Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Párhuzamos áthallások

Párhuzamos áthallások

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2009. 12. 01.
Trapesített Nemzeti dal, agresszív sofőr, és biokertészkedés a Bëlga új lemezén
2025-05-16 15:00:00

Mindenféle felvezetés nélkül, tegnap megjelent a Bëlga új nagylemeze Egyre gondolunk címmel. A dalok az

Május 19-én nyitja meg kapuit a Gustav Klimt: The Immersive Experience interaktív kiállítás
2025-05-16 08:55:49

A produkció a legmodernebb technika segítségével vezeti be a látogatókat Klimt csodálatos világába, amely

Itt az új teaser Nemes Jeles László Árva című filmjéhez
2025-05-14 10:56:32

Még egy teaser készült az Oscar-, Golden Globe-, Bafta-díjas és cannes-i nagydíjas Saul fiát és a

Gyergyói népzene a Hagyományok Háza Szabadegyetemén
2025-05-13 18:00:00

A Gyergyói népzene - három generációs örökségvédelmi program megálmodói, értékmentő munkájukat, annak

további bejegyzések a szerzőtől »

A Párhuzamos Óra „pintéres” darab. Párhuzamos áthallások, szövegben, zenében, aktuális gondolatok országról-világról, ötletek és ötletes megoldások, lendület, kevertség. Aki viszont nem látta eddig a társulatot és munkáikat, talán mégse ezzel az előadással kezdje az ismerkedést.

Fotó: Dusa Gábor
A Párhuzamos Óra tanmese, mely rosszul végződik. Egy utópisztikus teokrácia iskolájában zajlik. A ’ma’ globalizációstól, harmadik atomháborústól már történelmi tananyag csupán, ahol Adolf és Gorbacsov akár egy névként vész az idők homályába az ifjú nebulók fejében. Az aktuális világkép szerint griffmadarak tartják a fölkorongot, ám az uralkodó Párducisten világában mintha mi sem változott volna azon kívül, hogy a társadalmi berendezkedés és a hétköznapok szokásrendje a vallás függvényei. 

A hatalom ugyanúgy visszaél hatalmával, korrupt és szeszélyes, mint ma. A mához hasonlóan nagy a társadalmi szakadék a különböző rétegek között, és kicsi az átjárási lehetőség, az új generáció kezelhetetlen, az iskola funkciója kérdéses, a házasság intézménye működésképtelen, a bálványimádó vallás szemfényvesztés. Ismerősek a sokszögesített szerelmi háromszögek is, tanár-diák szerelemmel megbolondítva, mint ahogy az olyan helyzetek, amelyekben egy tanár tökéletesen kiszolgáltatott egy palántával szemben, aki történetesen jól tud hazudni és befolyásos az apukája. 

Fotó: Dusa Gábor
Szkeptikus paródia az egész darab; egészen a szalagavató-partiig, ahol a résztvevők egymás arcába prüszkölik a bódító kancatejet – ilyen és hasonló elemekkel fricskázva meg az itthon jellemző, nemzeties(kedő) szimbólumokat –, mielőtt sor kerülne a megtisztító-beöntésre, hogy helyreálljon a családi béke a diáklányba szerelmetes Tanár háza táján. 

A cselekmény időkezelése hullámzó, a lezárás hirtelen, mintha csak megártott volna az erjesztett folyadék és a játéktér ragadós sara az alkotóknak. Rádiós jelentésből tudjuk meg, hogy a főhőst, a tanárt kivégzik, illetőleg a pap lánya egy diplomáciailag is indokolt házasságot köt. A néző persze többet is tud. Történetesen, hogy a tanár „ártatlan”, és hogy a pap lányának házassága sem lesz épp happy end. 

A humor elsődleges forrása, az utópia és az onnan lehetséges világként számon tartott ma ütköztetése két szinten is működik: egyrészt az utópián belül felismert párhuzamos reáliák, akár hangalaki rájátszások révén, másrészt abból kifolyólag, hogy a minket körül vevő világ eseményei a történelem órákon és a közbeszédben már csak felidézett múltként jelennek meg. 

Eltekintve a dramaturgiai zavartól, hogy a párhuzamos világ ténylegesen múlt-e, vagy az Ima által felidézett lévő és nemlévő közti lehetséges csupán, a színészek mindegyike mintha kicsit kóvályogva játszaná be a „párhuzamos” teret. A Pintérre jellemző, a szereppel való azonosulást meggátló elemek itt is működnek, mégsem elég erőteljesek, hogy egy stilárisan egységes előadás jöjjön létre, másrészt nagyon egyenetlen a figurák súlyozása, szerepük elosztása a cselekményben. 

Az olyan momentumok sikerülnek jól, amikor jellem- és helyzetkomikumra van mód. Előbbire jó példa a Főpap esendő, nagyon is emberi figurája (Thúróczy Szabolcs), utóbbira a félénk és csúnya naiv Jobbágy lány (Szamosi Zsófia) és a jobbágyi sorból felkapaszkodott, érzelmileg gyengécske Tanár (Pintér Béla) „szerelmi jelenete”. A Roszik Hella helyére „beugró” Láng Annamária lázadó, agresszív Ima-figurája a főpap lányaként elemelkedik a többi figura színtelenségétől, de a stilizáció egységének hiánya miatt inkább idegen test marad az előadásban. Ellentmondásai, tragédiája hatástalanok maradnak, látnoksága vagy őrültsége nehezen értelmezhető. 

Az előadás erőssége, a cselekményt elidegenítő és mégis összetartó eleme mindenképp a zene. A korai Depeche Mode egyházi zenére hangszerelve nemcsak egykori rajongóknak árul el valamit Pintérék intermediális és –textuális, posztmodern tehetségéből. 

A csavaros, kontraproduktív, rítusokat parodizáló szövegekkel mégsem kötjük össze a Question of time rókamondókás világvége hangulatát a záróképben kanapéra ülő, rókafejű nők magányával és a beálló sötétséggel.
Jobb híján tapssal értékeljük a sok jó ötletet, felvetést, párhuzamosan pedig arra gondolunk, hogy hova megyünk ezután a kocsival, amit már és még nem ló húz, a „Dunna” mentén...

Pintér Béla Társulata: Párhuzamos Óra
Írta és rendezte: Pintér Béla
SZ: Enyedi Éva, Friedenthal Zoltán, Láng Annamária, Pintér Béla, Quitt László, Szamosi Zsófia, Thuróczy Szabolcs
Zene: Kéménczy Antal
bemutató: 2009 november, 85’
további időpontok: 2009 december 4. (P) és 5. (SZO), 20.00

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Színház Színészek Ügyelő

Ajánlott bejegyzések:

  • Visszatért a BETEKINTŐ a Thália Színházba Visszatért a BETEKINTŐ a Thália Színházba
  • Átadták a Színikritikusok díját Átadták a Színikritikusok díját
  • Idén is lesz Örkény Kert! Idén is lesz Örkény Kert!
  • Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház
  • Ideje van a fénynek – A Baltazár Színház és az Artus Stúdió közös előadása Ideje van a fénynek – A Baltazár Színház és az Artus Stúdió közös előadása

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr927865100

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard