Hol rontottuk el, mit kellene másképp csinálni? Az idei ARC-ra olyan pályaműveket vártak a szervezők, amiből kiderül, hogy ha netán nyomnánk egy restart gombot és újraterveznénk a kitaposott (és sehova nem vezető) útvonalakat, akkor min kellene leginkább változtatni. A válság közepette minimál költségvetésből készült ARC plakátkiállításra volt, aki olyan művel készült, amin csak annyi szerepel: alkotói VÁLSÁG VAN. Szerencsére azonban nem mutatkoztak az alkotói válság jelei, idén a megszokottnál jóval kreatívabb a felhozatal.

Bár a népszerű, ingyenes, éjjel-nappal látogatható kiállítás idén tízéves, igazi születésnapi ünneplésre nem futotta, még a szokásos csinnadrattás, koncertes megnyitó is elmaradt. Nem baj, azért a nívós felhozatal ad okot némi ünneplésre.
Az elmúlt években sokszor inkább csak az derült ki a pályázókról, hogy dühösek és elkeseredettek, mint az, hogy kreatívak. Bár a megadott téma kapcsán idén is eléggé egy rugóra járt a versenyzők agya, ha az érintett témák nem is túl sokszínűek azok tálalása mindenképp ötletes, egyedi és szerencsére összességében sokkal inkább humoros, mint a korábbi években.

Sasvári Dóra: Újrakezdés magyar módra
Egy másik pályázó, Gyömbér Roland egyenesen az iskolás módszert ajánlja, hogy okuljunk hibánkból. Plakátján egy gyerek kézírásával olvasható többször egymás alá írva "többé nem veszek fel hitelt meggondolatlanul". Az iskolás fílinggel, a vonalas füzet csíkjai közé írt gyöngybetűivel, no és a tömör, frappáns kifejezésmóddal győzte meg a zsűrit Sasvári Dóra és Szűcs Alexandra, akik az Újrakezdés magyar módra című plakáttal a harmadik helyezést érték el az ötletversenyen.

Turai Balázs: Kuruc.infant
A többi plakátot is látva nem győződtem meg róla, hogy épp ez a három alkotás a legjobb, viszont a borz díj odaítélése már első ránézésre is jogosnak tűnik, de azért érdemes hosszasabban böngészni a legmeghökkentőbb pályaműnek kikiáltott Kuruc.infant című művet. Turai Balázs gyermekrajznak álcázott gyűlölet-tablóján minden van, amit csak akarunk: csőrikének látszó turul, godzilla kinézetű "mockos cigány", és rabbi kinézetű "idegen lelkü szido", no és egy sünnek látszó sün.

Bóta Balázs: Ősi kövek
Készült a molotov koktélt promótáló "üdítőital reklám", Dobj be te is egyet! szlogennel, de láthatunk "moly motorosokat", és egy kis photosopos mahinálás következményeképp rendőrrel támadó jelleggel tollasozó békés(re retusált) állampolgárt.
Slágertéma még természetesen a BKV. Az egyik pályázó rock and roll életérzéssel vegyített víziót készített a 8 metróvonallal rendelkező Budapest közlekedési hálózatáról, egy másik pedig a BKV izomból történő felemelését javasolja kritikus tömeges stílusban. Bár a cím elárulja, hogy ez szerinte is sziszifuszi munka lenne.

Tóth Gábor: BKV Sisyphus
A politikát és a politikusokat sem kímélik a pályázók. Az MDF- piniokkiós választási plakátjának "továbbfejlesztett" változatán egy piros, egy narancs, egy kék és egy zöld fabábú ücsörög jó hosszú orral United Colors Of Parlament felirat mellett.
Egy a politikai kommunikációt folyamatábrán prezentáló plakáton pedig a politikusok szentnek öltözve adagolják a csontot a birkanyájnak.
Sok a restart szó informatikai jelentéstartalmát kihasználó plakát, melyeken a számítógépes operációs rendszerek párbeszédablakaiból ismerős kérdések, ikonok és ábrák egyértelmű üzenetet közvetítenek: a teljes rendszert újra kellene indítani. Csak hát nem tudni, melyik gomb megnyomására fagy le a gépezet totálisan...

Szilágyi Sándor Na csá! című plakátján
Humorosabb megközelítés szerint az egész akkor lett elszúrva, amikor Paula Mézga Gézát választotta Hufnágel Pisti helyett, így az ARC-ra megszületett a The Huffnagels családi sorozat díszdobozos dvd-inek reklámja is.
Többen viszont arra utaltak plakátjukkal, hogy legalábbis Ádám-Éváig vissza kellene utazni az időben, hogy helyrehozzuk a dolgokat. A bibliai, mitológiai plakátok egyik gyöngyszeme Tollner Dávid Fehérje című plakátja, amin Ádám és Éva szája nem az almától maszatos...

A kiállításon belül külön blokkot képeznek a legjobb kulturális plakát pályázatra beérkezett pályaművek. És láthatjuk azokat a munkákat is, amelyek az ARC és a Fővárosi vízművek Bűvös vegyület: H2O című pályázatra érkeztek.
A csapvíz népszerűsítésére is jobbnál jobb ötletek születtek, vitathatatlanul ütős a legjobbnak ítélt Hangover is, de az én nagy kedvencem Bartha Sándor reklámja volt, melynek szlogenje: a minimál a menő.
Szóval, tekerjük ki az almát figyelmünkbe ajánló kígyó nyakát még az édenkertben, ne menjünk hozzá mindenféle Mézga Gézákhoz, ne hagyjuk, hogy pinokkiók üljenek a parlamentünkben, ne vegyünk fel mindenre hitelt, verekedés helyett inkább tollasozzunk a rendőrökkel, üdítő helyett igyunk csapvizet...

Bartha Sándor: AHA 20b
De, hogy ránk se csak a passzív befogadó szerep háruljon, a kiállítás szervezői meghirdettek egy fotópályázatot. A plakátkiállításon beszerezhető szalag, vagy akár photoshop segítségével bármit körbetekerhetünk restartos köztéri kordonszalaggal, ha a fejünkben lévő GPS netán valaminek hatására megszólal: újratervezés.