Miközben a három legfontosabb Bergendy-lemezről írunk, leszögezzük, hogy komolyan vettük a zenekar első, saját dalokat tartalmazó lemezén elhangzó kijelentést, mely szerint a Jelszó: Love.
A Bergendy komolyan vette, hogy a pop szabadidős tevékenység, előnyben részesítették a napfényes funkyt, a mustársárga és püspöklila palástokat, Rózsi – akit Bergendy Pista kapart ki az undergroundból – azonban imádta a szado-mazós bőrszerkókat is. Furcsa érzés lehetett egy bőrrövidnadrágos, kályhaezüsttel lefújt, térdig érő space-csizmás fickótól azt hallgatni, hogy Peti áll a ház előtt. (Az Iskolatáska című dalt nem a zenekar játszotta lemezre, hanem a Rádió Szimfónikus Zenekara – Rózsi énekével.)A Bergendy a magyar poptörténet legrégebbi formációja, a zenekar az ötvenes évek végén alakult a Marx Károly Közgazdaságtudományi Egyetemen. Ebben az időben jórészt jazz-sztenderdeket játszottak, de 1962-től, mint a Budai Ifjúsági Park rezidens zenekara már populárisabb dalokkal is előálltak, majd Oroszlán György csatlakozásával afféle kelet-európai beat intézménnyé váltak.
Zongoristájuk, Auth Ede írta például Zalatnay Saroltának a Hol jár az eszem? című dalt, mellyel Cini megnyerte az első Táncdalfesztivált, segítették Hofi Gézának, Máté Péternek, de Korda Györgynek is csináltak egy lemezt, és Katona Klárit is ők indítják el a pályán.
1969-ben szállt be a zenekarba a legendássá vált dalszerző-zongorista, Latzin Norbert, majd kerestek egy olyan basszusgitárost, aki énekelni is tud, és elcsábították az akkor fiatal csikónak számító Demjén Ferencet, aki kiváló hangi adottságokkal rendelkezett, tisztán énekelt, hangjához passzolt a fúvósokkal tűzdelt funky. A Bergendy professzionális zenészekből állt, akik minden igényt ki tudtak elégíteni, így ők voltak az ország eszményi bárzenekara: mindent eljátszottak, ami akkor éppen divatos volt, és amit a közönség kért.
Laza stílusgyakorlatnak fogták fel a zenélést, játszottak táncdalt, jazz – és progrockot, korai hard rock-témákat. Minden lemezborítójuk az adott kor kreatív színvonala felett állt, az Ötödik sebesség covere ma is izgalmas megoldásokat tartalmaz. A Bergendy című, 1971-ben megjelent albumukon három nagy slágert írtak, a Te is jársz néha a tilosbant, a Jöjj vissza, Vándort, az Örömódát beidéző Jelszó: love, szeretet című kis színeseket. Remekül sikerült még a Hétköznapi balladák című, atmoszférikus prog-rockkal is kacérkodó tétel.
A Süsü, a sárkányra jellemző hangszerelést a Skót dudás című ügyetlen dalocska előlegezi, de eszünkbe juthat az 1980-as Szervusz Szergej! világa is. Mégis, pszichedeikus gitártémájával a lemez legértékesebb felvétele talán a Búcsúzom tőletek, cimborák című Cream-re emlékeztető szerzemény. Profi a kórusmunka, az időtlen hangszerelésű slágereket jó ritmusban váltják a kísérletező betétek.
Rózsi szövegei kiforratlanok, egyfajta idill jelenik ezekben a dalokban, ahol papírsárkányt eregetnek, kisleányok – köztük Juliska - mosolyognak, döcög az úthenger, Peti áll a ház előtt, léggömb száll az ég felé – csak hogy a három lemez egy-egy motívumát beidézzük. A Messze van még a Végállomás a Let’s Spend The Night Together című Stones-szám parafrázisa.
A zenekar legjobb lemeze minden kétséget kizáróan a Hétfő (Hét fő) című album, mely az első magyar dupla lemez, ha nagyon erőltetni akarjuk a dolgot, az első magyar koncept album is, mely egy nap történéseit meséli el a hajnali ébredéstől az éjszakai impressziókig. Játékosság, professzionális hangszerelés, stílusimmitációk jellemzik az albumot, melynek legizgalmasabb felvétele talán az Ébredj napsugár, mely fő témája visszaköszön a dupla albumot záró Epilógus című tételben.
A lemez tele van kiválóan megírt dalokkal, olyanokkal, mint a Jobb, ha kinyitod a szemed, ami egy korai hard-rock imitáció. Világos, hogy ez a dal, és még az olyan feszes számok, mint a Megszólal a nagyharang nagy hatással voltak az 1973-ban megalakult Skorpióra, aztán a Skorpió tagokból verbuválódott Dinamitra is. Közel állt a zenekarhoz a hard rock világa – vö: a Deep Purple Black Night-jának fúvós átiratát, mely a Beat ablak című első lemezükön található.
Hogy a Bergendy milyen nagy hatást gyakorolt a hetvenes évek magyar rockjára, jól példázza az, hogy Skorpió Dédapám és a Kelj fel jóember című megaslágerei olyanok, mintha valójában Bergendy-dalok lennének. Csukjuk be a szemünket! A Generál Könnyű álmot hozzon az éj című száma szintén Bergendy-iskolára utal. Persze, a Bergendy is olyan volt mint a szivacs, könnyedén kimutathatóak zenéjükben a Chicago, a King Crimson vagy éppen a Uriah Heep hatások.
A Bergendy kíséreletező kedvét mutatja, hogy gyakran használtak effekteket (vihar, harangzúgás, vonatfütty). Nem szabad elmennünk a 6.20-as című szám mellett, mely szintén feszes, hard-rock alapú, közel hét perces kompozíció, mely egy vonatfüttyös experimentális tételben teljesedik ki, majd a negyedik zenei egységben visszatér az alaptéma. Mai napig hangszerelésbeli etalon.
Az album második korongja kissé leül – ezen a legjobb a Valamikor látlak-e még? és a Hétfő éjszakán című dal, illetve az Ébredj napsugárból írt nagyzenekari átirat, az Epilógus, mely a McCartney vonósnégyes-szerű témáit és Vivaldit gyűri egybe. Teljességgel kilóg az album legnagyobb slágere, a hetvenes évek egyik emblematikus szerzeménye, az Iskolatáska, ugyanakkor említésre méltó még a Hadd főzzek ma magamnak operettes esztrád-popja.
Az Ötödik Sebesség azoknak is emlékezetes dal, akik 1974-ben még éppen hogy csak el tudtak tipegni a lemezjátszóig, hiszen a refrénje az Ötödik sebesség című, a nyolcvanas évek végéig létező rádióműsor (Ifjúság, politika, kultúra) szignáljában is hallható volt. A Uriah Heep-szerű vokálja (Look At Yourself) és gitáriffje az egyik első igazi magyar hard-szám, mely a Taurus és a Piramis közötti idők egyik ügyes keménykedő szerzeménye.
Az album a zenekar aranykorának utolsó remeklése, olyan örökzöldekkel, mint Az ördög barátja nem leszek, a SZOT-üdülő kedvenc Szellemvasút és a rockmusical-szerű Léggömb. Mégis, az egyik legemlékezetesebb kísérlet, a Még egy bánatos dal, melyben a Süsü világa keveredik a reneszánsz beat eredményeivel.
Bergendy
Hungaroton/ Alexandra
11 szám 43 perc
Bergendy
Hétfő (Hét fő)
Hungaroton/Alexandra
11 + 13 szám 47+47 perc
Bergendy
Ötödik sebesség
Hungaroton/Alexandra
12 szám 43 perc