Elliot Aronson új könyvében kevés újdonságot mond el. De úgy tűnik, van, amit nem lehet elégszer szajkózni. Columbine után címmel az iskolai erőszak témáját körüljárva összegzi kutatási eredményeit és konkrét megoldási javaslatokat ad a problémák orvoslásához.
Zűrös családi háttér, az erőszak mindennapos látványa a médiában, bizonytalan jövőkép, az empatikus környezet hiánya, kiközösítés, csúfolódás miatti frusztráció. Számtalan ok miatt keletkezhetnek indulatok egy gyerekben. Ha pedig ezek egy erőszakos, kegyetlen tett formájában kirobbannak, mindenki lázas bűnbakkeresésbe kezd, és látványos óvintézkedéseket hoz. Mert gyorsan kell eredményt felmutatni. Pedig a valódi okok feltárásához idő és türelem kell, a probléma gyökeréig hatoló gyógymód kifejlesztéséhez pedig még több idő és még több türelem, sőt még pénz is szükségeltetik. De megéri a befektetés. Hisz a jövő generációiról van szó.
Elliot Aronson: Columbine után
Kiadás éve: 2009
Fordító: Varga Katalin
Oldalak száma: 188
Aronson könyve arra hívja fel a figyelmet, hogy, jobban járunk, ha a lehetséges bűnösök helyett a megoldásra koncentrálunk. Már csak azért is, mert az elhamarkodott döntésekkel akár nagyobb kárt is okozhatunk, mintha nem csinálnánk semmit. Mert mi is történt Columbine után?
Sok iskola fémdetektoros kapukat szerelt fel, hogy már a kapuban kiderüljön, kinél van fegyver. Számos helyen havonta rendeznek próbariadót, mely során eljátszatják a gyerekekkel, mit kell csinálni hasonló fegyveres támadás esetén. A gyerekeket megkérték, hogy jelentsék tanáraiknak, ha valamelyik iskolatársukról úgy látják, hogy veszélyt jelenthet rájuk, sok helyen "feljelentő dobozt" is kitettek, ahol névtelenül lehetett jelezni, ki a "gyanús". Kitették a faliújságokra a tízparancsolatot, és előírták, hogy a tanárokat "uramnak" és hölgyemnek" kell szólítani. Öltözködési szabályokat hoztak, hogy ne lehessen elrejteni fegyvert az öltözet alatt.
Tegye fel a kezét, akinek lenne kedve ilyen iskolába járni, vagy ilyen iskolába járatni a gyerekét! Biztonságosnak talán biztonságos, de nem valószínű, hogy túl derűs lehet egy ilyen intézményben a hangulat. Miután többször körbejárta a világsajtót a hír, hogy a két elkövető, a a két goth-nak titulált fiú, Eric Harris és Dylan Klebold a Viharkabát Maffia nevű banda tagja volt, piercinges, színes hajú, fekete ruhás, bakancsos tinédzsernek lenni Amerikában legalább olyan élvezett lehetett, mint muzulmánnak szeptember 11. után. Azóta egyébként kiderült, hogy a Viharkabát Maffia egy csapat ártalmatlan számítógépre rákattant geek csoportosulása volt, nem pedig egy erőszakos bűnbanda, ráadásul Eric és Dylan még csak tagok sem voltak. A Columbine utóhatásaival foglalkozó riportokból kiderült, hogy ettől függetlenül számos ilyen, társai közül kitűnő diák inkább kimaradt a suliból, többen már az öngyilkosságra gondoltak, csak hogy elkerüljék a vádló, gyanakodó tekinteteket. Vagyis a tragédiát, amit utólagos kutatások szerint az iskolán belüli konfliktusok váltottak ki, olyan intézkedések követték, amik tovább mélyítették az egymás iránt érzett ellenszenvet, idegenkedést a gyerekek körében.
Aronson A társas lényből vagy A rábeszélőgéppből már megismert közérthető, olvasmányos stílusban vezeti le elméletét, amelyeknek egyes részleteit már ismerhetjük akár Aronson korábbi munkáiból is.
Aki őrült cselekedetet hajt végre, az nem biztos, hogy őrült - kezdi fejtegetését a világhírű szociológus -, a mai napig nagyon tanulságos bizonyíték erre Stanely Milgram 1961-ben és 1962-ben végzett kísérlete, melynek eredménye az volt, hogy az emberek több mint 60 százaléka képes lenne embertársára halálos áramütést mérni, pusztán azért, mert nem jól válaszolt néhány kérdésre. El kell fogadnunk és agyunkba kell vésnünk, hogy a különböző társas érintkezések hatására bármelyikünkből lehet akár rossz, őrült, vagy gonosznak tűnő tetteket elkövető ember. Tehát, amikor vizsgáljuk a Columbine-ban történtekhez hasonló eseteket, akkor nem kizárólag az elkövetőket kell vizsgálnunk, hanem a közeget, ahol tettüket elkövették.
A közeg pedig az iskola. Aronson saját keserű gyerekkori tapasztalatait is megosztva ecseteli, milyen hosszútávú következményei lehetnek annak, hogy valaki melyik "kaszthoz" tartozik egy iskolán belül. És ne higgyük azt, hogy a menőkkel, akik elpáholják a lúzereket, jobban bánik a sors. Vizsgálatokból kiderült, hogy az iskolában hatalmaskodó agresszorok igen gyakran lecsúsznak és rossz útra tévednek, igaz a csúfolódások elszenvedői is egész életre szóló sebeket szerezhetnek.
Egy másik nagy tanulság, ami szintén nem új, hiszen Aronson a hetvenes években kísérletezte ki az úgynevezett mozaikmódszert - hogy nem azzal érjük el, hogy egy iskolában "rend" legyen, ha a furcsákat, különbözőket elkülönítjük a "normálisaktól". Hanem épp ellenkezőleg, ha egy asztalhoz ültetjük őket, ha olyan helyzeteket teremtünk, amikor kénytelenek együttműködni, mert, amint jobban megismerik egymást, egymás motivációit és hátterét, jobban meg is értik majd egymást.
A mozaikmódszer
A módszer szerint egy-egy tananyagot öt-hat fős csoportokra bontva kell elsajátítania a gyerekeknek. A csoport minden tagja a tananyag más részét kell, hogy feldolgozza, majd elő kell adnia társainak. A részletekből csak úgy állhat össze az egész, ha mindenki figyel mindenkire, közösen dolgoznak. A közös feladat teljesítése érdekében a csoport tagjainak közösen, egy csapatként kell dolgoznia, ezáltal nő az egymásra való figyelés, a másik elfogadásának készsége, a másik iránt mutatott tisztelet.
Ha ezeket a képességeket a furcsának, bolondnak, kívülállónak tartott Eric Harris és Dylan Klebold elsajátíthatta volna, nagyon valószínű, hogy nem növesztették volna éveken keresztül magukban az őket megbélyegző világgal szemben érzett haragot, mígnem az gyilkos indulattá válik. És, ha Eric Harris és Dylan Klebold iskolatársait kiskoruktól tanítják az empátiára, a másság elfogadására, a nyitott gondolkodásra, valószínűleg ők ketten soha nem kerülnek be a gyanús, veszélyes kívülállók skatulyájába.
Az Aronson könyvében leírtak olyan logikusnak és következetes odafigyeléssel viszonylag egyszerűen kivitelezhetőnek tűnnek, hogy az ember nem érti, mégis miért érzi azt, hogy az iskolákban a helyzet nemhogy javul, de még romlik is. Persze közben tudjuk, hogy nem olyan egyszerű az iskolákban meggyökeresedett nevelési, fegyelmezési és kommunikációs formákat megváltoztatni, és nem beleesni a csapdába, hogy látványos, ám felületi kezeléssel gyógyítsuk a bajt. Pedig a szemléletváltás már csak azért is szükséges mert miközben az iskolák falain belül nehezen mozdulnak előre a dolgok, addig az iskolán kívüli világ nagyon gyorsan változik. Megváltoztak a családok, az értékrendek. Elképesztő mennyiségű információ, kevés és bizonytalan jövőkép. Nem könnyű így eligazodni. Egyre több olyan inger éri a gyerekeket már kis koruktól, amivel, ha nem kapnak segítséget, nem tudnak úgy megküzdeni, hogy az ne kárukra, hanem javukra váljon.
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 2004-ben indította el Oktatásügyi Közvetítői Szolgálatát. Dr. Krémer András közvetítő szakreferens kérdésünkre elmondta, hogy bár a hozzájuk kerülő ügyek 90 százalékban békés megegyezéssel végződnek, mégis szinte kivételesnek számít, ha valaki hozzájuk fordul egy iskolai, gyerekek között kialakult konfliktus ügyében, bár a pozitívan záruló viták híre egyre több intézményt bátorít. A legtöbb esetben viszont nem gyerekek közti, hanem valamilyen intézményi, vagy felnőttek közötti konfliktus miatt keresik meg a Közvetítői Szolgálatot. Bár jelenleg csak kevés iskola foglalkozik azzal, hogy a gyerekeket a konfliktusaik, frusztrációjuk, dühük kezeléséhez szükséges módszerekre is megtanítsák, az utóbbi időben - a médiában megszellőztetett iskolai erőszak témáját érintő ügyek hatására is - robbanásszerű változások várhatóak - mondja Krémer András.
Aki akar, az talál a NAT-ban olyan részeket, amiket akár érthet úgy is, hogy egy iskolának ez is feladata, de konkrétan nincs nevén nevezve a dolog. Ez nagy baj -véli a szakember, majd hozzáteszi, hogy alternatív vitarendezésre nevelni olyan iskolákban elég nehéz, ahol az iskolavezetés szintjén szigorú és merev alá-fölé rendeltségek vannak. "Ha a tantestületben autoriter viszonyok vannak, nem tudja hitelesen képviselni annak ellenkezőjét a tanár a diákok felé. Nagyon fontos lenne, hogy a gyerekek megtanulják, hogyan kell szuverén személyiségként, felelősen viselkedve érzéseiket, indulataikat kifejezni, és a vitákat, nézeteltéréseket úgynevezett win-win módszerekkel rendezni. Nagyon jól jelzi, hogy hol tartunk e téren, hogy még magyar szavunk sincs rá."
Az Oktatásügyi Közvetítői Szolgálat vezetője a Columbine után című könyvben leírtak kapcsán elmondja, hogy természetesen a mozaik mozaikmódszer mellett még számos jó és működő technika létezik, amellyel elfogadó, empatikus gyerekek nevelhetők. Egyik módszert sem szabad mindenhatóként és pláne dogmaként kezelni. Adaptálni kell az adott kultúrárhoz, intézményi környezethez. Ugyancsak nem szabad szerinte dogmatikusan kialakítani a gyerekekre vonatkozó, szabad-tilos szabályokat. "Nyilván a tanárok a cselekményekhez felelősségeket szeretnének rendelni, ezt természetes, de látni kell a különbségeket."
A szakértő elmondta, hogy bár látszólag csak egy erőszakos diák elítélendő cselekedetének tűnik, az olyan esetekre is érdemes árnyaltabban tekinteni, mint amikor például egy diáklány felállt a pad tetejére és onnan tanára felé köpött. "Ez nem az az eset, amikor valaki magabiztosan drasztikus eszközökhöz nyúlva érdekérvényesít. Inkább bizonytalanságra utal, egyfajta segélykiáltás, ami azt mutatja, hogy az illető képtelen elfogadtatni, esetleg észrevétetni magát az adott közösségben".
Az, hogy mi az erőszak és mi elfogadhatatlan relatív, folytatja Krémer András: "Azt kell, hogy mondjam, hogy a az erőszak bizonyos formája normális és elfogadható is lehet a gyerekek között. Egészen addig nincs baj, amíg a gyerekek közötti rivalizálás, birkózás célja nem az, hogy egymásnak tartósan akár testi, vagy lelki sérülést okozzanak. Ha egy verekedés után vígan játszanak a gyerek egymással a focipályán, és nem sérül a közösség normája, akkor lehet, hogy minden rendben van. Ugyanakkor azt se felejtsük el, hogy tartós alárendeltséget létrehozni egy pillantással is lehet, ami viszont már elfogadhatatlan. Léteznek az agressziónak kevésbé látványos formái is, amikre szintén oda kell figyelni. Ahhoz, hogy a közösségben történt interakciók értelmezhetők legyenek nem csak szigorú szabályrendszerekre és különösen nem dogmákra, hanem egy közösen elfogadott normarendszerre van szükség."