Varázscirkusszal idézi meg korábbi produkcióját a Bozsik Yvett Társulat. Délután háromkor tömve van a Fesztiválszínház csivitelő alsósokkal.
Ha egy nap két előadást kell megnéznem, elfáradok, és arra gondolok, hogy bárcsak ne kellett volna egyet se, vagy bárcsak csak egyet, a jobbat, akkor mennyivel hasznosabban, és élvezetesebben telt volna az idő… Más a helyzet akkor, ha a két előadás egy tőről fakad, ha mindkettőt ugyanaz a társulat adja elő, és ha az egyik a felnőtt közönséget, a másik pedig a gyerekeket célozza meg, miközben mindkettő ugyanazt az alapanyagot használja.
Varázsfuvola, 2006. Varázscirkusz, 2007. Milyen viszonyban állhatnak egymással ezek a művek? Vajon két, önmagában is kompakt előadásról van szó, amelynek csak a célközönsége más, vagy az egyikből jött létre a másik, egyfajta lineáris fejlődés eredményeképpen.
Itt most nem az időbeliségről beszélek, hiszen a Varázscirkusz egy évvel a Varázsfuvola után született, inkább csak a kapcsolódási pontokról, hasonlóságokról és különbségekről, hogy vajon mennyire fontos megnéznem ezt a másodikat is: hogy része, nyúlványa, vagy éppen tükörképe az előzőnek? Létezhet átjárás e között a kettő között, valamiféle ma is vibráló kapcsolat…? Vagy lehet, hogy a Varázscirkusz már nem is nekem való?
Varázsfuvola
A
Varázsfuvola története tulajdonképpen nem kifejezetten felnőtteknek szól, legalábbis nem jobban, mint bármelyik másik mese. A gyerekek értik az egyik réteget, és talán sejtenek valamit a mögöttes dolgokból is, a felnőttek pedig értik, vagy érteni vélik a mitikus sztori rejtett jelentésrétegeit. A Bozsik Yvette Társulat Varázsfuvolája viszont egy kifejezetten felnőtt Varázsfuvola, hisztérikus, a szexualitásra utaló jelek szempontjából túlreprezentált anyával, és az érzelmeit tekintve némileg pszichopatologikusan terhelt apával, nem egyértelműen szerelmes szerelmesekkel, és kiábrándult, happyend-mentes véggel, lépcsőkön való fel-le vándorlással, és a semmibe bukó monoton kétségbeeséssel.
Társulat
Kérdés, hogy egy megtalált forma, egy igaznak tekintett értelmezés után hogyan lehet visszajutni, vagy elkanyarodni egy másik értelmezés irányába? Egy kicsit mintha mindkét előadás tanítani akarná a közönségét. Az első azt mondja, hogy hiába, hogy van rossz és jó, a kalandok végén mindenki egymásra talál majd, és minden szép lesz… és nekünk hinnünk kell abban, hogy még a gonosz apa is barátságos bohócként tér vissza. A másodikból leszűrhető tanulság ezzel éppen ellentétes dolgot állít, vagyis azt hirdeti, hogy mesék nem léteznek, és hogy az ember, hívják akár Papagenonak, akár Paminának, örökös bolyongásra van ítélve, és a boldogság nem lehet több a számára, mint egy a lelke mélyén dédelgetett illúzió.
Müpa
Ha nem a csütörtöki előadásrendet követjük, hanem a régebbi produkció után nézzük meg az újabbat, a Varázscirkuszt, akkor bizonyára elszórakoztat a már ismert motívumok megidézése, felpezsdítenek a fekete-fehér kontrasztosságával szemben használt piros-zöld-sárga-kék élénk cirkuszi színek a díszletben, valamint az ezekkel operáló jelmezek. De ha nem ismerem a Bozsik-féle Varázsfuvolát, akkor is elbűvöl, és megint csak elszórakoztat a cirkuszi akrobaták, és bohócok táncosok segítségével megrajzolt világa, óriás műanyag lovaikkal, (a másik előadásban is szerepet kapó) porondjával, művirágokat ajándékozó bohócával, és hintán leereszkedő légtornászaival.
A Papagenát alakító Góbi Rita illanó tünemény, álruhás tündér csupán a „komoly” változatban, hogy aztán a
Varázscirkusz bájos szerelmesében valóban kibontakoztathassa tánctehetségét és színészi képességeit, gyermekien kedves arcjátéka, a stilizált táncmozdulatokkal létrehozott légtornászás-illúzió, és a virtuóz mozgás révén. Az egyensúlyvesztés bizonytalanságát spiccének tetején mímelő táncos nagyon is biztos tánctudását bizonyítja így lelkes kis közönségének.
Varázscirkusz
Ennek az előadásnak az igazi főszereplője végül a Papageno-Papagena páros lesz, az ő duettjükkel zárul a „műsor”. De a bohóctréfában, kedvességben egyébként sem szűkölködő előadás egy másik említést érdemlő jelenete a dramaturgiai szempontból is kiemelt jelentőséggel bíró anya-apa, avagy Éj Királynője-Sarastro párbaj is, ami egyébiránt szintén komoly humorforrásul szolgál.
A gyerekeknek biztosan más miatt vicces,- a királynő ugyanis a hangja kieresztésével győzi le az ellenfelét (itt ő a jó, a szerető anya, övé a győzelem)- mint „nekünk felnőtteknek”, akik számára az Éj Királynője áriája talán az operatörténet legszebb és legnépszerűbb áriái közé tartozik.
Varázscirkusz
2010. február 11. csütörtök 15:00 - 16:00
A BOZSIK YVETTE TÁRSULAT előadása
A Nemzeti Táncszínház és a Bozsik Yvette Társulat közös produkciója.
Koreográfus: Bozsik Yvette
Varázsfuvola
2010. február. 11. 19:00-21:30
A BOZSIK YVETTE TÁRSULAT előadása
A Bozsik Yvette Társulat és a Nemzeti Táncszínház közös előadása
Rendező-koreográfus: Bozsik Yvette
Újravágva előadások ismét a Trafóban
március 18-án 19.00 órakor és 19-én 20.00 órakor.
A Társulat következő bemutatója a Péter és a farkas
áprilisban a Nemzeti Táncszínházban