Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Nyerj álomutazást zenével!

Nyerj álomutazást zenével!

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2010. 02. 07.
Az év egyik legjobban várt filmje tarolt a CineFesten
2025-09-15 12:00:00

Hétvégén ért véget a 21. CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál, melyen Joachim Trier új alkotása

ONE MORE LIKE: A magyar sportdráma, ami meghódította Las Vegast is
2025-09-15 10:10:01

A ONE MORE LIKE című magyar sportdráma a hétvégén Batumiban és Las Vegasban is diadalt aratott: a provokatív

A magyar népi kultúra ünnepe: új évad kezdődik a Hagyományok Házában
2025-09-11 15:55:34

A Hagyományok Háza új évadában a magyar népi kultúra életerejét és gazdagságát ünnepli: tánc, zene

Cannes-tól Velencéig: nemzetközi sikerfilmek érkeznek a Mozinet Filmnapokra
2025-09-11 07:34:38

Fesztiválsikerek, friss magyar alkotások és különleges filmes élmények várják a közönséget a 15. Mozinet

további bejegyzések a szerzőtől »

Motort nyer egy tizenkét éves vidéki kisfiú, felkerekedik hát, hogy Budapestről hazavigye. Mi meg szurkolunk neki. A kisfiú történetesen roma származású, roma anyukával, egy romatelepről indul útnak. Groó Diána második nagyjátékfilmje a Tündérország létezését is kutatja. Álomutazás zenével, ami szabadságot ad.

Groó Diana második nagyjátékfilmjének alapötletében minden adott egy meséhez: a szegény főhős útra kel az ismeretlen nagyvilágba, hogy számos próbát kiállva elnyerje méltó jutalmát. A mese attól lesz „felnőtt”, hogy a mai Magyarországon játszódik, ahol végül nem minden jó, mert nem olyan jó a vége. Főhősünk felnőttebb lesz: önértékelése, naiv talpraesettsége összetörik, mint az ideig-óráig birtokolt piros Vespa-paripa tükre.

A film kulcsfigurája a főszereplő: játéka mindegyik szituációban hiteles, története ettől lesz saját: talpraesett gyereksége , "Kukorica Jánossága", beszédének íze képes megérinteni a nézőt mindenféle kisebbségi kérdéseken innen és túl. A castingon az Alföld hat versszakát elszavaló Sanyika végül Groó egy dokufilmjében is szerepel, a Vespában pedig jórészt saját életének részleteit játssza, éli újra. A rendezőnő a forgatókönyv alapstruktúrájába nagyszerű arányérzettel ágyazta be ezt az élményanyagot, és érzékeny természetességgel találta meg a megfelelő amatőr és profi színészeket, helyszíneket a történethez. Kardos Sándor kamerája ezzel az érzékenységgel veszi fel a napsütötte, vásott fogú gyerekarcokat, az üzletelő és blattot verő gyerekkezeket, a kétszínűre festett, sárral körülvett házakat, az eget behálózó zsinórokon száradó tiszta ruhákat.

A koncepció nemcsak az otthoni és a fővárosban felvett jelenetek különböző – realistább-dokumentaristább és elemeltebb stílusú – felvételeivel alkot egy „mágikusan realista” keretet, de Kardos villanásnyi képi megoldásokat mutat a furcsán fenyegető, ismeretlen atmoszféra megteremtésére. Ilyen, amikor a budapesti építkezés biztonsági őrének lövöldözős videojátéka célkeresztjét és a térfigyelő kamera által lekövetett sétáló kisfiú alakját egymás mellé helyezi, vagy a kisfiút a meghatározhatatlan irányból érkező focilabda célpontjaként mutatja egy szürke betonfal előtt, amikor budapesti fiúkkal áll le játszani. Ugyanilyen "figyelmes" a fényképezés, ha egy hatalmas szalmabálát, egy zöldellő kukoricást, esetleg poros fővárosi építkezést mutat meg – pár perc road-movie és főváros-vidék kontrasztfestés is belefér a műbe.



Az egész filmben egyetlen direkt utalás történik a főhős roma származására és az abból adódó negatív diszkriminációra, közvetlen előítéletekre; Groó szociális érzékenységét azonban nemcsak a témaválasztás, és annak nem kijátszása mutatja. A rendezőnő fő tehetsége reálisan analitikus, okos látásmódjában rejlik, amelynek köszönhetően akár egy arc, egy beállítás (Lali barátjának háza, a mozgólépcső), egy jelenet (irodalomóra, a Vespa-vállalkozónak hektikus irodai "cső/d/eljárása", az állatkereskedés, az utcai lomtalanítás, a rendőrjelenet) képes megmutatni emberi kapcsolatokat, szociális biográfiákat és ezekből a
mozaikokból az országot magát, miközben egy-két figura, mint a más-már túl tipikus kalauznő vagy rendőrpáros kivételével még a nagyon nehezen visszaadható, élőbeszéd-párbeszédek szintjén is elkerüli a hiteltelenné válás csapdáját. Az elhagyott, szétvert benzinkúton garázdálkodó skinheadektől kezdve az iskolában bazdmegelő tanáron át a színes, napsütötte határig, ahol virágoznak a napraforgók és a meleg tóba lehet ugrálni a fahídróll - itthon-otthon vagyunk, és szurkolunk a kisfiúnak, hogy apukát, menedéket, álmokat találjon, amire minden gyerek vágyik.

A messze repülés és zene szabadságát képviselő roma üvegbűvész-zenész, akinek Balogh Rudolf szintén nagyon természetes alakításának is köszönhetően a rövid, meseszerű barátság, az apa és az identitás megtalálása egy rövid időre megvalósul, szép kitérő a Tündérkertbe. Olyan, amilyet a film elején és végén idézett Petőfi leír: tele zenével és boldogsággal.

Vespa 81’

R: Groó Diana
Í: Groó Diana, Szabó Iván

FSz: Tóth Sándor, Nyakó Juli, Balogh Rudolf, Puporka János, Szabó Simon

O: Kardos Sándor
Z: Kardos Dániel,
     Balogh Rudolf



A Vespa egy
road movie, amelyben Lali négynapos kalandját meséli el a film, ami azzal kezdődik, hogy a srác nyer egy Vespa robogót, és elindul Budapestre, hogy elhozza a nyereményét. Utazásának igazi célja azonban nem is a robogó megszerzése, hanem az, hogy megtalálja az édesapját. A fővárosba érve megismerkedik egy utcazenésszel, és kettejük kapcsolata kerül a film középpontjába.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Film Premier Cigányság Filmszemle 2010

Ajánlott bejegyzések:

  • Meditatív utazás – A PÁN – A belső sziget igazi filmművészeti csemege Meditatív utazás – A PÁN – A belső sziget igazi filmművészeti csemege
  • Mától két Cannes-i díjas film a mozikban Mától két Cannes-i díjas film a mozikban
  • Az év egyik legjobban várt filmje tarolt a CineFesten Az év egyik legjobban várt filmje tarolt a CineFesten
  • ONE MORE LIKE: A magyar sportdráma, ami meghódította Las Vegast is ONE MORE LIKE: A magyar sportdráma, ami meghódította Las Vegast is
  • Előzetest kapott az Árva – itt a Saul fia rendezőjének új filmje Előzetest kapott az Árva – itt a Saul fia rendezőjének új filmje

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr647869116

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard