Huszonhat év elteltével, három koncert erejéig újra teljes tagsággal lép fel a magyar underground legendás csapata, a Kontroll Csoport; az egykori vasfüggöny mögötti zenekar számára kései ajándék a november 7-iki New York-i koncert.
"Szerintem a november 7-iki dátumot az amerikaiak nézték ki, persze biztos volt, aki súgjon nekik" - fogalmazott a különös koncertdátum kapcsán Hajnóczy Csaba, az együttes alapítója, gitárosa.Az amerikai fellépésre szombaton Debrecenben, október 30-án pedig a fővárosi Petőfi Csarnokban melegít a Kontroll Csoport. New Yorkban a Performing Revolution in Central and Eastern Europe című fesztivál nyitóprogramjaként rendezett, a rendszerváltás előtti időszakot felidéző kelet-európai zenei underground hétvégén lépnek fel, egy estén a lengyel Dezerterrel és a szlovén Pankrtival a Le Poisson Rouge nevű helyen. New Yorkban - az Extremely Hungary programjai között is szereplő koncerten - legfeljebb egy órát játszanak majd, Debrecenben és a Petőfi Csarnokban ennek a dupláját.
"Nem önmagunkat kiállító mozgómúzeumként megyünk Amerikába, de nem tudjuk, mi vár ott minket. Nyilván nem lesz olyan, mintha 1983-ban játszottunk volna kint, hiszen a fesztivál egyfajta visszatekintés köré szerveződött" - fogalmazott Hajnóczy Csaba. Hozzátette: az itthoni koncertek kapcsán már biztosabbak a sejtései és nagy lelkesedéssel várja a debreceni és a PeCsa-beli fellépést.
A Kontroll Csoport első koncertje 1980 szilveszterén Wahorn András (a Bizottság együttes alapítója, festőművész) pomázi házának pajtájában volt, két és fél éves fennállása alatt mintegy negyven dal született. Búcsúkoncertjét 1983 májusában adta. Ezt követően még egyszer, 1991-ben játszott a NapNap Fesztiválon, 2006-ban pedig Ági 50 néven Bárdos Deák Ágnes ötvenedik születésnapja alkalmából tartott koncertsorozatot.
"Nyolcan utoljára együtt 1983 májusában, az Ikarus Művelődési Házban tartott dupla búcsúkoncerten álltunk színpadon, ugyanis 1991-ben nem Farkas Zoltán basszusgitározott, 2006-ban pedig Kistamás László és Müller Péter csak egyszer csatlakozott hozzánk három dal erejéig" - fejtegette a gitáros.
Mint mondta, izgalmas volt megélni, hogy megalakulásuk idején úgy tűnt, a világ zenéjében egyfajta forradalom zajlik, a túlságosan barokká vált rockzenét egy gyökerekhez visszatérő mozgás váltja fel, a kortárs avantgárd zenéből érkező hatásokkal. "A korai Kontroll-számok szinte ortodox módon ennek a jegyében születtek, például irtottuk a hangszeres szólókat. Utóbbinak persze van egy olyan olvasata is, hogy nem voltunk virtuóz zenészek, én ma sem vagyok az" - jegyezte meg Hajnóczy Csaba.
Azzal kapcsolatban, hogy az utódzenekarok - a Kampec Dolores, a Keleti Fény, a Balkán FuTourist, a Sziámi-Sziámi, az Ági és a Fiúk vagy az Új Nem - mennyiben akarták, illetve tudták továbbvinni a Kontroll Csoport világát, Hajnóczy Csaba elmondta, az ő együttese, a Kampec Dolores esetében az eltérő zenei világ és Kenderesi Gabi más jellegű szövegei miatt a folytonosság direkt módon nem állt fenn, "de azért én soha nem szakítottam ezzel az örökséggel". Megjegyezte: az Ideje van című Kampec Dolores-dal, amelyet ő énekelt, lehetett volna a Kontroll Csoporté is, egy kései Kontroll-számban, a soha nem rögzített Ezer nő és ezer férfi-ban pedig olyan stílusban gitározott, ami később a Kampecben jelent meg.
A magyar underground zene talán legavatottabb szakírója, Szőnyei Tamás Az új hullám évtizede című könyvében azt írta, Wilpert Imrének, a Start kiadó vezetőjének 1981-ben megtetszett a Kontroll Csoport zenéje és tárgyalni akart egy esetleges lemezről, "még ha a szövegekből nihilizmus is érződik".
"Valóban volt tárgyalás egy demó és egy Kontroll-lemez kiadásáról, de ez megszakadt. Az Egyetemi Színpadon tartott Anna Frank-emlékest koncertünkön ott ült az első sorban Bors Jenő, a hanglemezgyár első számú vezetője és Wilpert Imre is, ám a szünetben távoztak. Akkortájt került Lengyelországban házi őrizetbe Lech Walesa, a Szolidaritás vezetője, aki Nobel-békedíjat is kapott, Müller Péter pedig azt énekelte az Egyetemi Színpadon: Szeretlek, Lech-Lech-Lech. A lemezgyári vezetők nyilván úgy érezték, ez túllépi azt a határt, amit végighallgathatnak" - fogalmazott a zenész.
Hozzátette: akkoriban egy lemezszerződés óriási kiváltság volt, egy birtokon belülre, egy zárt világba kerülést jelentett, a kérdés csak az volt, odavaló-e a kompromisszumokat nem kötő Kontroll Csoport, ezért végeredményben jól élték meg, hogy nem mentek át a szűrőn.
Az 1G Records és az Alexandra Records hamarosan egy 25 lemezes, a 80-as évek magyar underground zenéjét felidéző sorozattal jelentkezik, és ebben négy, korábban valamilyen formában már megjelent Kontroll Csoport hanghordozót is újra kiadnak; utóbbiak közül először az Élő felvételek, valamint az Ős-Kontroll lát napvilágot a közeli napokban.
"Még ki nem adott Kontroll-anyag nincs. Azon felvételek között, amelyeket a Kontroll és utódzenekarai címmel 1990-ben 21 részben a szerkesztésemben leadott a Petőfi Rádió, nincsenek további használható elemek" - mondta Hajnóczy Csaba.
A Kontroll Csoport tagjai, akik mindannyian fellépnek a három koncerten: Bárdos Deák Ágnes (ének), Farkas Zoltán (basszusgitár), Hajnóczy Árpád (szaxofon), Hajnóczy Csaba (gitár, ének), Kistamás László (ének, effekt), Lehoczky Károly (dob), Müller Péter Sziámi(ének), Újvári János (szaxofon). Rövid ideig a zenekar tagja volt Iványi Norbert dobos is, aki néhány évvel ezelőtt Indonéziában halt meg.