… de nem tudják, mit tesznek a következő pillanatban. A Momentán Társulat tagjai között akad drámapedagógus, tréner, magyartanár, filmrendező-producer, látványtervező, műsorvezető-szerkesztő, dramaturg, fotós is. Földessy Margit tanítványaiként nagy gyakorlatra tettek szert a Nyugat-Európában és Amerikában megbecsült és közkedvelt rögtönzési technikák sokaságában. Ezeket el is lehet lesni tőlük akár fesztiválok színpadain, akár a MomenTownban látható előadásaikon, továbbá workshopjaik, táboraik során. Harsányi Bencével készítettünk pillanatfelvételt a Társulatról.
A Momentán neve nemcsak momentán Momentán...A társulat névválasztása is a rögtönzéssel függ össze. Miután összeállt a csapat a drámastúdióban, meg akartuk nézni, mennyiben működtethető néhány év improvizációs rutinja egy egész estés színpadi produkcióban. Kiírtunk magunk között egy pályázatot. Így született meg a „Momentán” és a „RögvEst” ötlete, ami mindenkinek megtetszett. Azóta túl vagyunk a 400. előadásunkon, amiből több mint 320 volt a RögvEst.
Miért éppen az improvizáció?
Ez a műfaj Magyarországon viszonylag új, az angolszász kultúrkörben azonban az ötvenes évektől kezdve minden városban játszanak profi improvizációs társulatok. Amikor mi elkezdtünk ezzel foglalkozni, itthon a Scallabouche már játszott angolul, bár érdekes módon ekkor még nem láttunk előadást tőlük – csak később kezdtük el együtt görgetni az improvizációs kereket. Olvastuk az idevágó szakirodalmat, kerestünk játékgyűjteményeket könyv formájában és az interneten is. Az improvizáció a drámastúdióban, a színészképzésben eszközként elfogatott és ismert. A nagy kérdés az volt, hogy hogyan gyúrhatjuk egy egésszé, összefüggő interaktív előadássá az egymás után következő játékokat.
Milyen előzményekre tekinthet vissza a műfaj?
Antik hagyományok, középkori előzmények, commedia dell’arte… az improvizáció egyidős a színházzal, bár önálló műfajként csak az ötvenes évektől lett igazán népszerű Amerikában. Drámajátékok, kommunikációs feladatok, a színészképzés gyakorlatai, a stand up comedy elemei keveredtek, és pillanatok alatt népszerű lett: a közös játék élménye azonnal működött. Ennek kapcsán gyorsan sok profi színház létesült, amelyek aztán az oktatási kínálatukkal kiegészítve váltak elképesztően sikeressé. Az oktatás, az impro-drámacsoportok, a workshopok, a tréningek, a nyári táborok számunkra is nagyon fontosak.
Mi okozott nehézségeket számotokra a kezdetekben?
Azt hiszem, az indulás minden vállalkozásnál nehéz. Egy virágboltot is be kell járatni, el kell indítani valahogy. Újabb és újabb nézőkhöz kellett eljutni, miközben egy kis költségvetésű produkcióhoz is kellettek a megfelelő körülmények; egy helyszín, fény-, hangtechnika, kellékek. Mivel a társulatot nem egy producer menedzseli, idő kellett ahhoz, hogy a Spinoza színpada lassan kicsi legyen, ami után játszottunk az RS9, a Komédium, a MOM (XII. Kerületi Művelődési Központ, a szerk.) színpadán is, és sikerült egyre nagyobb érdeklődést ébreszteni a produkciók iránt. 2008-ban aztán megnyílt önálló játszóhelyünk Momentown az Ajtósi Dürer soron.
A közönség soraiban milyen nézők ülnek?
Hát, szerencsére nagy a család. A viccet félretéve: abból a szempontból tényleg szerencsénk volt, hogy baráti körünk érdeklődőnek bizonyult. A műfaj külön szépsége, hogy ugyanarra az előadásra többször is el lehet jönni, mivel minden alkalom más és más. Először minden néző bátortalanabb, de aki rákap a játék ízére, az legközelebb hoz másokat is. A kezdetekkor nem is nagyon lehetett hirdetni, hiszen nem volt mihez kötni az improvizációs estjeinket, nem volt hasonló előadás, nem volt ismert a külföldi tévéműsor, viszont a szájhagyomány a mai napig jól működik.
A közös játék egyik alapfeltétele, az interakció mennyire működőképes itthon?
Játszottam angolul angol-amerikai-angolszász közönség előtt is, és talán oldottabb volt a légkör. Nekik természetes, hogy előadás közben lehet inni egy üdítőt vagy egy sört. Londonban nézőként is azt tapasztaltam, hogy a közönség bátrabb, könnyebben lesz aktív részese az improvizációs esteknek. Tudomásul kell venni, hogy magyar nézők nagy része még csak ismerkedik a műfajjal. Ezért is külön ügyelünk arra, hogy ne leckéztetés, a performanszba mindenáron való berángatás legyen az interakció. Épp ellenkezőleg: arra törekszünk, hogy minden a közönség felszabadítását szolgálja, hogy jó kedvvel, szorongás nélkül vegyenek részt a játékban.
A mindennapi életben használható az a fajta oldottság, amit nálatok kap a néző?
Egy jól improvizáló társulat tagjai lefegyverzően oldottan kommunikálnak a színpadon. A kommunikáció most egy igen népszerű hívószó – nem véletlen, hogy a fiatalok özönlenek az ezzel kapcsolatos szakokra. Azt gondolom, hogy a profi improvizáció a kommunikáció mesterfoka.
Ennek egyik kritériuma a kiváló csapatmunka. E nélkül egyszerűen nem működik a műfaj. Fontos számunkra, hogy jól dolgozzunk csapatként, és ebből át is tudjunk adni minél többet workshopokon, tréningeken.
A játékos szemlélet a másik nagyon fontos út az oldottsághoz.
A csapatban való munka és játékosság hozza magával a belső szabadságot. Az emberek reklámokon nőnek fel, dolgoznak, fogyasztanak, a hitelükért küzdenek. Az improvizáció vissza tud hozni valamit a szabadságérzetből, amit sokan gyermekkorukban éltek át utoljára.
Az improvizáció feltételez egy aktív hozzáállást, attitűdöt a „hátradőlni és megfigyelni” passzív befogadásához képest, ami szintén egy az előadások és az oktatási projektek igencsak aktuális üzenete.
A gyakorlatban is sokat tesztek azért, hogy ezt a hozzáállást népszerűsítsétek.
Már említettem az állandó impro-drámacsoportjainkat középiskolásoknak és felnőtteknek. Két napos nyitott workshopjainkon a legkülönbözőbb korosztályok képviseltetik magukat. Alapítványok munkatársai, középiskolai osztályok, egyetemisták, pedagógusok számára is tartunk foglalkozásokat, nyáron több korosztály számára táborokat szervezünk. Az improvizációs technikák és a színész alkalmazása céges kommunikációs tréningeken, csapatépítésen az angolszász kultúrában szintén régóta bevett gyakorlat. A játékosság és az élményszerűség felszabadító hatása egy komoly üzleti környezetben is hatásos lehet, számunkra is kihívás, hogy a sokszor fantáziátlansággal és ellenállással küzdő céges tréningpiacra új ötleteket és módszereket csempésszünk be.
Hol tart momentán a momentán?
Zártunk egy rendkívül sikeres évadot, 2008 októberében megnyílt Momentown. Évről évre több előadást játszunk, egyre népesebb közönségnek. Az eddigi előadások tapasztalatai alapján ismét bővíteni kell a nézőterünket, hisz az évad végére már állójegyeket is ki kellett adnunk. Az önálló hely nagyobb teret adott a kísérletezésre, hogy létrehozzunk új előadásokat. Még ebben az évadban tervezünk egy közéleti kérdésekkel foglalkozó új előadást, éjszakai színházat és egy nagyobb fesztivált, a RögvEstek, a Házimozi és a Mini előadások mellett.
Idén először jelen lehetünk az Évadnyitó Színházi Fesztiválon is szeptember 19-én az Andrássy úton. Lesz ízelítő a színpadon a RögvEstből, és természetesen egész napra tervezünk közös játékokat is ajándékokkal, meglepetésekkel saját standunknál. Ennél többet azonban nem szabad elárulnom…
2009 szeptember 15., 19.00 Momentán vs. Momentán – kedvcsináló évadnyitó ütközet
A Reneszánsz RögvEst ebben az évadban is látható vidéken, a Mini még 2009-ben 14-szer lesz műsoron Egerben.