Három Sas Tamás-filmet is bemutatnaik a mozik idén, elsőként ezen a héten a Szinglik éjszakáját Hámori Gabriellávala főszerepben. A vígjáték az S.O.S. szerelemmel és a 9 és 1/2 randival megkezdett vonal folytatása. Májusban jön a Szélcsend, egy balatoni vitorláson játszódó tévés csajdráma Kovács Patríciával és Kováts Adéllal, és a harmadik a Presszó 10 év, a Presszó-sorozat játékfilmes lezárása.

A Presszót még 2008-ban vettük fel, csak pénzügyi és szervezési dolgok miatt csúszott mostanra. Az készült el először, és bővült ki a Presszó-sorozattá. A Szélcsendet és a Szinglik éjszakáját csináltuk csak 2009-ben. Ezek pedig úgy jöttek össze, hogy nem a lehetetlen próbáltuk. Nem úgy álltunk neki, hogy csak akkor kezdünk forgatni, ha összejön egymilliárd forint. A Szélcsendet többek között a TV2 támogatta, mert előtte megcsináltam nekik 3-4 közönségfilmet operatőrként vagy rendezőként.
A Presszóból forgatott sorozat mennyire lett népszerű?
Ez az M1-en ment, aminek a nézettsége eleve egy korlátozott dolog, de ez a sorozat egy borzasztó igényes dolog, a kortárs irodalom javából merít, 135 kiváló színészt vonultat fel, úgyhogy komoly értékhordozó. Itt nem az a kérdés, hányan nézték meg. Ez később fontos lenyomatát fogja adni a 21. század legelejének.
Azért szereted a zárt helyeken játszódó történeteket, mert olcsóbb leforgatni?
Nem azért, hanem mert ez jelenti az intenzív filmezést. Amikor az ember intenzíven csinál valamit, akkor nem a történeti, időbeli, szerepbeli sokaság a lényeg. Minél kevesebb az eszköz, annál mélyebbre lehet hatolni. A Szélcsendben nem is a vitorlás a lényeg meg a Balaton, hanem a végtelennek tűnő tér. A Balatont azért választottuk, mert nincsen tengerünk.
Milyen volt a vitorláson filmezni?
Ez volt életem legnehezebb operatőri munkája, technikailag úgy nézett ki, hogy egy nem túl nagy vitorlással bementünk a parttól 5-800 méterre, és mellettünk egy kis motoros hajón tartózkodott a stáb. A hajón csak a hangfelvevők, én és a színészek fértek el.
Mit keresnek Kováts Adél hátán azok a furcsa vágások?
Ez a falcolás, egy öncsonkító nő valódi fotójáról vettük. Azért ilyen furcsák az ívek, mert így fér hozzá a hátához.

A pszichológiába is beástad magad a forgatáshoz?
Ha egy ember, aki huszonöt éve forgat, bele kell ássa magát a pszichológiába, az rég rossz. A Szélcsend egy egyszerű pszichologizáló történet. A forgatókönyvet a feleségem, Csikesz Judit írta, aki az összes filmem dramaturgja volt, és most megkerestem azzal, hogy ennek a zárt viágnak a történetét írja meg. Ő szállította a dialógusokat, én pedig kértem bele jeleneteket, hogy történjen is valami. Végül három év volt, mire összeállt.
A Szinglik éjszakáját mennyire érzed a magadénak?
Ezt pontosan olyan empátiával és odaadással lehet csak összerakni, mint bármi mást, de tudom, hogy ez nem szerzői film. Nem az én bajaimat próbálom felfedni benne. Ez egy nézhető zsánerfilm, amiben nem alanyi költőként veszek részt, de ugyanannyi munka van benne.
Miben más ez, mint ez előző két filmed ebben a kategóriában, az S.O.S. szerelem és a 9 és ½ randi?
A producerekkel és magammal megbeszélve arra az elhatározásra jutottunk, hogy tágítjuk a műfajt. A romantika rovására több akciót és nagyobb tempót diktáltunk.
Egert azért választottátok helyszínnek, hogy előkészítsd a terepet a 3D-s Egri csillagokhoz?
Nem, csak azt tudtuk, hogy nem Budapesten akarunk forgatni. Egy olyan várost kerestünk, ahol van pincerendszer, színház és régi belváros. Eger ráadásul mindent ingyen a rendelkezésünkre bocsátott, míg Budapesten többmilliós nagyságrend lenne a helyszínfoglalás. Egy másik fő helyszín egy szilvásváradi hotel, ami végül a film szponzora is lett.
Van egy indiai filmterved is, ez hogy áll?
Február végén utazom Indiába, ahol egy koprodukciós film letárgyalása mellett próbálok hosszabb távú kapcsolatot is kialakítani. A film pedig egy fotós életéről szól majd, aki nem Indiában találja meg önmagát, hanem kettős életet él. Az egyik a reklámszakma, a divatfotózás, a glamúr, a másik énjével pedig hajnalonként hidakat fotóz, aztán választás elé kerül. Már több indiai sztár elvállalta, hogy velünk forgat, és a négy főszerep egyikére egy nemzetközi sztárszínészt szeretnénk megszerezni. Erről még folynak a tárgyalások.