Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Budapest, Kalifornia, 1985

Budapest, Kalifornia, 1985

DUÁ a szerző friss bejegyzései 2009. 12. 30.
Paul McCartney mindent kipakol
2010-01-27 07:50:00

Tudja Ön, ki az a Paul McCartney? Nyilván igen, de lehet, hogy igazából mégsem... Barry Miles könyvéből

„Néha bekerülünk a Legyen Ön is milliomosba”
2010-01-24 07:38:00

Decemberben került a boltokba a Pokolgép 1992-es albumának, a Vedd el, ami járnak újrakiadása. Ennek kapcsán

„Az István, a király erdélyi előadásait sosem a románok gáncsolták el”
2010-01-22 06:34:00

Nemrég került a boltokba Varga Miklós két CD-n soha meg nem jelent lemeze, az Európa és a Játék

„Tódultak ránk a jó nők”
2010-01-17 07:01:00

Január 22-én, egy nagyszabású fesztivál keretében a Petőfi Csarnokban lép fel Török Ádám. Vele

további bejegyzések a szerzőtől »

Varga Miklós Európájára alighanem ember nincs, aki ne emlékezne, CD-n azonban most jelent meg először. Amerikai rádiórock a panelházak árnyékában - sajátos kordokumentum a '80-as évek közepéről.

Valahol hihetetlen, de mégis igaz, hogy Varga Miklós első két szólóalbuma soha nem jelent meg CD-n, pedig az első, az 1985-ös Európa az évtized egyik legnagyobb magyar slágerével büszkélkedhetett címadó dala révén. Vagyis a most megjelent két V.M. Band album tényleg hiánypótló jellegű: igazi elfelejtett lemezek ezek, amik vélhetően több tízezer bakelites polcon, garázsban, papírdobozban pihennek ma ott Magyarországon, de valószínűleg már azok nagyrésze is csak nagyritkán kotorja elő őket, aki annak idején gyakran hallgatta a P. Box, majd az István, a király révén országos ismertségre szert tett énekes hangját. Ez a két, ma már szinte rejtélyesnek tűnő album annak idején egyébként illusztris szerzőgárdával készült, megírásukban a főszereplő mellett oroszlánrészt vállaltak olyan ismertnek és elismertnek számító zenészek, mint például Papp Gyula (Mini, Skorpió, Dinamit), illetve a feltörekvő generáció tagjai, így Szekeres Tamás vagy Ács András.

Varga Miklós ugyan fajsúlyosabb zenével vált ismertté, de sosem tagadta, hogy hozzá igazából a Journey és társaik fémjelezte napfényes, úgynevezett AOR (azaz adult orientated rock) – vagy ahogy még akkoriban inkább nevezték, west coast – vonal áll igazán közel, így aztán nem csoda, hogy mind az Európán, mind az 1986-os Játék, szenvedély lemezen ez a könnyedebb megközelítés dominál. Vagyis aki esetleg P. Box-féle klasszikus hammondos magyar hard rockra vágyik, óhatatlanul is meglepődhet, ezek ugyanis inkább amolyan szintetizátorral alászőnyegezett, néhol a pop és soft rock határmezsgyéjén egyensúlyozó szerzemények, méghozzá mai füllel itt-ott kissé furcsa megoldásokkal, hangzásokkal. A középpontban persze mindvégig az elvitathatatlan hang áll, ami sokkal jobban érvényesül ebben a környezetben, mint mondjuk előtte a P. Boxban. Varga Miklós már a borítókon is minden szempontból kiköpött Steve Perry volt ekkoriban, torka, stílusa pedig szintén csak ezt a párhuzamot erősíti.


Maga az über-mega-giga-terrasláger Európa nyilván nem véletlenül lett akkora sikerdal a ’80-as évek közepén, bár éppen emiatt elég nehéz feladat lenne viszonylag objektíven megítélni, milyen is valójában. Mint oly sok régi örökzöld, ez a szám is egyszerűen csak van, szimpla általános adottság gyakorlatilag mindenki számára... Habár manapság már viszonylag ritkán játsszák, totálisan beleivódott a köztudatba, a szövege is a közhelyszerűségig ismert, így aztán borítékolható, hogy csak a cím és a borító láttán is igen sokan teszik majd azonnali lendülettel a bevásárlókosárba a CD-t, és ez így is van rendjén. Másik, ehhez hasonló slágerpotenciállal rendelkező szerzemény nem szerepel az albumokon, melyek közül teljesen egyértelműen a Játék, szenvedély a kiérleltebb, egységesebb produkció, méghozzá annak ellenére, hogy változatosabb és sokszínűbb, mint az Európa. Ha mindenáron párhuzamokkal kellene érzékeltetni, miről is van szó, a Journey mellett olyan nevek ugranak be a dalok hallatán, mint a Foreigner vagy a Toto, bár egy kis klasszikus magyar lakótelepi rock-buké is óhatatlanul befigyel itt-ott. Azt is hiba lenne nem megjegyezni, hogy a nagy amerikai példaképek ritkán eveztek annyira nyíltan popos vizekre, mint tette azt néha a Varga Miklós Band. Hogy egy konkrét példát is mondjunk, a Tánc az utolsó mozielőadás után például még úgy is megdöbbentő hasonlóságokat mutat Lionel Richie Dancing On The Ceilingjével, hogy lopásról nyilvánvalóan szó sem lehet – nagyjából ugyanakkor jelentek meg –, és maguk a konkrét témák is mások.

A szövegekre minden nosztalgia mellett is szigorúan tilos odafigyelni, ezek ugyanis attól függetlenül is szinte kizárólag borzalmasak, hogy a ’80-as években itthon és külföldön is számos furcsaság született ebből a szempontból. A kínrímek, erőltetett prozódiai fordulatok csak a dolog egyik felét jelentik, a sokszor egyenesen értelmezhetetlen, zavaros képek gyakran jóvalta zavaróbbak ezeknél, legyen szó akár a budai hegyekből aláereszkedő, nagy kutya őrizte kékvérű lányról, akár a rock and roll vonatról… Varga Miklós mondjuk mindig kikapta magának a furcsa szövegeket, a vele készült első P. Box lemez is különösen rettenetes ebből a szempontból. Az ugyanakkor még így, a 2010 környékén kissé megmosolyogtató billentyűs hangszínek, pittyegő vezérmotívumok, szövegi csacskaságok mögül is előtűnik, hogy ízig-vérig profi zenészek profi munkájáról van szó, akár a hangszerelést, akár az egyéni megmozdulásokat tekintjük. A lemezek hangzása persze szintén érdekes így két és fél évtizeddel később, különösen a puffogó, gépies dobsoundhoz kell hozzászokni, az akkori standard azonban ez volt.

Abban mindenképp megegyezhetünk, hogy kordokumentumnak tökéletes ez a két CD: ilyen volt a boldog nyolcvanasok közepe a furcsa Kárpát-medencében, miközben már recsegtek a támasztékok. Tánc a tűzfal szürke oldalán...

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Zene Rock Pop

Ajánlott bejegyzések:

  • JJ megnyerte az Eurovíziós Dalfesztivált, melyben a Budapest Scoring Orchestra is közreműködött JJ megnyerte az Eurovíziós Dalfesztivált, melyben a Budapest Scoring Orchestra is közreműködött
  • Januárban ismét Tribute Maraton! Januárban ismét Tribute Maraton!
  • A magyar rockzene történetét bemutató képregény jelent meg A magyar rockzene történetét bemutató képregény jelent meg
  • TÁBOR Fesztivál: az ország legnagyobb rockbulija 4 napon át TÁBOR Fesztivál: az ország legnagyobb rockbulija 4 napon át
  • Orgonák éjszakája Orgonák éjszakája

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr247867384

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard