A magyar underground zene hőskorát felidéző 25 lemezes sorozatot jelentet meg a közeljövőben a nemrég alakult Alexandra Records és az 1G Records; a kiadványok egy része a rendszerváltás előtti felvételek újrakiadása, más részük eddig ki nem adott dalokat tartalmaz.
A katalógusban szereplő előadói listán megtalálható az Ápolók, a Balaton, az ef. Zámbó Happy Dead Band, a Vidámpark, a Kampec Dolores, a Trottel, az Ági és a Fiúk, a Kézi Chopin, a Kontroll Csoport, a Sziámi, az Új Nem, a Spenót, a Sexepil, a Millenniumi Földalatti Vasút, a Balkan Futurist, a Flash, az Ugatha Christie, a Tudósok, valamint a 2. műsor.
Bárdos Deák Ágnes, a Kontroll Csoport énekesnője a mellékelt sajtóanyagban hangsúlyozta: az 1980-as években létezett magyar underground képviselői a hatalom képzeletét is foglalkoztatták. Mint fogalmazott, ezeknek a művészeknek, értelmiségieknek nem lehetett lenyomni a torkán a legvidámabb barakk vízióját.
"Gyakorlatilag az ellenállás színterei voltak a korabeli koncertek, kiállítások, és ebben a helyzetben a közönség volt a zenészek, művészek legfőbb támogatója. Számtalanszor kellett végignéznünk, ahogy a zenekart mintegy védelmező közönségünk leghátsó soraiból lekapcsolnak embereket" - idézte fel Bárdos Deák Ágnes.
Mint írta, a koncerteken a nyugat-európai punk- és amerikai underground zenekarok hatásától megtermékenyítetten hirdették a függetlenség és emberi jogok eszméit a dalokba foglalt szövegek és ekkor tanulták meg idehaza a Sex Pistols, Nina Hagen, David Bowie, Lou Reed, Patti Smith, Tom Waits nevét.
Az 1980-as évek tűrt, tiltott zenei undergroundjának művei a rendszerváltás után a Bahia kiadó gondozásában láttak először hivatalosan napvilágot. Mivel 2000 után a kiadó megszűnt, egy zenei korszak hiánya képezett űrt a lemez- és ízléspiacon.
"Készülő kiadványunkkal az underground viselkedéskultúra folytonosságát kívánjuk biztosítani, mindamellett, hogy az internet ezt a szerepet a hiánygazdaság működésének megfelelően részben átvállalta" - fogalmazott Bárdos Deák Ágnes.