A remekmű nem vész el - közkeletű tételt számos elpusztult festménnyel lehetne cáfolni. 32 év után megjelent Magyarország (egyesek szerint Kelet-Európa) első punk-zenekarának, a Spionsnak archív felvételeket tartalmazó lemeze.

Persze, e felvételek úgynevezett élvezeti értéke meglehetősen alacsony, a zenekar sem szánta ebben a formában kiadásra, az első nyolc, próbatermi szám inkább csak afféle vázlat, a tévesztések intim bájával, ugyanakkor mégis: a magyar popkultúra egyik kulcsfontosságú mutatványa. Az első magyar punkfelvételeket hallhatjuk, melyeket akkor is ki kéne adni, ha ennél is rosszabb hangminőségben szólaltak volna meg a számok.

A Spions szövegei a magyar poplíra csúcsteljesítményei közé tartoznak, Molnár Gergely szövegei nélkül másmilyen lett volna az URH, a Kontroll és az Európa Kiadó, ez bizonyos, az 1978-ban disszidáló, ma Kanadában élő, a magyarokkal minden kapcsolatot megszakító Molnár a honi popkultúra legtitokzatosabb alakja, afféle pop-kulturális szent, maga az ősforrás. És valóban: dalszövegei zseniálisak, a Menekülj végre a hazai popköltészet egyik kulcsszövege…
„A városból menekülj el/Lakásod aktív tűzfészek… Chuck Berry indulójára/Ütemes rock anr roll léptek/ Átkozott hadsereg ez/Istenem, micsoda ének / Fajtiszta gyűlölet a nyár/ Vége a békeévnek/ Mindenhol ellenség vár / És mindenhol gyűlölnek téged…/ Istenem, szólnak az ágyúk/ Bombázók raja húz délnek/ Istenem, úgyis beérnek / Hiába futsz hiába térsz meg…”
A Spions rövid életművéből jól kivehető a szélsőséges provokáció, a zenés akcionizmus, a végletesség és a határok pontos kitapogatása. Az Anna Frank című dal talán a legjobb példa erre.
„Egy kis erőszakos szerelem, mielőtt végleg érted jönnek…. Anna Frank szeretkezz velem, Anna Frank sikíts te állat, Anna Frank különben feladlak/ Anna Frank, a fiúk kinn várnak…. Anna Frank, te vagy a háború, Anna Frank, Te vagy az álom… "

A Spions önmagát felszámoló, eláruló, megtagadó művészeti gesztusa is annak feltárására tett kísérlet, hogy hol húzódik az önkifejezés határa. A Spions maga volt a totális meghökkentés, mégis ennek a meghökkentésnek az ereje fejezte ki leginkább a szocializmus pitiáner diktatúrájának elviselhetetlenségét, melyet leginkább a zenekar másik kulcsdala, a Nirvania örökített meg.
„Nirvania, oh Nirvania – kibaszott ország, üres mint a zsebed/ Nirvania, oh Nirvania, egy emberi arc sincs, az egész faj elveszett / Nirvania, oh Nirvania – remélem, elsőként pusztul el / Nirvania, oh Nirvania – semmi kíméletet nem érdemel…”
A lemez utolsó négy, new wave-ihletettségű, Párizsban rögzített felvételei semmivel nem rosszabbak, mint a nyolcvanas évek újhullámos kísérletei, európai színvonalú, dühös, provokatív táncdalok, melyek közül talán a Russian Way Of Life a legsikerültebb munka. Mit mondjuk még? „ Nem marad üzeneted / Megfagysz, mint a Beatles Hey Jude-ja.”
Menekülj végre
1G Records
49 perc 12 szám