 

Amundsen volt az első felfedező, aki végighaladt az Északnyugati átjárón (1903-1906), majd az angol Robert Scott kapitánnyal folytatott drámai vetélkedés során 1911-ben elsőként jutott el a Déli-sarkra. 1926-ban Amundsen az olasz Umberto Nobile és az amerikai Lincoln Ellsworth társaságában léghajón repült át az Északi-sark fölött. 

Két évvel később, 1928. június 18-án a norvég kutató, valamint honfitársa, Leif Dietrichson és velük együtt négy francia eltűnt a Barents-tenger térségében, miközben a Latham 47 típusú gépen megpróbáltak segítséget nyújtani Umberto Nobile számára, aki egy újabb sarki expedícióról visszatérőben társaival egy jégtáblán rekedt. 

Amundsen és társai eltűnésének körülményei ismeretlenek, sem a hidroplánra, sem utasaira nem akadtak rá azóta sem. Umberto Nobilét és expedíciójának egy részét viszont később sikerült megmenteni.
Az eltűnt hidroplánnak a múltban eddig csak egy úszóját és egy üzemanyagtartályát találták meg. Az észak-norvégiai Tromsö múzeumában őrzött tartály sérüléseiből arra lehetett következtetni, hogy Amundsen gépe kényszerleszállást hajtott végre a tengeren. 

„Valaki egy kést és egy nagy kalapácsot használt a tartályon. Ez annak bizonyítéka, hogy valaki túlélte a leszállást, de az expedíció nem készült fel arra, hogy túléljen a tengeren. Valószínűleg megpróbáltak visszatérni a jégmezőre” – mondta el az NTB norvég hírügynökségnek Kjell Lutnes, a KNM Tyr expedíciójának tagja. 

A tragédia feltételezett térségét már 2004-ben is át akarták kutatni, de akkor a rossz időjárás miatt le kellett fújni az expedíciót. Bár Amundsen repülőgépét nem sikerült megtalálni, a tengerfenékről készült felvételek súlyos környezeti pusztulást tártak fel a Barents-tenger mélyén. "Láttuk, hogyan pusztítják a tengerfenéket a hatalmas vonóhálók. Magukkal hurcolnak minden korallt, amelyek aztán soha többé nem nőnek ki újra. Ez egy igazi ökológiai botrány" - jelentette ki a múzeumigazgató. 

Ajánlott olvasmány
Kik ők? Mit üzennek?

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Környezetvédelem Tudomány Fenntarthatóság Lavór Rejtélyek

Ajánlott bejegyzések:

  • 15 ezer alumínium dobozt gyűjtöttek össze a Hungaroringen 15 ezer alumínium dobozt gyűjtöttek össze a Hungaroringen
  • Meztelen túrázó kampányol a Fast Fashion ellen Meztelen túrázó kampányol a Fast Fashion ellen
  • Adományozz applikációval! Adományozz applikációval!
  • Jön a leghidegebb nyár? Jön a leghidegebb nyár?

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr587859092

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard