Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Ellenőrzött szabadság - megnyílt a BBS 50 kiállítás

Ellenőrzött szabadság - megnyílt a BBS 50 kiállítás

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2009. 12. 18.
Jön a testvérzenekarok fesztiválja!
2023-01-29 22:04:37

A Bihari Akácfa utcai kapualjából számtalan zene formáció bújt elő az évtizedek folyamán, február 11-én az

Exkluzív koncertre készül a magyar supergroup
2023-01-25 19:54:37

Február 1-én a Chemin Neuf lép fel a BMC Opus Jazz Clubjában. Nem mindennapi koncertélményt ígér a

Ambient a troposzféra határáról
2023-01-25 11:00:56

Új albummal és klippel jelentkezik a kísérletező kedvű billentyűs, Grócz Bence. A Konkoi szólóprojekt

Az év írója szerint Budapest valamit nagyon tud
2023-01-23 19:53:19

Szilágyi Zsófia Emma elsőkönyves szerző kapta a 2022-es Arany Medál díjat az Év Írója kategóriában. Vele

további bejegyzések a szerzőtől »

Kedden este nyílt meg az ötven éves Balázs Béla Stúdiót bemutató nagyszabású kiállítás a Műcsarnokban. A megnyitón nagy tömegben voltak jelen a filmkészítők és filmbarátok, BBS alkotók, és filmes aspiránsok, akik György Péter esztéta és Grunwalsky Ferenc filmrendező megnyitó beszédei után kedvükre sétálgathattak, és válogathattak az elmúlt ötven év terméséből.

Mindenki érzése, szimpátiája, érdeklődése szerint, pont úgy, ahogyan a kiállított művek is létrejöttek: számos alkotó, hasonló, mégis sokféle irányba ágazó elképzelései nyomán. 

A labirintusszerű kiállításon sötétből világosba, majd újra sötétbe jutott a látogató. Nagyrészt az oldalsó termekben mentek a filmvetítések. Ezekben a kanapékkal ellátott „vetítőkben” sokan ültek le Huszárik Zoltán Elégiája, Enyedi Ildikó, Bódy Gábor vagy a többiek munkái elé. 

A BBS viszonylag nyitott műhely volt, bárki csatlakozhatott, aki frissen végzett, vagy utolsó éves volt a Filmművészeti Főiskola rendező, operatőr, vagy dramaturg szakjainak valamelyikén. A Stúdió szabad terepet nyújtott a kísérletezésre, és igaz nem nagy költségvetéssel, de az állami „támogatás” ellenére is szabadon működhetett. Az már más kérdés volt, hogy ha a hivatalos kultúrpolitikának ellenérzései voltak egy filmmel, akkor az nem került be a mozikba. 

A Stúdióban az első nagy változás a hetvenes években zajlott le, amikor az alkotók  az analitikus dokumentarizmus, és a társadalmi problémák felé fordultak. Ezek a művek is külön termet alkotnak a kiállításon. Szociofotók, nagyalakú szocio-portrék segítik a kiállítás nézőjét az alkotók érdeklődési körének feltérképezésében. 

A kivilágított főteremben számos kistévé, és fotó. Az egyikben Dér András és Hartai László filmje a szépségkirálynő-választások etikátlanságáról és nyomoráról. Erdély Miklós-sorozat a falon, Halász Péter-interjú villog a másikon, a következőn pedig egy kis mementó Kovács Margitról. A Stúdió már a hetvenes évektől nyitott volt a képzőművészek felé is. A már említett Erdély Miklóson túl többek között Király Tamás, és Maurer Dóra alkotásait is láthatjuk a kiállításon. 

A kivilágított főterem mögött helyezték el az elsötétített fővetítőt. Itt is rövidfilmeket látunk, egymás után, egészen zárásig, vagyis kilencig. Szabó István Te című filmjében Esztergályos Cecília mosolyog ránk bájosan, bubi frizurásan, rögtön utána pedig Gábor Pál kisfilmjét (Aranykor) láthatjuk a párkapcsolatok őszinteségeiről és hazugságairól. Ezeket nézve egy kicsit megáll az idő, és nem is igen zökken vissza, csak mikor már menni kell. 

Esemény is ez a nap, egy igazi társas összejövetel. Amolyan BBS Baráti Kör. Közös nosztalgiázás. Sokan vannak az alkotók közül, és sokan, akik csupán szimpátiájukat vallják meg azzal, hogy eljönnek. Leróják a tiszteletet és közben figyelnek, hogy mit tanulhatnának el az elődöktől.
 
Nem a filmkészítés technikai részét, mert ahhoz nem kiállításra kell jönni, de talán az alkotáshoz szükséges közösségi létezést, azt, hogy mindez csapat munka, hogy milyen jó, és termékenyítő lehet különleges egyéniségek együttműködése, és az egymástól függő, mégis szabad alkotás.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Film Képzőművészet Magyar film Képző

Ajánlott bejegyzések:

  • A dunai az ideális, a sivatagi már túl puha A dunai az ideális, a sivatagi már túl puha
  • Ők kapták a Nemzet Művésze elismerést Ők kapták a Nemzet Művésze elismerést
  • Családi kiállítással ünneplik a magyar filmrendezőt Családi kiállítással ünneplik a magyar filmrendezőt
  • Elhunyt Jankovics Marcell Elhunyt Jankovics Marcell
  • Őszintén az ösztöndíjról Őszintén az ösztöndíjról

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr787866740

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

Hallgasd a Kultúrpart műsorát a Trend FM-en! Minden szerdán 16-18h között várunk benneteket!

trendfm_logo_subhead.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. A forradalom egy holland fotós szemével
  6. Meztelenség és anatómia
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard