Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Eredmény nélkül tért vissza az expedíció

Eredmény nélkül tért vissza az expedíció

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2009. 09. 07.
Buborék és menedék Budapesten
2022-05-19 20:35:22

Két kísérletező kedvű, élvonalbeli francia formáció mutatkozik be az Opusban május 20-án és 21-én, az

Ez a legjobb gyereknapi ajándék!
2022-05-19 16:11:39

Ha kisebb, vagy nagyobb gyerekközösséget szeretnénk meglepni május utolsó hétvégéjén, akkor rendeljünk

A világzenére fókuszál Szigetvár
2022-05-18 21:42:00

Lakatos Mónika elmesélte, mit érez egy friss Kossuth-díjas, viszont Sündi sajnos nem árulta el, mi a világzenei

Meteoritok a Duna-parton
2022-05-18 11:33:32

Napra pontosan a művész 80. születésnapján nyílt meg a Pesti Vigadó földszinti kiállítóterében Geszler

további bejegyzések a szerzőtől »

Továbbra is rejtély marad a 81 éve nyomtalanul eltűnt Roald Amundsen norvég sarkkutató és társainak sorsa, miután eredménytelenül fejeződött be a repülőgépük maradványainak felkutatására indított nagyszabású, két hétig tartó expedíció.

Az Amundsent és öt társát szállító hidroplán, a Latham 47 maradványait a norvég haditengerészet legkorszerűbb technikával felszerelt hajóinak segítségével próbálták felkutatni egy 120 négyzetkilométernyi területen, a sarkvidéki Medve-szigettől északnyugatra, ahol 1933-ban egy halász látni vélte a roncsokat. 

"Minden lehetséges nyomot követtünk, de semmit sem találtunk. Többé nem indul keresőakció Amundsen repülőgépének felkutatására" - jelentette ki szombaton a Tromsöi Repülőgép-múzeum igazgatója, Kjell Lutnes az NTB norvég hírügynökség jelentése szerint. 

Az expedíció új-zélandi vezetője, Rob McCallum csalódottan beszélt arról, hogy vagy tévesek voltak a hajdani halász adatain alapuló helymeghatározások, vagy pedig a halászhajók vonóhálói más helyre vitték roncsokat.
Az expedíció során a motorra koncentráltak, mert a gép fából készült és ezért a kutatók feltételezték, hogy a géptest nem maradt fenn. - Ha a motor a kutatásra kijelölt övezetben van, korszerű felszerelésünkkel meg fogjuk találni – mondta az indulás előtt Vegard Hatten, a norvég haditengerészet szóvivője.
Az expedíció számára a norvég haditengerészet két őrnaszádot bocsátott rendelkezésre, amelyeket a legkorszerűbb szonártechnikával és mélytengeri kutatásra is képes robotokkal szereltek fel. 

Amundsen volt az első felfedező, aki végighaladt az Északnyugati átjárón (1903-1906), majd az angol Robert Scott kapitánnyal folytatott drámai vetélkedés során 1911-ben elsőként jutott el a Déli-sarkra. 1926-ban Amundsen az olasz Umberto Nobile és az amerikai Lincoln Ellsworth társaságában léghajón repült át az Északi-sark fölött. 

Két évvel később, 1928. június 18-án a norvég kutató, valamint honfitársa, Leif Dietrichson és velük együtt négy francia eltűnt a Barents-tenger térségében, miközben a Latham 47 típusú gépen megpróbáltak segítséget nyújtani Umberto Nobile számára, aki egy újabb sarki expedícióról visszatérőben társaival egy jégtáblán rekedt. 

Amundsen és társai eltűnésének körülményei ismeretlenek, sem a hidroplánra, sem utasaira nem akadtak rá azóta sem. Umberto Nobilét és expedíciójának egy részét viszont később sikerült megmenteni.
Az eltűnt hidroplánnak a múltban eddig csak egy úszóját és egy üzemanyagtartályát találták meg. Az észak-norvégiai Tromsö múzeumában őrzött tartály sérüléseiből arra lehetett következtetni, hogy Amundsen gépe kényszerleszállást hajtott végre a tengeren. 

„Valaki egy kést és egy nagy kalapácsot használt a tartályon. Ez annak bizonyítéka, hogy valaki túlélte a leszállást, de az expedíció nem készült fel arra, hogy túléljen a tengeren. Valószínűleg megpróbáltak visszatérni a jégmezőre” – mondta el az NTB norvég hírügynökségnek Kjell Lutnes, a KNM Tyr expedíciójának tagja. 

A tragédia feltételezett térségét már 2004-ben is át akarták kutatni, de akkor a rossz időjárás miatt le kellett fújni az expedíciót. Bár Amundsen repülőgépét nem sikerült megtalálni, a tengerfenékről készült felvételek súlyos környezeti pusztulást tártak fel a Barents-tenger mélyén. "Láttuk, hogyan pusztítják a tengerfenéket a hatalmas vonóhálók. Magukkal hurcolnak minden korallt, amelyek aztán soha többé nem nőnek ki újra. Ez egy igazi ökológiai botrány" - jelentette ki a múzeumigazgató. 

Ajánlott olvasmány
Kik ők? Mit üzennek?

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Környezetvédelem Tudomány Fenntarthatóság Lavór Rejtélyek

Ajánlott bejegyzések:

  • Különös hangokon szólal meg a Föld Különös hangokon szólal meg a Föld
  • Álmodd meg a méhbarát kertet! Álmodd meg a méhbarát kertet!
  • Versfesztiválon innen és túl Versfesztiválon innen és túl
  • Ballagási csokor helyett gyümölcsfa Ballagási csokor helyett gyümölcsfa
  • A fenevad kora A fenevad kora

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr537859092

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

Hallgasd a Kultúrpart műsorát a Trend FM-en! Minden szerdán 16-18h között várunk benneteket!

trendfm_logo_subhead.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. A forradalom egy holland fotós szemével
  6. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  7. Meztelenség és anatómia
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

versverseny-banner-2021.png

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard