Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Ami nyilvánosságra kerül, az csak a jéghegy csúcsa

Ami nyilvánosságra kerül, az csak a jéghegy csúcsa

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2010. 01. 16.
Családi titkok, közéleti drámák – A Pulszky-levelezés feltárja a múltat
2025-07-01 11:56:45

A Pulszky család 1867 és 1911 között íródott 331 levele nem csupán személyes vallomásokat és meghitt

Macifröccs-himnusz született: BÖBE és NEON LEON közös dala hódítja meg a nyarat
2025-06-30 11:54:28

A málnás fröccs frissítő élményét idézi meg a „Buborékok” című dal, amely az Artisjus Songbook Camp

A Nagyvárosi bujdosó emléke – 71 éve született Kissferi
2025-06-29 16:21:51

Kiss Ferenc zeneszerzőként, énekmondóként és népzenegyűjtőként egész életében a hagyományt szolgálta

Jön a III. Sukorói Tűzugró Fesztivál
2025-06-27 09:00:33

Ismét lángra lobban Sukoró Szent Iván-éji tüze! A nyári napforduló alkalmából koncertek, táncház és

további bejegyzések a szerzőtől »

Az iskolai agresszió leginkább a szakképzőkben van jelen, állítja az ombudsman az iskolai erőszakról nemrég készített országos felmérés alapján. Egy kanizsai iskolában például az jelenti a visszatartó erőt, hogy a rendőrség rendszeresen tart tájékoztatást az iskolában arról, milyen büntetési tételeket vonnak maguk után bizonyos cselekmények.

 
Két évvel ezelőtt országos felháborodást váltott ki, mikor kiderült, hogy a tanórán egy diák bántalmazta tanárát. Azóta egyre több hasonló, iskolai erőszakkal kapcsolatos esetre derült fény, elég csak a tavaly tavasszal történt zalaegerszegi vagy a közelmúltban kitudódott szekszárdi esetre gondolni. A verést a diákok mobiltelefonnal is rögzítették, amelyek videomegosztó portálokra is felkerültek.

Egy, a közelmúltban készített felmérésből - melynek keretében több mint 4000 diákot és közel 1000 pedagógust kérdeztek - megdöbbentő adatokra derült fény. Például, hogy iskolai verekedésben minden tizedik diák részt vett már, vagy hogy a tanulók közötti verbális agresszió szinte mindennapos. A diákok kedvelt agressziós tettei közé tartozik a kiabálás, a megszégyenítés és a kiközösítés. Ez utóbbi - a felmérés szerint - elsősorban a lányok fondorlatos módszere.

A kutatók a különböző intézménytípusok alapján is találtak eltéréseket. Ezek szerint a tanárokkal szembeni tekintélytisztelet a gimnáziumban a legalacsonyabb, míg a szakiskolában a legmagasabb. Az egyes iskolatípusoknál a fegyelmezés módszerei, eszközei is eltérnek, gimnáziumban általában szóban igazítják helyre a rendbontókat, a szakközépiskolában elégtelent adnak ugyanezért, míg a szakiskolában inkább kiküldik a tanulót az óráról.

"A diákok közti verbális agresszió ma már mindennapos, de a fizikai erőszak is egyre keményebb - ismerte el Bene Csaba, a kanizsai Zsigmondy-Széchenyi SZKI igazgatója, aki szerint a fiatalok sokszor nincsenek is tudatában annak, hogy amit tesznek, az rossz. - Ezért is örülök, hogy a rendőrség rendszeresen tart tájékoztatást az iskolában, melynek során elmondják, milyen büntetési tételeket vonnak maguk után bizonyos cselekmények."

"Úgy látom, ennek azért van visszatartó ereje - tette hozzá. - Sok gyereknek elkerekedik a szeme, mikor kiderül, hogy a csicskáztatás, a másik megszégyenítése, megverése vagy a pénzkéregetés adott esetben kimeríti a testi sértés, illetve a zsarolás fogalmát. Persze van, akire ez sem hat, a rendszeresen renitenskedők előbb-utóbb végigjárják a büntetési ranglétrát, amelynek fegyelmi és áthelyezés a vége. Ilyesmire sajnos ebben a tanévben is volt példa, az illetőt zsarolás, verekedés miatt kellett eltávolítani.

Amúgy a Zsigmondy-Széchenyi SZKI-ban az osztályfőnöki órák keretében is szó esik az iskolai agresszivitásról. Ottjártunkkor éppen az egyik kilencedikes osztályban beszéltek a témáról, sőt: szituációs feladatokat is kaptak a fiatalok. Bene Csaba szerint a diák-tanár, illetve a tanár-szülő konfliktus jóval ritkább, mint ahogy a rongálás sem jellemző. Az intézményben felszerelt beléptető-, illetve kamerarendszer általában kiszűri, megakadályozza az ilyen cselekményeket.



De mit lehet tenni az egyre erősödő iskolai agresszió ellen, felkészültek-e a tanárok az ilyen stresszhelyzetekre? "Azt próbálom megtanítani a pedagógusoknak, miként tudják kezelni, illetve megoldani az efféle szituációkat - szögezte le dr. Nagy József pszichológus, aki korábban rendőrként dolgozott. - Az agresszió a diákokból és a tanárokból is nagyfokú stresszt vált ki, az pedig erős indulatokat gerjeszt. Ilyen állapotban egyik fél sem képes tiszta fejjel, racionálisan gondolkodni, éppen ezért az esetek zömében megoldás sem születik. Ahhoz elsőként az érzelmi szintet kell csökkenteni."

"Hogyan lehet ezt elérni? Nincsenek sablonok, hiszen minden szituáció más, ám az fontos, hogy a pedagógus visszajelzést adjon a diáknak arról az agresszív cselekményről, amit tesz - magyarázta a pszchológus. - Példának okáért azt mondja neki: Értem, hogy te most fenyegetsz, sértegetsz engem. Ez a fajta racionalitás általában csökkenti az érzelmi szintet, s úgynevezett belátásos helyzetet teremt, mely lehetőséget ad később az eset nyugodt átbeszélésére."

A pszichológus szerint elméletben nem lehet elsajátítani a konfliktushelyzetek kezelését, a mindennapi életből vett szituációs gyakorlatok viszont sokat segíthetnek abban, hogy a pedagógusok is elkerüljék a lelki, vagy roszszabb esetben a testi sérülést.

Gublicza Balázs egyike azoknak a nagykanizsai pedagógusoknak, akik részt vettek dr. Nagy József pszichológus 80 órás akkreditált képzésén. A fiatal tanár szerint a konfliktushelyzetekben valóban az az első számú szabály, hogy nyugodtan, higgadtan kezeljék a szituációt.

 

"Ez a módszer már többször is bevált, de csak tűzoltást jelent - vélekedett a tanár, aki szerint fontos lenne, hogy a konfliktus- és stresszhelyzetek kezelése is beépüljön a pedagógusok képzésébe. - Sokkal többet kellene foglalkozni a megelőzéssel, ám ezt egyedül képtelen megoldani az iskola. A gyerek a családi mintát hozza magával, úgy viselkedik, ahogy otthon látja."

"Hazudnék, ha azt mondanám, hogy az általános iskolában nem találkozunk agresszióval, igaz, nálunk jóval kisebb mértékben jelentkezik ez a probléma, mint a középiskolákban - árulta el Kalamár Márta, a kanizsai Bolyai János Általános Iskola igazgatója, aki szerint kollégái is érzik, hogy folyamatosan romlik a helyzet. - A gyerekek egyre öntudatosabbak, önérzetesebbek, ez pedig gyakran tiszteletlenséghez vezet. A szülők nélkül ezeket a magatartásbeli vadhajtásokat lehetetlen lenyesegetni , ám sokszor a szülő is ellenséget, nem pedig partnert lát a pedagógusban."

A Bolyai-iskola egyébként a közelmúltban elnyerte az Erőszakmentes iskola címet, amihez egy biztonsági stratégiát is ki kellett dolgozni."A következő tanévtől számos olyan programot szeretnénk megvalósítani, ami közvetve segíthet az iskolai agresszió visszaszorításában. Így például rendszeresek lesznek a rendőrségi tájékoztatók, létrehozunk egy panaszládát is, illetve újításként, stresszoldás gyanánt a zeneterápiát is bevezetjük.

Az országos felmérés adataira hivatkozva az oktatási jogok biztosa, Aáry-Tamás Lajos nemzeti stratégia elkészítésére tett javaslatot.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Oktatás Erőszak Gyermek Zala megye

Ajánlott bejegyzések:

  • Idén is a Gyerek Szigettel kezdődik a vakáció Idén is a Gyerek Szigettel kezdődik a vakáció
  • Jubileumi gyermeknap a Gyimesekben Jubileumi gyermeknap a Gyimesekben
  • Varázslatos kaland színezi a nyaralást Varázslatos kaland színezi a nyaralást
  • Múzeumutca Tavaszköszöntő Múzeumutca Tavaszköszöntő
  • Dickens meséli el Jézus Krisztus életét egy új animációs filmben Dickens meséli el Jézus Krisztus életét egy új animációs filmben

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr977868048

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard