A vasúttörténeti park egyike a XIII. kerület kis csodáinak, de bánjunk csínján a jelzőkkel: a füsti park – ahogy a köznyelv becézi – Közép-Európa legnagyobb interaktív vasúti múzeuma.
A park az 1911-ben épült, egykori Északi fűtőház területén 2000-ben nyílt meg. Azóta a nagycsaládosok, a nagy családra vágyó szerelmesek, és a vonatfétisben szenvedők zarándokhelye.Engedtessék meg, hogy személyes síkra állítsam át az írás képzeletbeli váltóját, mert a kilencvenes évek elején minden reggel kávéval a kezemben ezt a területet bámultam, öt emelet magasból. 1992-ben ez a vidék afféle senki földje volt, vigasztalan táj vágta ketté Zuglót Angyalföldet.
Beláthatatlan, dércsípte gazos terepen árválkodott egy-egy épület, amit a hideg téli reggeleken szakmunkástanulók álltak körül, azokon gyakorolták a vakolást. Majd leszedték, és újravakolták. Volt egy kommunista relikviákkal, Lenin képekkel és brigád zászlókkal felspécizett kocsma a környéken, naponta lejárt ide Iván, a dobbermanjával, volt itt egy üvegtörmelékes szeméttelepre emlékeztető betonplacc, melyen egy ötvenes asszony napozott.
Mondanom sem kell, hogy az egykori vasúti tisztviselői telep úgy nézett ki, ahogy kinézett 1944 karácsonyán az oroszok tüzérségi előkészítése után. Innen csak menekülni lehetett. Aztán eltelt 15 év. A lépcsőházakat felújították, a környéken egymásba érnek a lakóparkok, luxus babakocsikat tologatnak a fiatal szupermamik, felépült a családbarát 70000 m² alapterületű vasúttörténeti park, mintha csak egy rossz álom lett volna mindaz, amit megéltek az itt lakók a Mautner Sándor (azóta Szent László) utcában a kilencvenes évek elején.
A Tatai út 95. szám alatt található parkban több, mint ötven ritka mozdony áll, sínautók, hajtányok, mérőkocsik, afféle skanzen érzés, itt áll Közép-Európa legnagyobb körfűtőházába is, ahol a sugár irányban álló vágányokon pihennek a szép, régi vasúti kocsik. Évente kétszer tiszteletét teszi itt az Orient Expressz is. A kiállított – még mindig üzemképes- járműállomány 1870-től mutatja be, milyen volt a vasút hőskorszaka.
A dologban az a legjobb, hogy ezek a vonatok most is rendszeresen közlekednek az egykori Monarchia területén egy-egy nosztalgiavonatozás keretében. Legközelebb, szeptember 26-án Szabadkára megy a V42 sorozatú mozdonyvontatta különvonat, a MÁV Nosztalgia Kft. szervezésében.
A vonattal természetesen étkező és bárkocsi közlekedik, de afféle kakukktojásként áll itt egy budapesti UV típusú villamos is, mely hétvégénként programokkal várja a park látogatóit. A gyerekek kipróbálhatják a kerti vasutat, a mozdonyszimulátort, megnézhetik a terepasztalokat, hajtányozhatnak, de van könyvtár és filmmúzeum is.
Áll itt egy resti is, olyan, amilyennek lennie kell, ehetünk itt akár marhapörköltet tarhonyával, apu sörözhet, a gyerekek és anyu üdítőzhetnek, miközben végig orrunkban érezzük a jellegzetes gépzsír -és vasszagot, mely már eltűnt az állomásokról, mert ugyebár mára csak a húgyszag és a műbőr ülésének szaga maradt a régi.
Budapest, 1142 Tatai út 95.