6 év szünet és két újabb tragikus haláleset után tért vissza a balsors sújtotta Lynyrd Skynyrd, a God & Guns minőségén azonban nem hagytak nyomot a tragédiák.
Az 1974-es Second Helping lemezen szereplő Sweet Home Alabama csak még tovább növelte a zenekar ázsióját: az album néhány hónap alatt több mint 2 millió példányban talált gazdára Amerikában. Az egy évvel későbbi Nuthin' Fancy hasonló sikereket hozott. Európában ekkoriban még gyakorlatilag senki sem ismerte a Lynyrd Skynyrd nevét, és ezen az sem segített, amikor az 1976-os Gimme Back My Bullets kapcsán a Rolling Stonesszal turnéztak Nagy-Britanniában.
Zuhanás és feltámadás
Ezen a ponton következett azonban az a szörnyű baleset, ami mindent tönkretett. A zenekar negyedik nagylemeze, a Street Survivors 1977. október 17-én került a boltokba, borítóján a lángoktól övezett tagsággal, a kép azonban rossz ómen volt: három nappal később a csapat bérelt repülőgépe lezuhant a Mississippi mocsárvidékén. Van Zant, Gaines és két háttérvokalista azonnal meghalt, de a többiek is csak csodával határos módon élték túl a balesetet, Collins és Wilkeson egyaránt olyan súlyos sérüléseket szenvedtek, hogy karjaikat kishíján amputálni kellett. A baleset oka üzemanyagszivárgás és a hajtóművek leállása volt. Tipikus módon a tragédia csak még jobban felkorbácsolta az érdeklődést a Lynyrd Skynyrd iránt: a megváltoztatott borítójú Street Survivors cukorként fogyott a boltokból, a csapat tagjai azonban nem kívánták folytatni Van Zant és Gaines nélkül.
Töretlenül
Itt érkeztünk el a friss, 6 évnyi szünet után megjelenő God & Guns lemezhez, ami – a 2000-es, meglehetősen furcsa karácsonyi anyagukat is számítva – már a tizenkettedik a sorban és a hetedik Johnny Van Zanttal a fronton. A rajta hallható zene pedig… nos, hosszasan lehetne értekezni arról, hol pengetik a legízesebb bluesfutamokat, hol hallható a legwhiskeyillatúbb southern rock refrén, és hol mennek át olyan country-boogie-ba, ami szemétté alázza a teljes jelenlegi amerikai country-pop mezőnyt, csak éppen nincs értelme. A Lynyrd Skynyrd név igazi brand, mindenki tudja, mit kap Johnnytól és mindenkori társaitól, tévedni nem nagyon lehet velük. Ez persze nem azt jelenti, hogy a veterán Bob Marlette producerrel készített album ugyanolyan lenne, mint a többi, de a stílus összekeverhetetlen: igazi amerikai kockásinges, veszkócsizmás kamionoszene ez, azokból a hard rock, blues, country és soul elemekből összegyúrva, amiket a kezdetektől fogva megszokhattunk tőlük. Más zenekarok negyedennyi tragédia után sem léteznének, a Lynyrd Skynyrd viszont mindent túlél – „I’m not dead, but at least not yet”, énekli Johnny a nyitó Still Unbrokenben –, és ez így is van rendjén.
Ha most valaki unalmas öregemberek poros, ásatag szenvelgésére és nosztalgiázására gondolna, az súlyosan téved: a God & Guns hangzása ízig-vérig 2009-es, a hallgató néha még az előzmények ismeretében is rácsodálkozik, milyen erővel dörren meg a gitár – hosszú évek óta egy másik régi nagy southern legenda, a Blackfoot mestere, a félig indián Rickey Medlocke is a Lynyrd Skynyrdben üzemel –, amikor pedig a Floydban egy nagy rajongó, Rob Zombie is kiereszti a hangját, tényleg szerteszét szaladnak a kétségek – már akiknek egyáltalán voltak. Ez egy remek album. Nem mintha benne lett volna a pakliban ennek az ellenkezője.