Húsvét farvizén evez be idén a Titanic fesztivál. Pekingi mészárlás, újra önálló helyet kapott animációs filmcsomag, Cannes-i különdíjas Perzsa macskák. Kell ennél több a boldogsághoz?
Az idei fesztivál egyik kiemelt filmje az Élet és halál városa című kínai film, amely az 1937-es nankingi mészárlás történetét dolgozza fel. A megrázó történelmi dráma több szereplő szemszögéből mutatja be a japán hadsereg tízezrek életét követelő vérengzését.
A kínai Schindler listájaként is emlegetett film különlegessége, hogy a téma korábbi kínai feldolgozásaival ellentétben a japánokat nem démoni szörnyetegekként, hanem a háború brutalitásától meggyötört hétköznapi emberekként ábrázolja. A filmet számos díjjal jutalmazták, elnyerte többek között a San Sebastian Nemzetközi Filmfesztivál fődíját is.
Az idén újra önálló szekciót alkotó animációs filmek között olyan kuriózumokat találunk, mint a svéd Metropia, egy kafkai ihletésű komputeranimált sci-fi. A nem túl távoli jövőben játszódó disztópia egy egész Európát behálózó összeesküvés történetét tárja elénk, amelyben egy rejtélyes szervezet irányítja az emberek életét és gondolatait.
A film egyedülálló hangulatának megteremtésében nagy szerep jut a szokatlan animációs stílusnak, amelyben a szinte fotórealisztikus ábrázolásmód keveredik a bizarr műviséggel. Ugyancsak disztópikus világba kalauzol bennünket a Tim Burton producersége alatt készült 9.
Ebben a poszt-apokaliptikus mesében kilenc rongybaba száll harcba az emberiséget kiirtó rémséges gépekkel a civilizáció megmentéséért. Sokkal könnyedebb hangvételű a J. R. Ackerley regényén alapuló Kutyám, Tulipán című kézzel rajzolt animáció, amely egy házsártos angol öregúr és németjuhász kutyájának barátságáról szól.
Természetesen a zenei témájú filmek sem hiányozhatnak a kínálatból. Bemutatjuk többek között a No Distance Left To Run című dokumentumfilmet, amely a Blur együttes két évtizedes történetét követi nyomon a megalakulástól a befutáson és a kifulladáson át egészen a kvartett 2009-es visszatéréséig, sok-sok koncertfelvétellel és a tagok őszinte vallomásaival.
Szerepel a programban Shane Meadows új filmje, a Le Donk & Scor-zay-zee is, amely kisköltségvetésű, alig öt nap alatt lefogatott áldokumentumfilmként, a felszabadult örömfilmezés jegyében örökíti meg egy lecsúszott rocker és egy feltörekvő rapper barátságát, az Arctic Monkeys jelképes közreműködésével.
A Titanic már megszokottan erős zenei szekciójából is kiemelkedik a 2009-es Cannes-i Fesztivál zsűrijének különdíját elnyerő Perzsa macskák című iráni film, amely fiatal teheráni zenészek történetén keresztül mutatja be, mennyire veszélyes nyugati típusú könnyűzenét játszani egy olyan országban, ahol az be van tiltva.
A főszereplő szerelmespár – az engedély nélküli koncertezésért egyszer már börtönbe került Ashkan Koshanejad és az énekléssel nőként még nagyobb kockázatot vállaló Negar Shaghaghi – a gerillafilmes módszerekkel zajló forgatás után el is menekült Iránból, ma már Londonban élnek és zenélnek. Take It Easy Hospital nevű indie-rock z enekarukkal hozzánk is ellátogatnak, hogy fellépjenek a Titanic Fesztivál hivatalos buliján, melyre április 13-án este kerül sor a Gödör klubban.