Lézershow, tűzijáték és Demjén Rózsi-playback nyitotta meg a pécsi kulturális főváros 2010-es programsorozatát. A város négy éve nyerte el a címet, és több mint 30 milliárd forintot költ különböző támogatásokból a programokra és fejlesztésekre. Az építkezésekkel viszont elcsúsztak, és a Széchenyi-teret botrányos minőségben újították fel. A helyzeten a programok javíthatnak, a szerteágazó kínálatban szerepel DJ Krush és Michael Flatley is.
Vasárnap este egy többfelvonásos táncjátékkal hivatalosan is elindultak a Pécs2010 programjai, de a beharangozott nagyberuházásokból semmi sem készült el, csak a közterek egy része újult meg vegyes minőségben. „Tegnap beszélgettünk az esseni polgármesterrel, és elmondta, hogy ők mindennel időben végeztek. Németek vagyunk, ezért muszáj” - mondta a megnyitó előtt a ZDF nevű német állami tévé két munkatársa 2010 másik európai kulturális fővárosáról (EKF). Ezzel szemben a pécsiek nem szívesen beszélnek az EKF-ről, mivel egyelőre nem érzik, hogy bármire büszkék lehetnének.A Koncertközpontot legkorábban szeptemberben, a Tudástárat nyár közepén fejezhetik be, a Zsolnay negyedet pedig 2011-ben. A Széchenyi teret viszont átadták, de a helyszín és a környéke csatatérre emlékeztet. A köveket még nem rakták le mindenhol, és amit igen, az is mozog, hézagos, ezért a botladozás borítékolt. A dzsámihoz egyelőre natúr betonlépcsőkön vezet az út, és a talajból hol egy betontömb, hol egy műanyag cső áll ki. Néhány száz méterrel arrébb a Kossuth tér még kerítéssel elkerített építkezési terület, és az sem mutat jól, hogy a pályaudvar, ahová a vendégek egy része érkezik, alá van dúcolva belülről.
Különvonattal vitték vasárnap a megnyitóra a sajtó képviselőit is, és hogy a hiányosságokról eltereljék a figyelmet, szoros programot szerveztek rendszeres fogadásokkal. A városképpel sem kellett szembesülniük, miután a pályaudvarról busszal szállították át őket a sajtótájékoztató helyszínére, a Palatinus Hotelbe. Itt Bajnai Gordon, Hiller István és Páva Zsolt pécsi polgármester is megjelent, de mire a kérdésekre került sor, a kormánytagok elhagyták a termet.
Az azért kibukott, hogy míg az esseni kulturális főváros megnyitóján részt vett Manuel Barroso az EU képviseletében, Pécsnek csak Schmitt Pál jutott. A hotelből a mélygarázson keresztül vezették át a sajtót a Széchenyi téren tartott megnyitóra, ahol egy külön tribünön kaptak helyet, így sem a térből nem láthattak sokat, sem a közönséggel nem vegyülhettek.
A pécsiek a sok kudarc ellenére ujjongással fogadták Páva Zsolt polgármestert a megnyitón. Bajnai Gordont viszont lehurrogták, és valaki a beszéde alatt jól hallhatóan bekiabálta, hogy „menj te a picsába!”. A fújolókat Páva intette le. „Pécs most visszanyerheti kiemelkedő szerepét az országban és a régióban, és megmutathatja, hogy méltó régi nagy híréhez” - mondta a miniszterelnök, majd a kínosabb pontokat szépítette: „A pécsi beruházások nem egy évre szólnak, hosszú távra kell élhető, jó és modern európai kulturális fővárost létrehozni.”
Maga a megnyitó a dermesztő január esti hideg miatt vált teljesen élvezhetetlenné, pedig viccesen mutatott, ahogy a reneszánsz időket bemutató életképeknél is felvételről ment a zene, és a zenészek a húrok előtt húzogatták a vonókat. A történelmi tablón látszott, hogy kevés pénzből hozták össze, de a kényszerből pár ötletes megoldás is született. A Habsburg-kort például egy árnyjátékkal illusztrálták, amiben egy magyar nemes cívódott Habsburg Máriával.
Playbackről ment a nagy finálé is, amikor Demjén Rózsi és Kandech Evelin a nyaralásban megpirult Hiller mellett énekelt, majd beindult a lézershow és a tűzijáték, és egy világító léggömb emelkedett a dzsámi fölé. Ez Káel Csaba rendező víziója szerint az energiáival feltöltött Napot szimbolizálta. A műsor legértelmetlenebb része viszont az volt, hogy több száz kisiskolást vonultattak fel az elején papírcsákóban, akik a műsorban ennél nagyobb szerepet nem kaptak, mégis végig kellett fagyoskodniuk a hideg kövön a teljes hetven percet. „Nagyon fáztam, és a műsorból nem láttam semmit, mert mindig elém állt valaki, de majd megnézem a tévében” - mondta később egy pesti nyugdíjas pénztáros, aki fizetett is azért, hogy itt lehessen, és így is elégedett volt.
A megnyitó után azok, akiknek jók a kapcsolatai, több fogadás közül válogathattak. Közben a melósok, akik a színpadot építették, a Nagy Lajos gimnázium menzáján tömték a húsos paprikáskrumpit almaparikával és csapvízzel. Az épület másik végében zeneszóra itta a borokat Hiller István, Lendvai Ildikó, Mesterházy Attila, Demjén Rózsi, Kandech Evelyn és Pálffy István, aki újabban hosszú ősz fürtöket növesztett.
Hogy az építkezések elúsztak, azon segíteni már nem lehet. A megnyitó minősége és a város jelenlegi állapota sem sok jót ígér, de ha a legalább a programok népszerűek lesznek, az még menthet a helyzeten. A 178 oldalas programfüzetben 350 tétel szerepel, lesz Pécsi Tavaszi Fesztivál, Múzeumok Éjszakája, Fringe Fesztivál, Krétakör Majális, Pécsi Országos Színházi Találkozó, Cirkusz- és Utcaszínház fesztivál, Nemzetközi Tánctalálkozó, Cinepécs Nemzetközi Filmfesztivál, rengeteg nemzetiségi program, és fellép Michael Flatley is.
Bemutatnak egy Zsolnay Vilmos életéről szóló játékfilmet, az egykori Sikorsky-villában kiállítják Gyugyi László hatszáz darabos Zsolnay-gyűjteményét, és a pécsi gyökerekre alapozva Bauhaus-kiállítás is nyílik augusztusban. Vasarely házfalakra készült tervei fényfestéssel jelennek majd meg a köztereken.
A zenei felhozatalra viszont többen panaszkodtak, hogy komolyzenében és jazzben erős ugyan, de a fiataloknak kevés program szól, és azok is már évek óta léteznek. A Pécsi Egyetemi Napokon játszik a japán Dj Krush, a 30Y, a Kiscsillag, a Csík zenekar, a PASO, és a Zuboly, a Lovasi András által indított Fishing on Orfű fesztiválra a szokásos magyar fellépők mellett eljön a De-Phazz is.