...és egy karnyújtásnyira van tőlünk, ugyan miért hagynánk ki az adódó alkalmat, hogy találkozzunk vele?
A Mr. Big valódi hard rock-szupergroup-ként kezdte el pályafutását a ’80-as évek végén. A zenekar alapítója és vezéregyénisége Billy Sheehan basszusgitáros volt, akit felbukkanása, a ’80-as évek eleje óta a világ egyik legvirtuózabb négyhúrosaként, „a basszusgitár Eddie Van Halen-jeként” emlegettek a szakmában. Sheehan többek között zenészkörökben legendás saját rockbandáját, a Talas-t és David Lee Roth csapatát hagyta a háta mögött, és társaiul szakmai berkekben kivétel nélkül jónevű muzsikusokat választott. Pat Torpey dobos keresett session-zenész volt, aki többek között Robert Plant turnécsapatában is megfordult, az énekes Eric Martin pedig elismert AOR-énekesnek számított a műfaj fanatikus rajongói között. Az együtteshez legkésőbb csatlakozó Paul Gilbert gitárzseni előzőleg a Racer X nevű kőkemény és zseniális amerikai power metal-csapatban játszott többek között annak a Scott Travis-nek a társaságában, aki 1989-ben, a kultikus banda feloszlása után bekerült a Judas Priestbe.
A zenekar első produkciója, az 1989-es Mr. Big meggyőző, technikailag tökéletesen kidolgozott dalokat tartalmazott, amelyek közül a legismertebbek talán az Addicted To That Rush és a Rock’N’Roll Over lettek. A lemezzel kapcsolatban külön kiemelendő volt, hogy habár a Mr.Big mindenhárom hangszerese a világ legképzettebb rockzenészei közé tartozott, elsősorban a dalokra koncentráltak és nem arra, hogy tényleg elképesztő technikai tudásukat fitogtassák. Az erőteljes blues-ízekkel elővezetett, felettébb nehéz és mégis abszolút természetesen, megszólaló album azonnal a szakma kedvencévé tette a csapatot, és elvetette eljövendő sikereik magvait. A lemez egy év leforgása alatt körülbelül 250 ezer példányban kelt el az Egyesült Államokban, ami jó kezdésnek számított, de nem is lehetett kérdéses, hogy a zenekarra a későbbiekben ennél nagyságrendekkel hatalmasabb sikerek várnak majd.
„Sokan kifogásolják, hogy a koncertjeinken mindhárom hangszeres szólózik, Billy és én többször is, de én erre csak azt tudom mondani, hogy ez nagyjából olyan, mintha azt mondanák: sárga helyett rózsaszínű gitárt kellett volna használni. A szóló is ugyanolyan zene, mint egy dal. Meg kell tanulni összesűríteni 1 percbe azt, amit normális esetben egy nótával 6 perc alatt mondanál el. Az efféle egyéni játéknak is önálló zenei műnek kell lennie. Szóló és tekerés között ég és föld a különbség.”
Paul GilbertAz 1991 tavaszán kiadott Lean Into It-et a szaksajtó kora egyik legkiemelkedőbb hard rock albumaként fogadta. A zenéből továbbra is minden pillanatban sütött a klasszikus blues iránti óriási elkötelezettség: olyan klasszikus értékű munkát tettek le az asztalra, amely gyakorlatilag eszenciája volt mindannak, ami csak valaha is jó volt az amerikai rockzenében. A legnagyobb feltűnést a nyitó Daddy, Brother, Lover, Little Boy – ismertebb nevén a The Electric Drill Song – keltette, amelyben Paul Gilbert egy elektromos fúró segítségével játszotta az ultragyors gitárszólót. Az albumot nem kapta azonnal hátára a világhír, bár az mindenképpen beszédes volt, hogy a White Lion előzenekaraként lejátszott Európa-turnén a Mr.Big rendszerint sokkal nagyobb tapsot és elismerést kapott, mint a meglehetősen gyenge formában lévő főattrakció. Amikor az év második felében az akusztikus szerelmesdal, a To Be With You megindult felfelé a listákon, a Lean Into It-et hirtelen hatalmas tömegek szerezték be maguknak.
A To Be With You 1991 karácsonya környékén került fel a brit és az amerikai single-listák első helyére, a Mr.Big pedig egycsapásra bekerült általa a szupersztárok közé. Az ízig-vérig hard rockot játszó zenekarnak természetesen nem tett túl jót, hogy egy lírai dallal futottak be, de a zenekar ezúttal már önállóan is nagy tömegek előtt lépett fel, habár a To Be With You sikerét követően az ő koncertjeiken is megjelentek a slágerlisták kizárólagos hívei és az átlagosabb zenehallgatók is. A Lean Into It végül több, mint 1,5 millió példányban kelt el az Egyesült Államokban, azonban sem amerikai, sem európai sikerüket nem lehetett ahhoz az őrülethez mérni, amit a Távol-Keleten okoztak. A Mr. Big Japánban egyenesen a két-három legnépszerűbb külföldi rockzenekar közé került, és ezzel olyanok vetélytársa lett, mint a szigetországban szintén hihetetlen népszerűségnek örvendő Bon Jovi és Aerosmith. Japánban és a Távol-Keleten olyannyira nagy volt irántuk az igény, hogy 1992-ben két olyan élő anyag is megjelent, amelyek csak a japán rajongók számára készültek. A Raw Like Sushi I és II lemezek Európában és Amerikában csak méregdrága japán importként voltak beszerezhetőek, ezért az itteni Mr. Big fanatikusokat egy szintén 1992-es Mr. Big Live című élő lemezzel kárpótolták.
A zenekar szinte lélegzetvételnyi időt sem hagyott magának. Harmadik albumuk, a Bump Ahead már 1993 őszén megjelent, és annak ellenére, hogy a folyamatos, hajszolt tempójú turnézás közepette akár össze is csaphatták volna, természetesen nem így történt. A szakma rögtön az év egyik legkiemelkedőbb albumaként fogadta a két elődjénél némileg vastagabb, telt, ám továbbra is organikus hangzású Bump Ahead-et. A Bump Ahead anyagát közvetlenül a megjelenés után az Aerosmith nyitóbandájaként mutatták be világszerte, így Budapesten is. A megváltozott körülmények miatt az Egyesült Államokban már nem számíthattak akkora sikerre, mint a Lean Into It idején, de a Wild World című akusztikus feldolgozás azért itt is sínen tartotta a csapat vonatját, Európa és Japán pedig ismét térdre borult előttük. Ennek ellenére sokak szerint erőteljes túlzás volt 1994 végén egy újabb koncertlemezt kiadni, de a Japánban rögzített, egy élő anyagtól meglepő arányú balladát szerepeltető Japandemonium minősége nem hagyott maga után kívánnivalót. Ezután hosszabb szünet következett. Három stúdióalbumuk ekkorra már összesen több, mint 5 millió példányban kelt el világszerte.
Hosszabb szünet után a zenekar egy sarkaiból teljesen kifordult, rockellenes könnyűzenei életbe tért vissza az 1996 tavaszán megjelent Hey Man albummal. Már 1993-ban is sanyarú idők jártak a hozzájuk hasonló hard rock zenekarokra, de a ’90-es évek közepének zenei változásai tényleg az összes kaput bezárták az előző korszak sztárjai előtt. A Hey Mannel a Mr. Big természetesen nem váltott át az aktuális trendeknek megfelelő dallamos dél-kaliforniai punkba, de az album nem volt olyan egyértelmű stadionrock-lemez sem, mint például a Lean Into It. A zenekar egy elődeinél jóval higgadtabb, minden hangjában kiérlelt anyagot jelentetett meg, amely adott esetben akár csalódást is okozhatott azoknak a rajongóknak, akik elsősorban a csapat keményebb oldalát szerették, de objektíven nézve a minőségre most sem lehetett panasz.

Az Egyesült Államokban ekkoriban természetesen már semmi esélyük sem volt a sikerre – itt már a Bump Ahead is csak lassan és nehezen érte el az aranylemez fokozatot –, de a Mr. Big népszerűsége ekkorra már Európában is jócskán megcsappant, és az anyag nem csikart ki számottevő érdeklődést az öreg kontinens közönségéből. A Hey Man Japánban ezzel szemben helyből a listák élére került, és hetek alatt több mint 500 ezer példányban kelt el, ami továbbra is sínen tartotta őket. Billy Sheehan: „Amikor annak idején a Mr.Big megalakult, mindenki azt hitte, hogy a sztárok összejöttek egy kis pénzt keresni, aztán majd keresnek maguknak újabb projecteket, de mi még most is itt vagyunk, pedig azóta hosszú évek teltek el, és ezalatt gyökeresen megváltozott a zenei világ. Azok a csapatok, akik velünk indultak, szinte teljesen elfogytak, pedig egy rakás B betűs banda volt rendkívül sikeres abban az időszakban, a Badlands, a Bad English, a Blue Murder, a Baton Rouge és még hosszasan sorolhatnám… Mi azonban megfogadtuk, hogy bármennyire is kemény a helyzet, nem fogjuk elárulni a rajongóinkat. Valóban voltak olyan bandák, akik csak a stúdióban találkoztak, a tagok gyűlölték egymás pofáját, de azért összecsaptak egy lemezt, mert tudták, hogy 1-2 millió példányt úgyis eladnak majd belőle. Ilyen csapatok természetesen most is vannak, csak éppen nem dallamos hard rockot játszanak, hanem alternatív muzsikát, grunge-ot és punkzenét. Érdemes lesz megnézni, hogy mondjuk 8 év múlva kik lesznek még együtt az utóbbi években összeverődött zenekarok közül! Ha az ember csak azért csinál lemezt, hogy sok pénzt keressen vele, akkor abszolút fordítva látja a dolgokat, és hamar besétál az erdőbe. Mi azonban mindaddig itt leszünk, amíg az emberek kíváncsiak ránk.”
Az 1997-es Big, Bigger, Biggest válogatás összefoglalta a zenekar karrierjét. Ezután mind Gilbert, mind Martin szólólemezekkel jelentkeztek, amelyek azonban az anyazenekarénál jóval puhányabb, de mégis igen magas színvonalú muzsikát tartalmaztak. Billy Sheehan 1999 tavaszán bejelentette, hogy a Mr.Big újra aktivizálja magát, ám a gitárosi poszton az inkább szólókarrierjét egyengető Paul Gilbert helyét a gitárhősi berkekben már régóta közismert Richie Kotzen foglalta el. Gilbert eközben újjáalakította a Racer X-et, amely azonban a továbbiakban inkább csak side project-jelleggel működött.

A klasszikus Martin – Sheehan – Gilbert – Torpey négyes többször rebesgetett aktivizálódása végül 2008 elején következett be: miután a Mr.Big szabályszerűen letarolta a japán koncertpiacot, nekivágnak Európának is, ahol nem stadionokban, de fanatikus közönség előtt lépnek majd színpadra. Budapesten szeptember 27-én, a Diesel Klubban játszanak.