Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Az ókori Théba titkai

Az ókori Théba titkai

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2009. 11. 02.
JODOKCELLO, a svájci crossover csellista Budapesten
2025-05-09 10:47:20

Jodok Vuille - ismertebb nevén JODOKCELLO - a klasszikus crossover új szenzációja, aki most először jön

Szárnyakat adni a jövőnek
2025-05-08 18:00:00

Folyamatosan eleget téve az egyre bővülő nemzetközi érdeklődésnek is, a MÁNE a hazai közönségre

Új előadással varázsolta el a gyerekeket az Etnofon Zenei Társulás
2025-05-07 18:00:00

A MÜPA színpadán bemutatott zenés irodalmi utazás ezúttal az általános iskola alsó tagozatosainak szólt –

Két hangon
2025-05-07 09:57:00

A Várfok Project Room következő kiállításaként két generáció, két médium és két világ mégis egy, az

további bejegyzések a szerzőtől »

Az ókori Théba művészei esetében ugyanaz a műhelyszervezettség figyelhető meg, mint később a középkorban vagy a reneszánsz idején Európában - mondta Bács Tamás docens, az ELTE egyiptológiai tanszékének vezetője, aki csütörtökön Kairóban magyar régészek által szervezett konferencián előadást tart az óegyiptomi sírfestészetről. A konferencia a kairói Egyiptomi Múzeumban rendezendő magyar kiállításhoz kapcsolódik.

"Az Újbirodalom korában a királysírokon dolgozó kézművesek, festők számára létrehoztak egy +művésztelepet+. Több száz éven keresztül ez egy nagyon zárt közösség volt, ahol a mesterségbeli tudáson kívül apáról fiúra szállt a beosztás is" - magyarázta a docens, aki szerint mind a mai napig nyitott kérdés, hogy a korabeli elit mennyire tudta foglalkoztatni ezeket a kézműveseket. A ranglétrán lejjebb állók máshonnan szerezték a munkaerőt, bár voltak kivételek, előfordult, hogy viszonylag alacsony rangúak is "hozzájutottak" a művészekhez. 

"Ez szociológiailag nagyon érdekes, ahogy érdekes összevetni az óegyiptomiak munkamódszereit más kultúrák művészeiével. Sok a hasonlóság a középkori Európa és a reneszánsz idejével, ilyen például a műhelyszervezettség: volt egy mesterfestő, aki művészeket és segédeket alkalmazott. Hasonló volt a munkamegosztás is, viszont a középkori Európával vagy reneszánsszal szemben Egyiptomban sokkal kevésbé lehet az egyéniségeket megfogni műveiken keresztül. 

Még gyermekcipőben járnak ezek a kutatások, csak az utóbbi 20-30 évben foglalkoznak azzal, hogy ki készíthette a sírok faliképeit" - emelte ki az egyiptológus, aki thébai temetőben az Újbirodalom korában készült utolsó grandiózus festett elitsírt tárja fel. A sír IX. Ramszesz (Kr. e. 1126-1107) uralkodásának idején készült egy Imiszeba nevű pap számára, s faliképei sokban segítenek az óegyiptomi sírművészet megértésében. 

Bács Tamás kifejtette, hogy a sír falképei befejezetlenek, az ókori Egyiptomban ugyanis ritka kivételnek számított, ha egy sír teljesen elkészült, még a hosszú időn át uralkodó fáraók sírkamrájának is vannak befejezetlen részei. "Egy sírt sohasem lehet befejezni, hiszen ha befejezem, meg kell halnom. A befejezetlenség előny a számunkra, mivel a kidolgozatlan részek révén jobban meg lehet érteni a munkamódszert. Másrészt itt meg lehet különböztetni, hogy mely vonalat húzta a művész, és mely volt kiadva a segédeknek, akik sablon alapján rajzoltak" - mondta. 

A munkamegosztásnak más okai is voltak: az egyiptomiak földfestékeket használtak, amelyek nagyon hamar kiszáradtak. "Voltak segédek, akik bizonyos színek felhordásáért voltak felelősek. Imiszeba sírjában például vannak olyan félkész részek, ahol valaki már előre befestette a sárga festéket igénylő elemeket. Amennyiben módszeresen haladnak, sokkal több festék fogyott volna. Egyébként a középkorban vagy a reneszánsz idején is így készültek a képek, amelyeken többen dolgoztak" - jegyezte meg. 

A főművész feladata volt az egész kép koncepciójának felvázolása, magánsírok esetében piros ecsettel rajzolta elő a jelenetet, a színezést, más részeket, a díszítőelemeket a beosztott művészekre, segédekre bízta. A kész képnél is voltak azonban bizonyos dolgok, amelyeket a főművész festett. 

"Az Imiszeba sírján dolgozó főművészt Amenhotepnek hívták. Látszik, hogy bizonyos alakokat ő rajzolt. Azokon a faliképeken, ahol a fő alakokat nem ő rajzolta, a mellékalakoknál mégis megjelenik" - emelte ki Bács Tamás
Egy másik neves művész, Hormin is dolgozott a síron, ahogy Amenhotep fia is közreműködött. 

S hogy honnan tudják, hogy melyik festő mit festett? "Nagyon sok skicc maradt fenn a művésztelepről, ezek közül azok a legértékesebbek, amelyeken a művész neve is szerepel. Ezek tanulmányozása alapján lehetett tudni, hogy Amenhotepnek mik voltak az egyéni stílusjegyei, olyan, első hallásra bizarr dolgokról van szó, mint a fül, a köldök formája. 

Ezek automatizmusként jelentkeznek egy rajzban a művésznél, nem foglalkozik velük, hanem úgy rajzolja, ahogy a kezében van. A főalaknak igazodnia kellett az egyiptomi művészet konvencióihoz, viszont ezekből az apró jelekből lehet következtetni arra, hogy az illető művész kézjegye ott van-e vagy sem" - tette hozzá a docens. 


tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Műemlék Lavór Rejtélyek

Ajánlott bejegyzések:

  • JODOKCELLO, a svájci crossover csellista Budapesten JODOKCELLO, a svájci crossover csellista Budapesten
  • Két hangon Két hangon
  • Budapesten alkot magyar zenészekkel Cher és Celine Dion dalszerzője Budapesten alkot magyar zenészekkel Cher és Celine Dion dalszerzője
  • Kárpát-medencei népek élő hagyománya a Zeneakadémián Kárpát-medencei népek élő hagyománya a Zeneakadémián
  • Közép-Európa Táncszínház - Maciej Kuźmiński - Négy évszak Közép-Európa Táncszínház - Maciej Kuźmiński - Négy évszak

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr67862684

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard