A piti bűnözőből a börtönévek alatt tuti, hogy dörzsölt maffiózó lesz. Nem A próféta az első film, ami erről szól, mégis érdemes megnézni. Jacques Audiard filmje nem hiába kapta meg a cannes-i zsűri Nagydíját.

Az első gyilkosság, amely Malikot a börtönbéli struktúra részévé teszi, beavatás a nézőnek is. Azok után, hogy alig melegedett meg alattunk a szék, Jacques Audiard máris egy furcsa, előre eltervezett, mégis váratlan és borzalmas gyilkosság részeseivé tesz minket, már nincs visszaút. A próféta beszippantja a nézőt, és nem engedi el 150 percen keresztül. Pedig a tempó, amit a film diktál komótos, nincsenek hatásvadász, öncélú jelenetek. Csak okos, kiszámított építkezés van, egyenletesen csepegtetett feszültség, a reális és az álomszerű, a kegyetlenség és a humor arányos keveréke van, no és lenyűgöző színészi játék.

A rácsok mögött kivívta a szabadságát, de egynapos eltávozásain, amikor ízelítőt kap a szabad életből nem tud nem rabként viselkedni. A reptéri átvizsgálás során rutinszerűen nyújtja ki a nyelvét, mert a börtönben ez is az ellenőrzés része, és a tengerparton kurvázás helyett inkább álldogál egy kicsit felhajtott nadrágszárral a tengerben, hogy belenézhessen a végtelenbe.

A próféta szó egyébként egyszer hangzik el a filmben, amikor Malik egy álomnak köszönhetően előre lát egy valóságban megtörtént eseményt. A hátborzongató, hitelessége miatt már-már dokumentumszerű filmnek van egy nagyon is költői, szubjektív síkja is. Ennek egyik megnyilvánulási formája, amikor szinte érezzük, amit Malik érez, az ő szemével látunk, az ő fülével hallunk. Szó szerint. Amikor egyik szemébe kanalat nyomnak, homályos, szűk perspektívájú képeken keresztül érzékeljük a világot. Amikor egy utcai tűzharc során átmenetileg megsüketül, tompa pufogásnak halljuk a golyózáport, és mi is átéljük azt a földöntúli nyugalmat, transzállapotot, amibe Malik az öldöklés közepén kerül. De a realitás feszes burkán időről-időre rést üt a Malik által megölt arab férfi, Reyeb állandó jelenléte is.

Egy olyan közegben, ahol a bűn és erény kategóriák értelmüket vesztik, ahol a kettő között lévő határ elmosódott, a halott szelleme nem gyötri a gyilkost, hanem barátként mellészegődik.
A film feleslegessé teszi a jó és rossz fogalmaival való bíbelődést. Ez leginkább a film utolsó jelenetét, a szenzációsan eltalált cinikus happy endet nézve érződik. Jacques Audiard filmje nem moralizál, csak megmutat. Így a nézőre is nagyobb feladat hárul annál, hogy berögzült sablonok mentén ítélkezzen.
A próféta
16 éven aluliak számára nem ajánlott
Rendező: Jacques Audiard
Forgatókönyvíró: Jacques Audiard, Thomas Bidegain, Abdel Raouf Dafri
Zeneszerző: Alexandre Desplat
Operatőr: Stéphane Fontaine
Jelmeztervező: Virginie Montel
Producer: Martine Cassinelli
Szereplők:
Tahar Rahim (Malik El Djebena)
Niels Arestrup (César Luciani)
Hichem Yacoubi (Reyeb)
Adel Bencherif (Ryad)
Gilles Cohen (Prof)
Antoine Basler (Pilicci)