Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Hitler és a székrekedés

Hitler és a székrekedés

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2010. 03. 01.
Teljes a B My Lake 2025 programja: 70+ DJ, divatshow és díjnyertes filmek a Velencei-tónál
2025-07-10 10:23:28

A 2025-ös B My Lake fesztivál minden eddiginél színesebb programkínálattal tér vissza július 24. és 26.

„A zene mindenkié” – Rost Andrea zenei zarándoklata
2025-07-08 12:02:05

Mi történik, amikor egy világhírű operaénekesnő a koncerttermek helyett ott énekel, ahol a zene valóban

Baby Queen - Solére himnusza az újrakezdéshez
2025-07-07 16:00:00

Solére friss szerzemény egyszerre kacér és mélyen személyes, és olyan erőt sugároz, ami a legnehezebb

Tűvel írt történetek – Elismerések a legszebb magyar hímzéseknek
2025-07-07 10:54:24

Rekordszámú alkotással zajlott le a 2025-ös Kisjankó Bori Országos Hímzőpályázat. A legszebb kézimunkák

további bejegyzések a szerzőtől »

A magyar származású George Tabori Németországban a nem hivatalos „színházkirálynak” számított; 'Mein Kampf' című darabjának hangjáték-verziójában még ő maga olvassa a szakács Lobkowitz szerepét. A farce-ból 2008-ban Urs Odenmatt filmet is forgatott, nálunk a Nemzeti Stúdiója tűzte műsorára a rendezőként idén debütált Rába Roland második munkájaként.

Egy anekdota szerint, amikor Manfred Lommer audencián járt Hitlernél, és zárkózott humoristaként egy viccet sem tudott fejből felidézni, a Führer felháborodottan csak annyit mondott, mielőtt kiküldte volna: „Egy komikus viccek nélkül: kérem, ez kész vicc!”. Az eset után Hitler ettől függetlenül homárkonzervet küldetett neki, mielőtt Lommer Stauffenberg-ügybe keveredett fia kivégzésének hírét annak véres ingével üzente volna meg az épp a berlini Scala színpadán fellépő komikusnak, akit a háború utolsó évében mégis a "gondok elűzésére" szerződtetett a náci hatalom.

Ebben a történetben talán benne van minden abszurditás és fordulatos anyagbőség, ami egy jó farce-hoz kell, és a magyar származású, (nálunk előszeretettel Tábori Gyögyként emlegetett) George Tabori 1987-ben írt darabja igen jó farce a nácizmusról, hiszen „demitizál”, kisszerűvé tesz, miközben mégis magatartástípusokat ütköztet egymással.

Kurdi Imre fordítása gördülékenyen adja vissza a szövegbe épített zsidó viccek poénjait, Sinkó László zsidója pedig laza, mindenkin felül álló iróniával csinál belőlük feledhetetlen bon-mot-kat. Sinkó bölcs, nyugodt és kételkedő Slomojának a lélek és test párbeszédekhez hasonlatos kiegészítő párja a fiatal, Bécsbe érkező Hitlert játszó Mátyássy Bence izgága, impulzív céltudatosságával. Monológjainak körmönfont, többszörösen összetett szintaxisát elhadarva Sinkó mellett olyan komplexusos, túlbuzgó és mániákus mitugrásznak tűnik, akinek még az orra alatt lévő emblematikus kefebajusz is többszöri megigazításra szorul – ez amúgy szintén az őt megszánó Slomo találmánya.

Tábori nemcsak az említett farce és a középkori példapárbeszédek hagyományaihoz, hanem az Akárki történetekhez visszanyúlva beszéli el az ember Adolf Hitler hitleri szörnyeteggé válását; darabjában a címadó Mein Kampfot is a Hitlert befogadó, nagyon művelt zsidó könyvkereskedő, Slomo Herzl kezdi el írni életéről, először 'életem', majd számos jobbnál-jobb, a nyugati gondolkodást, európai kulturális identitást számba vevő ötlet után, mint pl. 'akaratom', 'énem', stb. a sokkal nagyobb sikerrel kecsegtető 'harcom' címmel. De csak az első mondatig jut, amely egyben minden mese utolsója is, és a színpadon óriási papírborítón olvasható majd, a címhez hasonlóan gyerekes írással: "boldogan éltek, míg meg nem haltak".

A hitkérdésekben is a végletekig dialektikus Slomo az Akadémia által visszautasított, székrekedéssel küzdő, pubertásan magabizonytalan Hitlert valami megmagyarázhatatlan emberségből és gondoskodásból szárnyai alá veszi, politikai pályára készíti, még könyvének címét is ráhagyja, sőt, megmenti magától a Halál asszonytól, aki viszont végül felismeri, hogy az ifjú sokkal többet ér neki élve, mint holtan.

Rába Roland színpadán még Halál asszonyság is Seress-szerzeményt éneklő revüsztár, a klozett papírfalaira gázkamra-rózsák vannak felfestve, és a hitleri kinagyított tájkép mögül sorra kerülnek elő a piros esernyők, szalagok, míg a nagynak tetsző játéktér hátterét megannyi vízfestékkel készített krix-krax, „álmodern” mű keretezi, valamint egy „kopott” zongorista klimpírozása. A négy kórus mindent eljátszik, a tomboló halálfejes katonáktól kezdve a hitleri fantáziában apróra zsugorodó embereken át a Halál kísérőjétől halálra rémülő, majd „levesbe” kerülő házi csirkéig.


Az élet igenlése, szeretete, egy reflektált habitus „darálódik” bele az emberi létezés végességébe, és mintha Rába Roland sem csinálna mást a harsány, sziporkázó szöveggel, amolyan iskolai papírkarton-színházra lefordítva azt.

Avantgárd, avantgárd, de az intellektust valószínűleg főleg a szövegbéli lelemény fogja felpiszkálni, Tabori provokatív ötlete, amellyel megfricskázza a hitleri Sátán-ikont, a történelmet magát.

Illetve meg fog maradni bennünk a csillogó kék tréningruhában picire zsugorodni tudó, majd a világ minden természetességével mikrofont ragadó Töröcsik Mari a az igen 'coo' Halál asszonyság szerepében. Már lassuló mozdulatain átsütő „haláli” magabiztossága kapcsán a háttérben vokálozó fiatal színészek szemébe is valamiféle ’nedvesség’ költözik. Hiszen mindenkit elvisz az a bizonyos vonat, még ha ebbe még akkor sem gondolunk bele, amikor ez a kis festőforma megjelenik a színen gyerekvázlatokhoz emlékeztető tájképeivel és ambícióival.

George Tabori: Mein Kampf (Harcom)
Ford: Kurdi Imre
R: Rába Roland

SZ: Sinkó László, Makranczi Zalán, Mátyássy Bence, Mészáros Piroska, Törőcsik Mari, Földi Ádám, László Attila, Gerlits Réka, Komlósi Zsuzsa



Időpontok: Nemzeti színház,Gobbi Hilda Színpad 2010. március 1. (H), 31. (SZE) és április 7. (SZE), 17. (SZO), 19.00

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Színház Nemzeti Színház

Ajánlott bejegyzések:

  • Nagypolgári svindlik Nagypolgári svindlik
  • Színház, zene, természet: összművészeti ünnep a Dunakanyar szívében Színház, zene, természet: összművészeti ünnep a Dunakanyar szívében
  • Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája
  • Két jubileum – egy rendhagyó évad! Két jubileum – egy rendhagyó évad!
  • Szabad ég, szabad gondolat, szabad élmény – Nyári színház a Városmajorban Szabad ég, szabad gondolat, szabad élmény – Nyári színház a Városmajorban

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr797870876

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard