Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Szexkoreográfia haladóknak

Szexkoreográfia haladóknak

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2010. 02. 01.
Magyar dallamok Japánban - A Cimbaliband sikere Oszakában
2025-07-03 18:13:45

A magyar népzene különleges hangzása, a cimbalom egyedisége és a Cimbaliband szenvedélye ragadta magával a

A nyár ritmusai a BJC-ben
2025-07-02 08:17:33

A Budapest Jazz Club nyáron is gondoskodik arról, hogy a jazzrajongók ne maradjanak élmények nélkül.

Családi titkok, közéleti drámák – A Pulszky-levelezés feltárja a múltat
2025-07-01 11:56:45

A Pulszky család 1867 és 1911 között íródott 331 levele nem csupán személyes vallomásokat és meghitt

Macifröccs-himnusz született: BÖBE és NEON LEON közös dala hódítja meg a nyarat
2025-06-30 11:54:28

A málnás fröccs frissítő élményét idézi meg a „Buborékok” című dal, amely az Artisjus Songbook Camp

további bejegyzések a szerzőtől »

Mit írhatunk le egy táncelőadás kapcsán, amelynek középpontjában éppen a táncelőadásokról készült kritikák kritikája áll? Egyáltalán írhatjuk-e azt, hogy táncelőadást láttunk? Leírhatjuk-e, hogy azon morfondírozunk, hogy mindezt leírhatjuk-e?

Bozsik Yvette nemcsak újra-, de a kritikusok arcába is vágta a hazai kritikai és ezzel a színházi élet kritikáját. Bár a beharangozó mást ígért, legalábbis nekem, táncosainak legtöbbje valóban kigyakorolt, képzett szövegmondással, mintegy eljátssza – újravágja – az utóbbi néhány év Bozsik-darabjairól készült kritikák szemelvényeit. A társulat tagjai nemcsak gesztusaikkal és az intonációval karikírozzák az önmagukról szóló mondatokat, de a „táncos” jeleneteknél is sok humorral, mintegy idegesen rángva, műfajokat, mozdulatokat parodizáló elemeket vonultatnak fel. Bozsik önmagát felvételen mutatja meg, kissé elhízott és ötlettelen koreográfusként – Elek Ferenc parókás-tüllös előadásában.

Az elődás legelején még az hangzik el, hogy a művésznőt csak a szex érdekli. A továbbiakban azonban nem maradnak ennél az ígéretnél: már ez a kijelentés is egy címke, egy skatulya címkézetlen kritikája az előadásban.

A végeredmény már csak azért is érdekes, mert szó nem érheti a ház elejét: a leírt mondatokat úgy vették át, ahogy azok le lettek írva, és nemcsak negatív példákkal hozakodnak elő. Ebben a kontextusban azonban a dicséret is pökhendi szószátyárságnak tűnik. Mert valóban, hogyan lehet megragadni egy ilyen komplex művészetet, amely ennyire a zsigeri látványra, benyomásra appellál, érzékszerveinken és érzéseinken keresztül indít, moccint meg bennünk valamit, amennyiben. A verbalitás előtt, vagy azon túl. Hogyan lehet a szakfolyóiratok által jóvá hagyott egy flekken, egy körmondatban összefoglalni egy több hetes próbafolyamat eredményét, egy alkotói közösség munkáját, egy művész mozdulatainak értékét.

Fotó: Horváth Judit
Bozsik ráadásul nagyon keményen tovább megy, angol nyelven külföldi kontrasztot képez. Ottani példákból szemezget, a pozitív fogadtatásról, és mégsem lehet kifogásunk: ironikusan idéztet táncosaival ez esetben is. A nevetésünk alatt meglapuló várakozás mellett valóban nem tagadható: a honi belterjességben nem a támogatói attitű jellemző, sem a szakma, sem a kollégák, sem a mecénások részéről. A helyezkedés a jellemző, és a nyitottság hiánya.

Mégis valahogy fogást akarnék találni ezen az okos, mégis alapvetően tojás-tyúk, vagyis hiábavaló vitán, mely nem is óhajt vitatkozni, szóba elegyedni. Bármilyen finoman is szövik bele a vak Barkó Tamás játékát, vagy Vati Tamás zseniális madárszólóját az összképbe, Bozsik mindezzel azt állítja, hogy amivel ő maga is foglalkozik, alapvetően érdektelen. Nem fontos: sem a mozgás, sem a látvány, sem a „bozsikos” dinamizmus és hullámzás, sem a pezsdítő zenék.

Én olykor kiesve a provokáción való szórakoztatottságból azokra gondolok, akik nem ismeri Bozsiktól a János vitézt vagy Varázsfuvolát vagy Lány, kertben-t. Talán hamis, vagy nem elég árnyalt képet kapnak az alkotó és közössége érzékenységről, tudásáról.



Az előadást követő beszélgetés nagyjából ennek a folytatása: nem érdemes beszélni róla. A művésznő nem dühös, nem megkeseredett. A kritikához szuverén módon viszonyul, mint ahogy ahhoz is, ha azt mondják rá Katonában: megfáradt. A Trafóba visszatérhetett, miután "pihenésre" volt ideje – ráadásul most először a Nagy Józsefnél 23 évig táncoló Szakonyi Györkkel is együtt dolgozhatott.

Az előadás arról szólt, hogy nincs értelme foglalkozni a kritikával, a címkékkel; a beszélgetés pedig arról, hogy nincsen értelme erről beszélgetni. No de akkor melyik minek? Nem lehetne inkább mást vágni össze? Mit sem, vagy legalábbis kevesebbet törődve azzal, hogy például milyen véleménnyel ír le, örökít meg, próbál párbeszédbe elegyedni a látottakkal, hallottakkal, érzékeltekkel egy magamfajta szerény szubjektum?

Bozsik Yvette Társulat: Újravágva

Rendező-Koreográfus: BOZSIK Yvette
Koreográfus asszisztens:KRAUSZ Alíz, VISLÓCZKI Szabolcs Előadók: Amândio CARDOSO, BARKÓ Tamás, FÜLÖP Tímea, GOMBAI Szabolcs, HASZNOS Dóra, KALMÁR Attila, KRAUSZ Alíz, TALLÓS Andrea, Samantha KETTLE, SZAKONYI Györk, VATI Tamás, VISLÓCZKI Szabolcs
Zene: Philippe HERITIER, Yonderboi Tér: VATI Tamás Fény: PETŐ József
Hang: KONDÁS Zoltán Jelmez: JURISTOVSZKY Sosa, Tamara BARNOFF
Kreatív producer: IVÁNYI Marcell Videó: HÖRCHER Gábor
A videófelvételen közreműködik Elek Ferenc

TRAFÓ; 2010 január 29., 20.00

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Tánc Trafó Kortárs

Ajánlott bejegyzések:

  • Kezdődik a 12. Sissi Őszi Tánchét Kezdődik a 12. Sissi Őszi Tánchét
  • Édeskeserű turné: Erdélyi körútra indul a Magyar Állami Népi Együttes Édeskeserű turné: Erdélyi körútra indul a Magyar Állami Népi Együttes
  • Pünkösdi Örökség Ünnep – Élő hagyományok és közösségek a Skanzenben Pünkösdi Örökség Ünnep – Élő hagyományok és közösségek a Skanzenben
  • Kárpát-medencei népek élő hagyománya a Zeneakadémián Kárpát-medencei népek élő hagyománya a Zeneakadémián
  • Az INOTA idén nyáron ismét fesztiválként tér vissza Az INOTA idén nyáron ismét fesztiválként tér vissza

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr417868660

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard