Az emberek többségében furcsa, ellentmondásos kép él arról, milyen életet élnek a muzulmán nők. Az Ezeregy éjszaka és az Illatos kert vágyálomszerű képei keverednek azzal, amit a média közvetít felénk.
Joggal merül fel a kérdés, mi az, ami az emberi gyarlóság terméke, és mi az, amit a vallás megenged, megszab, megtilt. A teória és a praxis különbözősége okán Jakab Györgyöt, a Hanif Iszlám Kulturális alapítvány imámját kérdeztük azokról a dolgokról, amelyeket nem szokás megkérdezni.Nyilván az iszlámban is felmerül a kérdés az emberi élet céljáról, értelméről…
A muszlimok büszkék arra, hogy kész válasz van a Koránban. Az egyik vers szerint „csak azért teremtettem a démont és az embert, hogy engem imádjon”. Tehát a létezésünk értelme az istenszolgálat. Ha valaki nagyon akarja, akkor napi huszonnégy órában szolgálhatja az Istent, mert nem csak az ima, a böjt, vagy a zarándoklat lehet szolgálat, hanem bármilyen tevékenység, amit Istennek tetsző módon végzünk. Ha úgy tesszük dolgunkat, ahogy a Koránban, és a hagyományokban látjuk, akkor maga az élet válik istenszolgálattá, akkor is, ha eszünk, alszunk, WC-re megyünk. Ennek mind megvan az ajánlott módja, s ha eszerint cselekszünk, s ha a cselekedet kezdetén Isten nevét említjük, akkor az jó.
A különbség nem a küldetésben és feladatban van, hanem az emberi szerepekben. A férfi és a nő viszonyrendszere meglehetősen összetett. Hiszen a női nem megjelenhet a szülő-gyermek kapcsolatban, mint anya, és mint leánygyermek… és beszélni kell a férj és a feleség közötti kapcsolatról. Mohamed egyszer azt mondta, hogy „a legjobb közületek az, aki legjobb a feleségéhez”. Tehát a jóság egyik mértéke, hogy valaki miként bánik a feleségével…
… vagy feleségeivel.
Az iszlám megengedi, hogy az embernek (maximálisan) négy felesége legyen. Ez egyrészt egy korlátozás, hiszen az iszlámot megelőző időkben ennél sokkal több felesége is lehetett egy embernek. Ugyanakkor észre kell venni, hogy a Korán nem azt mondja, hogy „legyen négy feleségetek!”, hanem azt mondja, hogy ha nem tudtok igazságosan bánni a női árvákkal, akkor házasodjatok kettesével, hármasával vagy négyesével. Tehát, ha valamilyen okból (háború, katasztrófa…) nagyon kevés a férfi, akkor ez egy lehetőség. Vagy egy másik fontos ok, hogy mindig és mindenütt „női többlet” van, ha nem lenne többnejűség, akkor sok nőnek – például, akik nem olyan csinosak – esélyük sem lenne férjhez menni. A többnejűség esélyt ad azoknak a nőknek is, akik pártában maradnának.
Azt szokták mondani, hogy „a többnejűség büntetése a több anyós”, de, komolyra fordítva a szót, milyen kötelességei vannak a férfinek?
A férfi legfontosabb feladata a család eltartása. Köteles biztosítani a lakhatást, ha több felesége van, akkor ez mindegyik feleség számára külön háztartást jelent a mai világban. Meg kell oldania a ruházkodást, étkezést… van egyfajta ellátási minimum, amit meg kell teremtenie, és csak utána költhet önmagára. Ha a másik oldalt nézzük, a feleség, ha van saját vagyona, vagy keresete, akkor arra költi, amire akarja. A magyar jog szerint a házasságban vagyonközösség van, az iszlám jog ezt nem ismeri: a férfinek nincs joga a nő vagyonához hozzányúlni.
A nőknek joga van a női méltósághoz. A nyugati világban sokszor láthatunk nőt olyan munkakörben, amely megalázó. Keletről Magyarországra érkező emberek döbbenten nézik az utcaseprőként dolgozó nőket. Ez olyasmi, ami Keleten elő nem fordulhat. A nő, ha dolgozni akar, akkor olyan munkát válasszon, ami méltó hozzá! Például az egészségügyben, az oktatásban, a kultúra, a művelődés vagy a művészet területén dolgozzanak… ha akarnak! Mert a nő jogai közé tartozik, hogy ha nem akar, akkor nem kell dolgoznia. Egy muszlim férfi nem mondhatja asszonyának, hogy „anyukám húzzál el dolgozni!”
Furcsa, én eddig azt hallottam, hogy a nők még iskolába sem járhatnak…
Ha Afganisztánra és a tálib-uralomra gondolsz, akkor egy szélsőséges helyzetet veszel alapul, típusos példa helyett. Olyan, mintha Európát a sztálini diktatúra alapján akarnánk leírni, vagy a kereszténységet a túlkapásokkal jellemeznénk.
Mi a helyzet a szexszel?
Mohamed próféta azt mondta, hogy az evilági életben három dolgot szeretett, az egyik az imádság, a másik a jó illatok, a harmadik pedig a házasélet. Az iszlám egészen másképp áll a szexualitáshoz, mint a kereszténység. A házasélet az emberi létezés egyik legjobb, legörömtelibb, legélvezhetőbb és legfontosabb élménye, hiszen maga a Próféta is így vallott erről. Vannak helyzetek, amikor szinte előírás-szerű a nemi kapcsolat. Ide tartoznak a Ramadán időszakának estéi, hiszen ebben az időszakban nappal nem lehet enni-inni, és házaséletet élni. Este, hogy a test és a lélek is felüdüljön, ajánlott a házasélet.
A katolikus keresztények (elméletileg!) gyermeknemzés céljából élnek házaséletet.
Az iszlámban is fontos a gyermekáldás, de nem kizárólagos fontosságú. A Korán úgy fogalmaz, hogy „ne öljétek meg a gyermekeiteket attól való félelmetekben, hogy nem tudjátok őket ellátni”. Ez azt is jelenti, hogy legyen gyereketek, házasodjatok. Mohamed próféta szerint három dologgal kell nagyon sietni, az első az iszlám vallás felvétele, a másik a halottak eltemetése, a harmadik pedig a házasság. Tehát, aki a szexet élvezni akarja, annak meg kell házasodnia.
És a házasság előtti, melletti, helyetti szex?
A házasságon kívüli szex tiltott dolog, az egyik legnagyobb bűnnek számít. Ha megtörténik, az iszlám bíróságnak kell ítélkezni, és sok szempontot figyelembe kell venni. A legfontosabb, hogy bizonyítani kell, hogy ténylegesen megtörtént a dolog. Ehhez négy szavahihető tanúnak kell egybehangzóan tanúskodnia… ha meggondolod, ezt azt jelenti, hogy valahol nyilvános helyen történt a dolog.
Akár azt is mondhatjuk, hogy közönség előtt. Mik a „büntetési tételek”?
Enyhébb a megítélés, ha valaki házasság előtt él nemi életet, s nyilván a házasságtörés a súlyosabb eset. A büntetés változik a különböző vallásjogi tanítások szerint. Van olyan vidék, ahol elzárás, megvesszőzés, börtön jár, és van olyan része a világnak, ahol akár a halálbüntetést is kiszabják ilyen esetben.
Minden keménység mellett úgy tűnik, az iszlámra nem jellemző az álszemérem.
Az Iszlám nem egy prűd vallás. A Koránban van egy kinyilatkoztatás a (2. Szúra 223. vers), ami a magyarázatok szerint az anális szex tilalmát jelenti. A medinai nők nagyon szerették azt a vaginális közösülési módot, amikor hátulról közelít a férfi, ezért delegációt menesztettek a Prófétához, hogy tisztázzák: a hátulról való közeledés a tiltott, vagy az anális szex? Mohamed próféta válaszképpen fohászkodott értük, „Isten áldja meg őket azért, hogy a vallásukért képesek voltak a szégyenlősségüket lebirkózni” és azt válaszolta, hogy amit ők annyira szeretnek, az megengedett az Iszlámban.
Mi a helyzet a fogamzásgátlással?
A fogamzásgátlás az iszlámban megengedett, Mohamed próféta, amikor erről kérdezték, a megszakított szeretkezést ajánlotta, de tudjuk, hogy már abban a korban is használatban voltak a mai óvszerek ősei. Nem tiltott, de, ha azt vesszük, hogy jó, ha gyerek születik, akkor mindenkinek át kell gondolnia, hogy mi a fontos. A muszlimnak inkább a gyermeket kellene preferálnia.
Abortusz?
Az abortusz nagyon behatárolt esetben megengedett. A tanítás szerint a negyedik hónap kezdetén hozzák el az angyalok a születendő gyermek lelkét, tehát a fogantatás pillanatában az embrióban még nincsen lélek. Ezt csak három hónap elteltével kapja meg. Ezután már gyilkosság lenne az abortusz. De az első három hónapban, ha bizonyítható, hogy a szülés az anya életét veszélyeztetné, akkor megengedett.
A Bibliában (I. Mózes 38. fejezet) Ónán azzal, hogy „a földre vesztegeti el a magot” akkora vétket követett el, amiért halál jár. Tóth Tihamér, egykori veszprémi püspök, a Tiszta férfiúság című erkölcsnemesítő munka szerzője olyan veretes szavakat talált leírni, amitől még ma is összerándul nagyapáink gyomra. Szerencsére mára már a szó is kiveszett: mi a helyzet az „önfertőzéssel”?
Az önkielégítésről többféle vélemény van, nem helyes dolog, de nem számít olyan súlyos bűnnek, mint a homoszexualitás. Muszlim tudósok szerint bizonyos helyzetben tolerálható. Például, ha ezzel súlyosabb bűn – például házasságtörés – előzhető meg. Egy nőtlen fiatalember jobb, ha önkielégítést végez, mint ha kuplerájba menne. De azt mondják, hogy a helyes út a böjtölés és a korai nősülés.
Mi a helyzet az extrém szexuális szokásokkal?
Ezt tulajdonképpen nem a szexualitás felől kell megközelíteni. Az egyik mérce az emberi méltóság, ami miatt például a szado-mazo nem elfogadható. A másik, amit józan belátással mérlegelni lehet, a tiszta és tisztátalan dolgok elkülönítése. A bélsár és a vizelet egyértelműen tisztátalan…
A muszlim nőből nem sokat láthat a kívülálló…
A Korán két helyen is előírja a szeméremtest eltakarását: nem otthon, és nem szűk családi körben ezt a területet mindenképpen fedni kell.
De mást „takar” a férfi és mást a nő esetében.
A férfiaknál ez a köldöktől a térdig tart. A nőknél a szeméremtest – arabul aura – sokkal nagyobb felület: a lábfej, a kézfej és az arc kivételével bele tartozik minden. Szaúd-Arábiában és ahol a szélsőséges iskolák uralkodnak, ott az arcot is el kell fedni, sőt ezek az emberek azt gondolják, hogy a nők hangja is a szemérméhez tartozik. Eszerint a nők nem is beszélhetnek idegenek előtt. De ez a szélsőségek közé tartozik.
Akkor nincs túl nagy terepe a divatnak…
A női divat határtalan dolog. A muszlim nők kendőjénél nincsen változatosabb dolog a világon, mert az Iszlám nem mossa el a kulturális különbségeket. Sőt, azt mondja, hogy őrizzük meg a nemzeti kultúránkat, legyünk büszkék arra, hogy honnan származunk. Ez idővel talán kitermel egy a magyaros viseletet is. Nem tudom, miként… matyómintás kendő?
Egészséges férfiember szívét irigység tölti el, ha az Iszlám tanításában szereplő túlvilágról hall…
Ahogy az evilágon a gyönyörök legfőbb forrása a házasélet, úgy a túlvilági jutalmak között is fontos szerepe van. A jócselekedetek legfőbb motivációja, a legnagyobb túlvilági jutalom az lesz, hogy a hívő megláthatja Allahot. Viszont tagadhatatlan, hogy az Iszlám szerint testben való feltámadás van, és túlvilági testi örömökről is beszámol a Korán… részben a feleséggel, egy ideális formában. Másrészt a jutalom részét képezik a hurik, a nagy szemű nők, és… amit el sem lehet képzelni.
És a nőknek mi jut a Túlvilágon?
Ennek az az érdekessége, hogy a huri az arab nyelvben hímnemű szó, ami sokfajta gondolatot szülhet, de a helyes magyarázat szerint a nő is megkapja a fordítottját annak, ami a férfinak jár. Ami még fontos tanítás, hogy a hurikat az fogja élvezni igazán, akinek evilágon nem volt párja.