Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Ha a fuvolás egy meztelen faun

Ha a fuvolás egy meztelen faun

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2010. 03. 09.
JODOKCELLO, a svájci crossover csellista Budapesten
2025-05-09 10:47:20

Jodok Vuille - ismertebb nevén JODOKCELLO - a klasszikus crossover új szenzációja, aki most először jön

Szárnyakat adni a jövőnek
2025-05-08 18:00:00

Folyamatosan eleget téve az egyre bővülő nemzetközi érdeklődésnek is, a MÁNE a hazai közönségre

Új előadással varázsolta el a gyerekeket az Etnofon Zenei Társulás
2025-05-07 18:00:00

A MÜPA színpadán bemutatott zenés irodalmi utazás ezúttal az általános iskola alsó tagozatosainak szólt –

Két hangon
2025-05-07 09:57:00

A Várfok Project Room következő kiállításaként két generáció, két médium és két világ mégis egy, az

további bejegyzések a szerzőtől »

A The Irrepressible legalább olyan furcsa állatorvosi ló a zenében, mint a Tiger Lillies; és legalább annyira látni is kell, nemcsak hallani, mint a tavaly szintén a Trafóban koncertező brit kollégákat.

Aki tehát látta az „elnyomhatatlan” összművészeti élményre nevében is utaló tíz tagú zenekar „Light&Shadow Spectacle” címen futó fellépését – mert nem, nem együttesről, csapatról, társulatról, sztárocskákról van itt szó, hanem klasszikusan hangszerelt ensemble-ról, és képzett hangú, magas tónusokat is tisztán uraló énekesről – számon kérheti ugyan a produkción a látvány és a hangzás monotonitását, de a minőséget és az eklektikus elszántságot semmiképp.

Ezek ugyanis maradéktalanul meggyőzhették még azt is a hét év zenélés után 2010 felfedezettjének kikiáltott, a zeneboltok polcain nehezen elhelyezhető The Irrepressible szokatlanságáról, aki szerint pár, a plafonról lelógatott, olykor kialvó izzó, illetve néhány óriástükör a színpadon még nem Greenaway zsenialitása, de igazából felkavaróan eredeti fény-árny-játéknak sem elegendő.



A glam-rock, a black és gothic metal, valamint leginkább az Ollókezű Edward és a Holló-széria kösztümjeit idéző fekete „báli ruhák”, még a meztelen felsőtestű hegedűs és fuvolás „fiú-lényeken” is magasra tupírozott frizurák, az ezüstösen csillogó maszkok, a magasított nyakú, a fényt a néző szemébe tükröző gallérok mozgás nélkül is ünnepélyes keretbe foglalták az egy ablak üvege mögött, majd a színpad közepén minden mozdulatát kitartó, minden szemrebbenésének nyomatékot adó énekest. vérbeli gitáros-énekes ikon: ez a világ az övé, a zenészek furcsán hajlongó növényekként, szaggatott mozgású bábokként felé forulnak, neki hajbókolnak a koncert során.

A műszempillás McDermott finomkodó herceg, nem evilági kreatúra Alice csodaországából, hangját óvó traszvesztita, nemtelen lény egyben. Későromantikusan hasadt és szentimentálisan érzékeny zseniideálként nyilatkozik meg – ami valljuk be, manapság csak nagyon keveseknek áll jól, de neki igen, kikacsintásaival együtt; a legapróbb részletekig kitalált miliő és a kíséret pedig jó, sőt, kiváló ízlésről tanúskodik ezen a rendszeren belül.

Az ütőhangszerként főként vibratonnal helyettesítő és a bőgőt ritmushangszerként használó „bábkar” mintha fokozatosan éledezne, őserdei aljnövényzetként delirizálva törne a fény felé az énekes diktálta ritmus, a belőle áradó energia által. Olybá tűnik, a zene elixír számukra; időn kívüli pillanatok láncolata, mely folyamatos lüktetést, áradást biztosít az élet számára. Miközben arcuk egy kifejezésre koncentrálva maszkszerűnek tűnik, fellépésük pedig szögletes koreográfiájuknak köszönhetően gépiesnek hat – mint mondjuk egy mára már klasszikusnak számító The Cure videó –, mintha az általuk játszott, valóban monoton ismételt és csak intenzitásában fokozódó néhány harmónia töltené fel őket élettel dalról dalra.

Fény és árnyék, pillanat és örökkévaló, szerelem és elmúlás (mert hát a Jamie nevet többször emlegető dalszövegek sem a posztmodern cinikus lázadását képviselik) barokk zenedobozán belül, egy zenei camera obscurába kerülhettünk, ha átengedtük magunkat a letisztultan adagolt érzéki örömöknek.


Ez a világ, ezek a zenészek olyan bábok, amelyek saját bevallásuk szerint is csak a színpadon kelnek életre; ezt az éledező ösztönt közvetítik a néző felé. Nem hinném, hogy bárki is csalódottan jött volna ki a teremből, mégha elavultnak, kimódolt utánérzésnek találta is az AHA-s, Alphaville-es, Johnny Casht és David Gahant sem épp tagadó tónusokat valamint gesztusokat az előadás zenei világában, koreográfiájában.

A jó kedvvel, valódi köszönettel játszott ráadással a színpadról lelépő, magukat a Trafó kávézójában emberként is megmutató művészek azon kevés fellépők közé tartozhatnak, akiknek show-jához nagyszerűen illenek a köszönetképp bedobált fehér és piros rózsák, és akik feltehetően még örülnének is ezen teátrális, némileg elavult gesztusoknak a közönség részéről.

De ez már akkor jutott eszembe, amikor kilépve az esti sötétbe Rosie Reed hegedűs csillámló arccal még odaköszönt nekem, a távozó nézőnek: „Thank You for coming.” Majd igazított egyet szőke, magasra tupírzott haján és utánam fújt egy leheletnyi füstöt. Én pedig kénytelen voltam rádöbbenni: vele ellentétben képtelen leszek a varázslatra, és felhajtani akárcsak egyetlen szál rózsát is a budapesti éjszakában.

The Imressibles Light & Shadow Spectacle 2010. március 6., 20.00 TRAFÓ

Jamie McDERMOTT – gitár, ének; Sarah KERSHAW – zongora; Jordan HUNT – hegedű; Charlie STOCK – brácsa; Nicole ROBSON – cselló; Sophie LI – nagybőgő; Rosie REED – fuvola; Craig WHITE – oboa; Anna WESTLAKE – klarinét, szaxofon

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Színház Zene Trafó Koncertpiac

Ajánlott bejegyzések:

  • Átadták a Színikritikusok díját Átadták a Színikritikusok díját
  • Indul az Ördögkatlan Indul az Ördögkatlan
  • Idén is lesz Örkény Kert! Idén is lesz Örkény Kert!
  • Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház
  • Kárpát-medencei népek élő hagyománya a Zeneakadémián Kárpát-medencei népek élő hagyománya a Zeneakadémián

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr277871602

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard