A francia háztartások háromszor többet fogyasztanak, mint ötven évvel ezelőtt: élelmiszerekre és ruházkodásra manapság arányosan kevesebbet költenek, mint 1960-ban, de a lakhatásra, az egészségügyre, s elsősorban a kultúrára és a kommunikációs eszközökre fordított büdzséjük jelentősen megnőtt - derül ki a francia statisztika hivatalnak (INSEE) pénteken közzétett tanulmányából.
Az 1993-as recessziós évet leszámítva a franciák fogyasztása 1960 óta minden évben emelkedett, bár nem egyenletesen. A második világháború utáni gazdasági fellendülés harminc dicsőséges évét a tömegfogyasztás elterjedése jellemezte, így eleinte évente 5,8, majd 1960 és 1974 között 4,6 százalékkal nőtt a fogyasztás. Ebben az időszakban megduplázódott a gépkocsik aránya: 1960-ban még csak a háztartások 30, 15 évvel később már 60 százaléka rendelkezett autóval.Az első olajválságot követően azonban lassult a növekedés üteme (2,5 százalék) és az életszínvonal folyamatos javulása mellet csökkent a háztartások megtakarítása: 1975-ben még 21, 1987-ben már csak 11 százalék volt.
A franciák fogyasztásának ugrásszerű növekedése a háztartások költségvetési kiadásainak eloszlásában is jelentős változásokkal járt, amely az árak emelkedése mellett a munkaerőpiac és az életmód átalakulásának is következménye: 1960-ban a franciák kiadásaik alig 30 százalékát fordították szolgáltatásra, mára 50 százalékos lett ez az arány.
A francia háztartások költségvetésüknek legnagyobb részét, 38 százalékát élelmiszerekre költötték 1960-ban, ez az arány azonban tavaly már csak 27 százalék volt. A ruházkodás ötven évvel ezelőtt a büdzsé 14 százalékát emésztette fel, ma már csak pénzük 9 százalékát fordítják öltözködésre a franciák.
- A változás elsődleges oka, hogy miközben a fejlett országokban a jövedelmek jelentősen növekedtek az elmúlt ötven évben, az emberek nemhogy többet ennének és innának, hanem jóval kevesebbet fogyasztanak. Ezen belül is a franciák "fogytak" a legtöbbet az elmúlt évtizedekben - hangsúlyozta Pascale Hebel, a kérdés szakértője a France 2 közszolgálati televízió híradójában.
Franciaországban - ahol az emberek több, mint 56 százaléka él saját tulajdonú lakásban vagy házban - a háztartások költségvetésének negyede a lakhatásra megy el. Ez az arány 10 százalékot növekedett az elmúlt fél évszázadban, ami elsősorban azzal magyarázható, hogy egy lakóra átlagosan 30 százalékkal nagyobb kényelem és tér - átlagosan 40 négyzetméter - jut, mint 15 évvel ezelőtt. Ma már gyakorlatilag minden francia háztartásban található mosógép és hűtőszekrény, 80 százalékuknak mikrohullámú sütője is van, de a hetvenes években piacra dobott mosogatógéppel kevesebb, mint felük rendelkezik.
Az egyik legjelentősebb növekedés a kommunikációs eszközökre, a szabadidős tevékenységekre és a kultúrára fordított összegekben tapasztalható, amely arányában 10-ről 16 százaléka növekedett, s az életszínvonal emelkedésével párhuzamosan az egészségügyre is egyre többet költenek a franciák, mint ötven évvel ezelőtt.