A divatmagazinok olvasói rendszerint tisztában vannak azzal, hogy a képek hazudnak, de legalábbis csalnak egy kicsit. A lapokban megjelenő felvételeket bevett gyakorlat szerint manipulálják - régebben a fényviszonyokkal játszottak a fotósok, manapság a számítógépes trükköket vetik be, hogy a modellt "jobb színben tüntessék fel".
Kicsit vékonyítják, kicsit magasítják, eltávolítják a "nem szeretem" ráncokat, szeplőket, nagyobbak és ragyogóak lesznek a szemek, vakító fehérek a fogak. A megjelenés tökéletes, de olyan hamis képet tükröz, amely ellen már neves külföldi és hazai divatfotográfusok is kampányba fogtak.A New Yorkban élő, 65 esztendős Peter Lindbergh, a világ egyik leghíresebb
Népszerű blogok űznek sportot belőle, hogy rendszeresen beszámolnak arról, melyik híresség képét hogyan változtatták meg a Photoshop vagy más hasonló számítógépes "varázslóprogrammal". A manipuláció különösen nyilvánvaló akkor, ha egy olyan ismert színésznő, mint például Reese Witherspoon címlapképe a Marie Claire-től a Vogue-on át az Elle-ig rövid időn belül drasztikus különbségeket tükröz, még az álla formája és a szeme színe is más.
"Nem szabadna, hogy lelketlen retusálással megváltoztatott nők képe reprezentálja századunk elejét" - nyilatkozta Lindberg a természetességet zászlajára tűző mozgalom egyik élharcosaként a minap a The New York Timesnak.
A fotós a francia Elle magazin áprilisi kiadása számára készített nagy visszhangot kiváltó fényképsorozatot, amelyen a Monica Bellucci, Eva Herzigova és Sophie Marceau nívójú világsztárok smink és retusálás nélkül jelentek meg. Az amerikai Life & Style büszkén számolt be róla, hogy Kim Kardashiant ábrázoló címlapképe minden retusálás nélkül született, a People pedig nyári, a száz legszebb embert felvonultató kiadványában közel egy tucatnyi hírességről közölt manipulálatlan fotót.
Cindy Leive, a Glamour főszerkesztője szerint az olvasók divatjamúltnak tartják a retusálást, és ahogy az élet minden területén a hitelességre vágynak, a divatlapok képeivel szemben is ez az elvárásuk.
Jövő évtől kezdve nem alkalmaznak modelleket a fotózásokhoz a Brigette magazinban - jelentette be Brigette Huber, Németország legnépszerűbb női magazinjának főszerkesztője a napokban. Hétköznapi embereket keresnek, akik különben szokványos életet élnek, és "civil" foglakozást űznek. A gyökeres változtatás az olvasók nyomására történik - hangsúlyozta a főszerkesztő a BBC-nek adott interjújában, és azt is elárulta, hogy a "hétköznapi modelleket" persze ugyanúgy megfizetik majd, mint korábban a sztármodelleket.
Hús-vér valóság
"A "street style", az utcai divat mindig is sikeres rovat volt lapunkban, és talán mondhatom, hogy most ismét reneszánszát éli ez a műfaj. Itt az utca emberén láthatja az olvasó, hogyan adaptálja, építi be a kifutók távoli világának üzenetét a hús-vér valóságba" - mondta el Ruszina Rita, az Elle magazin képszerkesztője az MTI-Pressnek. "Azok a legsikeresebb anyagaink, amelyekben az interjú szövege és a hozzá készített képek tökéletesen harmonizálnak. Tehát amikor a fotók úgy születnek meg, hogy a modell személyiségéből nyernek inspirációt, nem pedig a Photoshop eszközkészletéből."
A képszerkesztő a kérdés egy másik aspektusát is felvetette.
"A bulvársajtóban gyakran találkozunk olyan paparazzi fotókkal, amelyek szándékosan előnytelen helyzetben és nem egyszer eltorzítva mutatják be ünnepelt hírességeinket. Ezek a képek aláásták a természetességhez való tiszta viszonyunkat. A magazinokban elterjedőben lévő új trend tehát egyszersmind visszaadja a retusálás mentes fotók presztízsét, mert az előbbiekkel szemben ezeknek van művészi értékük és üzenetük" - fejtette ki.
A változásban lévő divatirányzatnak egy megint másik vetülete, hogy a celebritásokról - néhány nagy port felvert botrány ellenére, amikor olyan hírességek, mint Kate Winslet színésznő és Andy Roddick teniszező vették fel a harcot a róluk közölt képek idealizáló retusálásával szemben - továbbra is erősen "feljavított" képek jelennek meg, éppenséggel saját ügynökeik áldásos tevékenységének köszönhetően. Ők ugyanis "eladhatóbbnak" tartják a ráncoktól és fölösleges kilóktól megszabadított ügyfeleiket. Ebbe a vonulatba sorolhatók Reese Witherspoon alakváltó fotói is, amelyeket jó jellemeznek Dennis Freedmannek, a W magazin kreatív igazgatójának szavai: "nem kérdés, hogy alkalmanként a képek olyan észrevehetően különböznek, hogy az már nem csak nyilvánvaló, hanem egyenesen átlátszó is".
Kiterjesztve gondolatmenetét Freedman egyenesen azt firtatta, vajon tényleg lakkozott hirdetésképek megteremtése volt-e a cél, esetleg nincs-e valamiféle irónia a dologban. Hiszen az ilyen egyértelműen "kiszűrhető manipuláció éppen az ellenkező célt érheti el".
A retusálással kapcsolatos etikai problémák már a múlt század harmincas éveiben felvetődtek George Hurrell fotósnak hollywoodi színésznőkről készített, idealizált portréival kapcsolatban. Hatvan év alatt azonban a technika akkorát fejlődött, hogy a számítógépes programokkal játszva "tökéletes sztár" lehet bárkiből. Ez ilyesfajta makulátlan kép kiapadhatatlan vita forrása lett: sokak szerint a magazinok olyan szépségideált sugallnak, amely a közönségük, olvasóik számára elérhetetlen.
Egy magyar kezdeményezés
A nemzetközi kampányhoz csatlakozva a magyar Elle idei októberi számát
szentelte a "smink nélkül" témának. Felhívásukra olyan népszerű színésznők álltak az ügy mellé, mint Eszenyi Enikő, Hámori Gabriella, Kerekes Vica vagy Kováts Adél. A fotókat a nemzetközileg is elismert, jelenleg Milánóban dolgozó Tombor Zoltán divat- és reklámfotós készítette, aki izgalmas feladatnak tekintette, hogy kendőzetlen portrékkal mutassa meg a közönségnek a magyar sztárokat.
"Nem volt sminkesünk és fodrászunk, így nem támaszkodhattam az általános mankókra, amelyek más esetben rengeteget segítenek a munkámban. Egy huszonéves embert nem nagy kihívás smink nélkül lefényképezni, de egy ennél idősebb nőt, aki hozzá van szokva, hogy szereplései előtt felkészítik és kikészítik, smink nélkül megmutatni a nagyvilágnak, az bizony nekem is, nekik is újdonság volt. Bíznunk kellett egymásban. A fotózás előtt mindenkivel megbeszéltem, hogy tényleg nyersnek, igaznak, veszedelmesnek hagyjuk meg a képeket, nem lesznek retusálva" - idézte fel Tombor.
"Egyre nagyobb divat a természetesség. Mozdulatokban, sminkben, hajban, öltözködésben" - folytatta. "A magazinok megpróbálnak ehhez közeli trendet követni. Úgy választanám el a hazugságot és természetességre való törekvést, hogy ha valamilyen márkát vagy brandet - például rúzst - kell eladnunk, olyanná kell varázsolni, hogy az mindenki számára tetszetős legyen, még ha ez a valóságtól nagyon messze áll is. Ezzel szemben ha egy hírességet fotózunk, vele már könnyen párosítható az eszme, hogy természetes oldaláról mutassuk be. A szempillaspirál a sok hamisítás által lesz annyira szép és tökéletes, hogy a vásárlásra ösztönöz. Ám amikor arról a magyar magazinban szereplő hat nőről beszélünk, aki semmit sem reklámoz, hanem éppen saját magát exponálja, akkor közelebb kerülünk az igazsághoz, hiszen az ember akkor hiteles, ha magát adja. Büszke vagyok erre a munkámra. Le a kalappal a sztárok előtt, hogy ország-világ előtt vállalták ezt a "meztelen" szereplést."
A fotós úgy véli, bár a természetességre törekvés valóban létező dolog a magazinok világában, de jelenleg inkább csak a próbálkozás szintjén. Szavai szerint jóllehet azt skandálják a tévék és a rádiók, hogy fő a természetesség, és légy önmagad, a termékeket azonban továbbra is hazug képek, filmek és óriásplakátok alapján vásárolják.
Hosszú tisztulási folyamat
"Szemléletváltásra van szükség a világban eluralkodott élet- és természetellenes trend megfékezésére" - hangsúlyozta az MTI-Pressnek a fotósorozatban szereplő Kováts Adél színművésznő. "Bízom benne, hogy az emberek megértik a kezdeményezés célját, mert úgy vélem, nem az utolsó előtti, hanem az utolsó pillanatban van a világ. Az emberek rettenetesen sok pénzt és energiát pazarolnak a külsőségekre, mert azt hiszik, így lehetnek boldogok, pedig épp az ellenkezője történik. Nem a külsőségekkel kell harcolni, hanem a belsőnkkel kell megbarátkoznunk."
Mint megjegyezte, jó, okos és szeretetteli dolognak tartotta ezt a munkát.
"Számomra nem elsősorban az a fajta játékosság volt a fontos, hogy smink nélkül jelenek meg. Ennek a fotózásnak a mélyebb üzenete volt a lényeges. A természetességről és a természetről való felelősségteljes gondolkodás jegyében zajlott" - mondta, és hozzáfűzte, hogy tinédzser kora óta foglalkoztatja ez a téma. "Környezetbarát módon élek, szelektíven gyűjtöm a hulladékot, nem folyatom a vizet. Ebből a természetközpontú szemléletből fakad, hogy általában úgy mutatom meg magam, amilyen vagyok. Fontosnak tartom, hogy népszerű emberek ilyen értelemben példát mutassanak, ezért csatlakoztam a kampányhoz."
Kerekes Vica azért örült a lehetőségnek, mert - mint fogalmazott - attól válik valaki sajátossá, hogy megmutatja magát.
"Mi ilyenkor tudunk önmagunk lenni, ilyen fotózások vagy interjúk alkalmával, mert egyébként szerepet játszunk... Manapság minden a plasztikai sebészet, feltöltések körül forog. Igazából azt nem mutatjuk meg, amilyenek valójában vagyunk. Pedig nem kell szégyellnünk magunkat" - nyilatkozta a színésznő.
Hámori Gabriella arról beszélt, hogy akkor korszerű és szól hosszabb távra minden alkotás, legyen az film vagy színház, ha természetes. Számára azért volt "felszabadító" a fotózás, mert "nem kellett megfelelni, nem kellett idomulni semmilyen ideálhoz, hozzásimulni semmilyen trendhez".
"Tombor Zoltán úgy fotózott, hogy mindannyiunk arcának a jellegzetességét emelte ki, illetve azt az atmoszférát erősítette, amely aznap körüllengte az embert. Örültem, hogy megmaradtak a szemem körüli ráncok, nem volt olyan érzésem, hogy valaki mást csináltak belőlem" - mesélte.
Közlése szerint előfordul, hogy egy fotózáson azt kéri az ember, hogy természetesebb legyen a kép, és ha a stáb esetleg hajlik is rá, az újság imázsa már nem engedi. "Nekem nincsenek rossz tapasztalataim, mert ilyen lapokban inkább nem szoktam szerepelni. De nagyon nehéz azoknak a nőknek, akik ezeket az újságokat megveszik, mert a való életben nem tudják felvenni a versenyt a Photoshop-képekkel" - fűzte hozzá.
Elismerte, hogy annak is van bizonyos felelőssége, akit fotóznak, de egyetlen ember persze nem tudja megváltoztatni a világot. Véleménye szerint "hosszú folyamat lesz, amíg mindez letisztul", s ehhez éppen az ilyen kezdeményezések vezethetnek el.
"Érdekes módon, ha több a nehézség, a gond, sokkal több idealizált dolog születik. Mintha az emberek úgy gondolnák, hogy ez gyógyít, betapasztja a sebeket vagy eltereli a figyelmet a problémákról. A smink nélkül fotózás azt a gesztust is magában rejti, hogy mindennel szembe kell nézni, nem csak magunkkal, hanem azzal is, hogy mi történik körülöttünk" - fogalmazott a színésznő.