„El tudja képzelni magát egy halraj részeként? Lehányná Ön a gyülekezetet az orgona mellől? Miért? Ellátogatna a kancsal jó hallásúak találkozójára, ahol mindenkit Feliciánnak hívnak? Eljátszana egy óvónőt szélsőséges nevelési elvekkel? Meg tudja mutatni, milyen, ha lazacra gondol, pedig nem akar..?”
Megannyi feladvány, amit a helyszínen rögtönözve kell megoldania a zsűri maximális pontszámáért ügyeskedő színésznek. A TÁP SZÍNHÁZ tavaly már négy ízben (West-Balkán, Thália Színház, a Trafó és a POSZT-on a Bóbita Bábszínházban) bonyolította le az improvizációra építő nagy színészversenyét, ahol természetesen a „rossz”, a „blődli” megmutatására szinte kivétel nélkül a legjobbak – köztük Adorjáni Bálint, Anger Zsolt, Balla Eszter, Csányi Sándor, Kamarás Iván, Keresztes Tamás, Kocsis Gergely, Jordán Adél, Nagy Ervin,Pálmai Anna, Ruszina Szabolcs és Vinnai András – szerződtek, és ahol a zsűri nem kevéssé (el)ismert tagjait, így Hegedűs D. Gézát és Karsai Györgyöt a szereplőknek váratlanabbnál váratlanabb megoldásokkal lehetett és kellett meghódítaniuk.Az örömszínházi est ötletének valódi magja mégsem csak varieté-paródia: a színész valahol mindig a közönségért, a közönség kegyeiért kénytelen versenybe szállni, estéről-estére élőben méretteti meg magát a színpadon. A TÁP-szervezésében viszont nemcsak a feladatok összeállítói, de a nevezők is elragadtathatják magukat, akár a mozdulatlanság, akár a zsűri lesmárolásának stratégiáját választhatják az érvényesülés, a feltűnés érdekében. Egy biztos: a néző jól szórakozik ezen a virtuóz burjánzáson, szín-művészeti „anarchizmuson”, ami a megfelelési vágyat, a szorongást mutatja meg és oldja fel, a tehetség és a tehetségtelenség közti szakadékot is felvillantva – teszi mindezt tisztességtelenül tisztességesen.
A TÁP Színház idén annyival lép tovább, hogy a színészversenyhez nemcsak a már „megszokott” Katonás, Szputnyikos, HOPPartos, Örkényes, Radnótis fiatalokat, ismert arcokat gyűjti össze, hanem hét Budapesten kívüli helyszínen is turnéztatja a kezdeményezést, színt lehelve a vidéki művelődési házakba, intézményekbe Nyíregyházán, Pécsett, Sopronban, Szegeden is. A versenyhez nemcsak nézőket toboroznak, hanem résztvevőket is: mint a mesékben hét fordulós lesz a nagy megmérettetés, melynek során „a nehéz pillanatokban sem hagyjuk magukra a színészeket…” – ígéri a TÁP Vajdai Vilmos művészeti vezetője.
A versenyre folyamatosan várják „színészek, emvék, ehák, beugrók, önjelöltek, celebek, statiszták, színpadi szolgák, színművészek, színművésznők, Sztanyiszlavszkij, Meyerhold, Grotowski, főiskolások, a nemzet színészei, színészek és nem színészek illetve kifejezetten színészek és mindazok jelentkezését, akik el tudják játszani a hátukkal, hogy nem laktak jól azzal a bambuszrüggyel, amit tegnap dobott le egy ENSZ zeppelin!”
A 2010-es Országos SzínészVerseny döntőjében az eddigi versenyek győzteseivel kell kiállni és megmérkőzni a továbbjutott jelentkezőknek, ezek Anger Zsolt, Láng Annamária és Vinnai András.
A TÁP Színház 1996 óta működik különböző alternatív befogadó- és szórakozóhelyeken hadat üzenve a merev, szabályokhoz kötött kőszínházi formáknak. A „Rossz színház” -mely megvalósítására előadásaik kísérletet tesznek- alapvető lényege, hogy szembeszáll az aktuális trendekkel és formabontó színházi megoldásokkal kísérletezik. Egyik legfontosabb törekvése a „jónak lenni” szorongásának feloldása, amit leginkább felszabadult, improvizatív játékkal tud elérni.
Első megmérettetés:
A TÁP Varieté és Performance Színház: Országos SzínészVerseny 2©1©
2009. január 5., 20:00 TRAFÓ Időtartam: 55 perc
A további időpontokra jelentkezni lehet a szineszverseny@gmail.com vagy a tapszinhaz@gmail.com címen illetve a +36-20-249-1962 telefonszámon!
További infó: TÁPSzínház honlap