A Dr. Parnassus és a képzelet birodalma nem csupán azért lenyűgöző film, mert Terry Gilliam alkotta, és nem is csak azért, mert Heath Ledger utolsó szereplését látjuk benne.
A Doctor Parnassus és a képzelet birodalma csodálatos világba kalauzol el minket: ezt természetesen elsősorban Gilliam zsenialitásának köszönhetjük,azonban egy olyan csapatmunka tízpontos alkotásáról van szó, mely a látványtervező Anastasia Masaro, az eredeti látványtervek kiötlője Dave Warren, az operatőr Nicola Pecorini és a csodás jelmezeket készítő Monique Prudhomme tehetségét is mutatja.
Terry Gilliam és Charles McKeown (akik 1988-ban a Münchausen báró kalandjain dolgoztak együtt) már 2006-ban nekilátott a forgatókönyv megírásának. Az alapötletet Gilliam elmondása szerint londoni, kartonpapírból készített viktoriánus babaszínházak adták: miután a rendező Londonban mglátta az üzletet, fogta magát és ellátogatott a Museum of Childhoodba (A gyermekkor múzeuma), természetesen ötletet meríteni az Imagináriumhoz. Gilliam hosszasan tanulmányozta a középkori ikonográfiát, az arkánum szimbólumokat, a mágia minden csínját-bínját, majd hamarosan összeállt a kép.
A képzelet birodalma után a karakterek, szereplők következtek: Gilliam és McKeown Tony karakterét például egyenesen Tony Blairről mintázta, aki „a legőrültebb dolgokat képes állítani, amiket talán még ő maga is elhisz.”
A szereplők
Christopher Plummer kézenfekvő volt a rendező számára, ahogyan Tom Waits is, aki a forgatókönyv elolvasása előtt elvállalta a szerepet.
Ám a film egyik legizgalmasabb szereplője mégis a 2008-ban elhunyt Heath Ledger. Még javában forgatták a Sötét Lovagot, mikor Gilliam és Ledger megismerkedtek egymással egy véletlen folytán: a rendező saját cégének egyik szobáját kölcsönözte a Batman egyik animációs jelenetéhez. Míg az egyik szobában épp lelkesen ecsetelte valakinek a film terveit, Ledger végighallgatta, majd egy cetlit csúsztatott Gilliam kezébe. Ez állt rajta: „Játszhatom én Tonyt?” Gilliam természetesen igent mondott.
A rendező (akit egyébként a film forgatása közben egy baleset során elütött egy busz) sok improvizációs lehetőséget hagyott a színészeknek, elsősorban Heath miatt, aki még mindig Joker szerepének hatása alatt állt, és ez – a rendező elmondása szerint – felszabadította. „Olyan dolgok jönnek elő belőlem a jelenetekben, amikről nem is tudtam, hogy bennem vannak”- mondta a rendezőnek Ledger.
Leáll a forgatás
2008. január 22-én a forgatás leállt. Heath Ledger meghalt gyógyszer-túladagolásban. A rendező eleinte nem akarta folytatni a munkát, de aztán mégis belevágott. Újrarendezték a jelenetek sorát, és kitalálták a koncepciót, mely egy teljesen új színezetet és mondanivalót adott a filmnek: az emberek az új elképzelés szerint megváltozhatnak a tükör másik oldalán, így alakult, hogy Johnny Depp, Colin Farrell és Jude Law is Tony szerepébe bújhatott.
„A film megalkotta önmagát és társrendezője Heath Ledger volt”- mondta Terry Gilliam, aki úgy folytatta: „Mindenki, mind a stáb, mind a színészek eltökélten dolgoztak azon, hogy a filmet befejezzük, akár hosszabb és több munkával. A színészeknek (egytől egyig) meg kellett változtatniuk a naptári beosztásukat, de senki nem hezitált. Ez a film egy szerelmeslevél Heath-hez mindenkitől, aki részt vett a forgatáson. Mindenki nagyon szerette őt.”
A harmincmillió dollárba kerülő filmet a 62. Cannesi Filmfesztiválon, versenyen kívül mutatták be. Depp, Law és Farrell a film bevételéből származó bevételüket Ledger lányának ajánlották fel.
Gilliam, a zeneszerző
A Doctor Parnassus és a képzelet birodalmának zenéjét érdemes meghallgatni – a két zeneszerző, Mychael Danna és Jeff Danna már dolgoztak Gilliammel a 2005-ös Tideland című filmen. Ám Gilliam maga is írt két betétdalt a Doctor Parnassusba (We Love Violence, We Are The Children Of The World – utóbbit a Satellite-díjra is jelölték).
A film Heath Ledger emlékének állít méltó emléket.