Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Robbantás a Merlinben

Robbantás a Merlinben

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2009. 12. 08.
Trapesített Nemzeti dal, agresszív sofőr, és biokertészkedés a Bëlga új lemezén
2025-05-16 15:00:00

Mindenféle felvezetés nélkül, tegnap megjelent a Bëlga új nagylemeze Egyre gondolunk címmel. A dalok az

Május 19-én nyitja meg kapuit a Gustav Klimt: The Immersive Experience interaktív kiállítás
2025-05-16 08:55:49

A produkció a legmodernebb technika segítségével vezeti be a látogatókat Klimt csodálatos világába, amely

Itt az új teaser Nemes Jeles László Árva című filmjéhez
2025-05-14 10:56:32

Még egy teaser készült az Oscar-, Golden Globe-, Bafta-díjas és cannes-i nagydíjas Saul fiát és a

Gyergyói népzene a Hagyományok Háza Szabadegyetemén
2025-05-13 18:00:00

A Gyergyói népzene - három generációs örökségvédelmi program megálmodói, értékmentő munkájukat, annak

további bejegyzések a szerzőtől »

Méghozzá macedón módra. Aggodalomra azonban semmi ok: végül mindenki zöldalmába harap, és csak a belvárosi fények halványulnak el.

Fotó: Zima Imre
Dejan Dukovski már megfilmesített darabja telibe talál. Nem a macedón konfliktus, a délszláv háború kapcsán. 
A szereplők nevei ugyan nem magyarul hangzanak el, de a fegyveres harcok nyomaira, a megoldatlan vallási és nemzetiségi kérdésekre talán ha egy-egy mondatban történik utalás. 

Az anyag egésze megadja a lehetőséget, hogy a „balkáni állapotokban” felismerhessük az itthoni buszmegállót vagy várótermet, úgy, hogy az előadásban nincs nyelvtörvényre és kettős állampolgárságra utaló aktualizálás, magyarítás sem. 

A tettlegességig fajuló verbális agresszióra látunk példákat, amely a hangerővel operál. A fizikai bántalmazást már csak egy friss alma jelzi. Végül mindenki almába harap, és mozdulatlan fekszik a földön. A két-három fős helyzetgyakorlatok különböző szerepeit egymásnak adják a fiatal színészek, mintegy ezzel is jelezve, hogy tettesből bármikor lehet áldozat és viszont. Feszültségében jól megkomponált variációkat dolgoznak ki a „Lupus est homo homini” örök érvényű tételére. 

Fotó: Zima Imre
A jelenetenként változó, kellékkel, díszlettel jelöletlen helyszíneken mini-szociodrámák zajlanak a mindennapokból, egyfajta lelki űrben, a Merlin Kamra üres, fekete terében, mely hosszában terül el a nézősorok előtt. Legyen az „összetűzés” helyszíne egy lakás, egy vonatfülke, egy buszmegálló, egy börtöncella, egy hajó fedélzete, az emberek – fiatalok-idősek, nők-férfiak – egymástól való elidegenedettsége, a kirekesztettség, az általános megfélemlítettség kerül újra és újra bizonyításra a jeleneteket tagoló sötétek és hegedűszók között. 

A szövegében és felépítésében kristálytiszta dramaturgia ugyanazt a mintát követi: minden alkalommal megfordul a hierarchia. A kezdeményező, támadó agresszor rendszerint egy harmadik fél fellépésével vesztessé lesz. A megoldás minden esetben egy erőszakos cselekedetre utaló gesztus. Ennek mértéke, végső következménye viszont már nem mindig egyértelműen eldönthető; mint ahogy a valóságban sem gondoljuk végig tetteink súlyát, illetve szemtanúként nem várjuk ki a szemünk előtt zajló balesetek, konfliktusok végkifejletét. 

Fotó: Zima Imre
Az ismétlődő, egyszerű akció-reakció minta „filmes könyvként” lapozgat a helyszínek és szituációk között, egy-egy hétköznapi párbeszédre fókuszálva.
A rendezés ezeket használva jól balanszíroz a kisreál és a stilizáció között. A jelenetek dikciója helyzetgyakorlatnak, „beleélős” próbának tűnik. A térkialakítás, a kinyitható ablakok, megmászható fűtéscsövek tényleges használata, a hegedűszó mint tagoló eszköz jelzésszerű voltukkal nem szemlélődésre, hanem reflexióra késztetnek. Az egész jelenetfolyam inkább egy hangulatot, atmoszférát ad át, saját jelenünk közérzeti barométereként hat. 

Hogy amikor kitárul a két ablak, rácsodálkozzunk a belváros neonfényeire. Ez lenne a csodás, pezsgő élet? Az amerikai álom Colával átitatott Kánaánja?
Idővel azonban az Amerika-szál az egyetlen, amely egy történet kirajzolódását engedi meg. Ezek szerint a kallódó, kiábrándult, roncsolt kapcsolatokkal, kevés perspektívával rendelkező fiatalok Amerikába vágynak, ahol aztán odahagyva családot, barátnőt, csak egy álommal kevesebb lesz nekik. 

A figurák nehezen követhető váltakozásaiból nem rekonstruálható más lineáris történetet, kapcsolat a szereplők között, emiatt a sok egymást követő jelenet fokozatosan kezd túl sok(k)nak tűnni. Jókor jön a záró csend a nyitott ablakok előtt: az „elsuhanó” angyal (Horváth Olga) hatásosan ironikus irracionalitás egy nagyon is profán világban. 

Bár példának okáért a szabadkai Turbo Paradiso megrázóbb, direktebb és összetettebb, ezáltal kritikusabb is, és mélyebb hatást gyakorolhatott a nézőre, kellenek ezek az előadások. Több kellene belőlük. Fiatal alkotókkal, valahol Európából, valahol Európában. Akik hajlandók felfedezni a (egy)másban magukat.
Akár felolvasószínházként is, hiszen sok ehhez hasonló jó szöveg létezhet közvetlen és közvetett szomszédságunkban. Nem árt figyelni egymásra, hogy szívesebben, több zenével járjanak felénk az angyalok.

Dejan Dukovski: A puskaporos hordó - fekete komédia
- Z'art-osztály és a MERLiN közös produkciója
SZ: Balogh Amanda, Barta Árpád, Kulcsár Balázs, Moldván Levente, Rédecsi Krisztina,
Rideg Richárd, valamint Hajdú Kornélia és Horváth Olga
R: Csizmadia Izabella
Ősbemutató: MERLiN, 2009. november 2. hétfő / 19.30
További előadás: 2010 január 14. (CS) és 19. (K), 19.30

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Színház Merlin Színház Színészek Ügyelő

Ajánlott bejegyzések:

  • Visszatért a BETEKINTŐ a Thália Színházba Visszatért a BETEKINTŐ a Thália Színházba
  • Átadták a Színikritikusok díját Átadták a Színikritikusok díját
  • Idén is lesz Örkény Kert! Idén is lesz Örkény Kert!
  • Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház
  • Ideje van a fénynek – A Baltazár Színház és az Artus Stúdió közös előadása Ideje van a fénynek – A Baltazár Színház és az Artus Stúdió közös előadása

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr817865806

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard