Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Madártávlat és békaperspektíva

Madártávlat és békaperspektíva

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2010. 02. 28.
A nyár ritmusai a BJC-ben
2025-07-02 08:17:33

A Budapest Jazz Club nyáron is gondoskodik arról, hogy a jazzrajongók ne maradjanak élmények nélkül.

Családi titkok, közéleti drámák – A Pulszky-levelezés feltárja a múltat
2025-07-01 11:56:45

A Pulszky család 1867 és 1911 között íródott 331 levele nem csupán személyes vallomásokat és meghitt

Macifröccs-himnusz született: BÖBE és NEON LEON közös dala hódítja meg a nyarat
2025-06-30 11:54:28

A málnás fröccs frissítő élményét idézi meg a „Buborékok” című dal, amely az Artisjus Songbook Camp

A Nagyvárosi bujdosó emléke – 71 éve született Kissferi
2025-06-29 16:21:51

Kiss Ferenc zeneszerzőként, énekmondóként és népzenegyűjtőként egész életében a hagyományt szolgálta

további bejegyzések a szerzőtől »

Varázscirkusszal idézi meg korábbi produkcióját a Bozsik Yvett Társulat. Délután háromkor tömve van a Fesztiválszínház csivitelő alsósokkal.
Ha egy nap két előadást kell megnéznem, elfáradok, és arra gondolok, hogy bárcsak ne kellett volna egyet se, vagy bárcsak csak egyet, a jobbat, akkor mennyivel hasznosabban, és élvezetesebben telt volna az idő… Más a helyzet akkor, ha a két előadás egy tőről fakad, ha mindkettőt ugyanaz a társulat adja elő, és ha az egyik a felnőtt közönséget, a másik pedig a gyerekeket célozza meg, miközben mindkettő ugyanazt az alapanyagot használja.

Varázsfuvola, 2006. Varázscirkusz, 2007. Milyen viszonyban állhatnak egymással ezek a művek? Vajon két, önmagában is kompakt előadásról van szó, amelynek csak a célközönsége más, vagy az egyikből jött létre a másik, egyfajta lineáris fejlődés eredményeképpen.

Itt most nem az időbeliségről beszélek, hiszen a Varázscirkusz egy évvel a Varázsfuvola után született, inkább csak a kapcsolódási pontokról, hasonlóságokról és különbségekről, hogy vajon mennyire fontos megnéznem ezt a másodikat is: hogy része, nyúlványa, vagy éppen tükörképe az előzőnek? Létezhet átjárás e között a kettő között, valamiféle ma is vibráló kapcsolat…? Vagy lehet, hogy a Varázscirkusz már nem is nekem való?

Varázsfuvola
A Varázsfuvola története tulajdonképpen nem kifejezetten felnőtteknek szól, legalábbis nem jobban, mint bármelyik másik mese. A gyerekek értik az egyik réteget, és talán sejtenek valamit a mögöttes dolgokból is, a felnőttek pedig értik, vagy érteni vélik a mitikus sztori rejtett jelentésrétegeit. A Bozsik Yvette Társulat Varázsfuvolája viszont egy kifejezetten felnőtt Varázsfuvola, hisztérikus, a szexualitásra utaló jelek szempontjából túlreprezentált anyával, és az érzelmeit tekintve némileg pszichopatologikusan terhelt apával, nem egyértelműen szerelmes szerelmesekkel, és kiábrándult, happyend-mentes véggel, lépcsőkön való fel-le vándorlással, és a semmibe bukó monoton kétségbeeséssel.

Társulat
Kérdés, hogy egy megtalált forma, egy igaznak tekintett értelmezés után hogyan lehet visszajutni, vagy elkanyarodni egy másik értelmezés irányába? Egy kicsit mintha mindkét előadás tanítani akarná a közönségét. Az első azt mondja, hogy hiába, hogy van rossz és jó, a kalandok végén mindenki egymásra talál majd, és minden szép lesz… és nekünk hinnünk kell abban, hogy még a gonosz apa is barátságos bohócként tér vissza. A másodikból leszűrhető tanulság ezzel éppen ellentétes dolgot állít, vagyis azt hirdeti, hogy mesék nem léteznek, és hogy az ember, hívják akár Papagenonak, akár Paminának, örökös bolyongásra van ítélve, és a boldogság nem lehet több a számára, mint egy a lelke mélyén dédelgetett illúzió.

Müpa
Ha nem a csütörtöki előadásrendet követjük, hanem a régebbi produkció után nézzük meg az újabbat, a Varázscirkuszt, akkor bizonyára elszórakoztat a már ismert motívumok megidézése, felpezsdítenek a fekete-fehér kontrasztosságával szemben használt piros-zöld-sárga-kék élénk cirkuszi színek a díszletben, valamint az ezekkel operáló jelmezek. De ha nem ismerem a Bozsik-féle Varázsfuvolát, akkor is elbűvöl, és megint csak elszórakoztat a cirkuszi akrobaták, és bohócok táncosok segítségével megrajzolt világa, óriás műanyag lovaikkal, (a másik előadásban is szerepet kapó) porondjával, művirágokat ajándékozó bohócával, és hintán leereszkedő légtornászaival.

A Papagenát alakító Góbi Rita illanó tünemény, álruhás tündér csupán a „komoly” változatban, hogy aztán a Varázscirkusz bájos szerelmesében valóban kibontakoztathassa tánctehetségét és színészi képességeit, gyermekien kedves arcjátéka, a stilizált táncmozdulatokkal létrehozott légtornászás-illúzió, és a virtuóz mozgás révén. Az egyensúlyvesztés bizonytalanságát spiccének tetején mímelő táncos nagyon is biztos tánctudását bizonyítja így lelkes kis közönségének.

Varázscirkusz
Ennek az előadásnak az igazi főszereplője végül a Papageno-Papagena páros lesz, az ő duettjükkel zárul a „műsor”. De a bohóctréfában, kedvességben egyébként sem szűkölködő előadás egy másik említést érdemlő jelenete a dramaturgiai szempontból is kiemelt jelentőséggel bíró anya-apa, avagy Éj Királynője-Sarastro párbaj is, ami egyébiránt szintén komoly humorforrásul szolgál.

A gyerekeknek biztosan más miatt vicces,- a királynő ugyanis a hangja kieresztésével győzi le az ellenfelét (itt ő a jó, a szerető anya, övé a győzelem)- mint „nekünk felnőtteknek”, akik számára az Éj Királynője áriája talán az operatörténet legszebb és legnépszerűbb áriái közé tartozik.


Varázscirkusz


2010. február 11. csütörtök 15:00 - 16:00
A BOZSIK YVETTE TÁRSULAT előadása
A Nemzeti Táncszínház és a Bozsik Yvette Társulat közös produkciója.

Koreográfus: Bozsik Yvette 


Varázsfuvola


2010. február. 11. 19:00-21:30
A BOZSIK YVETTE TÁRSULAT előadása
A Bozsik Yvette Társulat és a Nemzeti Táncszínház közös előadása

Rendező-koreográfus: Bozsik Yvette





Újravágva
előadások ismét a Trafóban

március 18-án 19.00 órakor és 19-én 20.00 órakor.

A Társulat következő bemutatója a Péter és a farkas
áprilisban a Nemzeti Táncszínházban

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Tánc Kortárs

Ajánlott bejegyzések:

  • Kezdődik a 12. Sissi Őszi Tánchét Kezdődik a 12. Sissi Őszi Tánchét
  • Édeskeserű turné: Erdélyi körútra indul a Magyar Állami Népi Együttes Édeskeserű turné: Erdélyi körútra indul a Magyar Állami Népi Együttes
  • Pünkösdi Örökség Ünnep – Élő hagyományok és közösségek a Skanzenben Pünkösdi Örökség Ünnep – Élő hagyományok és közösségek a Skanzenben
  • Kárpát-medencei népek élő hagyománya a Zeneakadémián Kárpát-medencei népek élő hagyománya a Zeneakadémián
  • Az INOTA idén nyáron ismét fesztiválként tér vissza Az INOTA idén nyáron ismét fesztiválként tér vissza

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr97870966

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard