A The Irrepressible legalább olyan furcsa állatorvosi ló a zenében, mint a Tiger Lillies; és legalább annyira látni is kell, nemcsak hallani, mint a tavaly szintén a Trafóban koncertező brit kollégákat.
Aki tehát látta az „elnyomhatatlan” összművészeti élményre nevében is utaló tíz tagú zenekar „Light&Shadow Spectacle” címen futó fellépését – mert nem, nem együttesről, csapatról, társulatról, sztárocskákról van itt szó, hanem klasszikusan hangszerelt ensemble-ról, és képzett hangú, magas tónusokat is tisztán uraló énekesről – számon kérheti ugyan a produkción a látvány és a hangzás monotonitását, de a minőséget és az eklektikus elszántságot semmiképp.Ezek ugyanis maradéktalanul meggyőzhették még azt is a hét év zenélés után 2010 felfedezettjének kikiáltott, a zeneboltok polcain nehezen elhelyezhető The Irrepressible szokatlanságáról, aki szerint pár, a plafonról lelógatott, olykor kialvó izzó, illetve néhány óriástükör a színpadon még nem Greenaway zsenialitása, de igazából felkavaróan eredeti fény-árny-játéknak sem elegendő.
A glam-rock, a black és gothic metal, valamint leginkább az Ollókezű Edward és a Holló-széria kösztümjeit idéző fekete „báli ruhák”, még a meztelen felsőtestű hegedűs és fuvolás „fiú-lényeken” is magasra tupírozott frizurák, az ezüstösen csillogó maszkok, a magasított nyakú, a fényt a néző szemébe tükröző gallérok mozgás nélkül is ünnepélyes keretbe foglalták az egy ablak üvege mögött, majd a színpad közepén minden mozdulatát kitartó, minden szemrebbenésének nyomatékot adó énekest. vérbeli gitáros-énekes ikon: ez a világ az övé, a zenészek furcsán hajlongó növényekként, szaggatott mozgású bábokként felé forulnak, neki hajbókolnak a koncert során.
Az ütőhangszerként főként vibratonnal helyettesítő és a bőgőt ritmushangszerként használó „bábkar” mintha fokozatosan éledezne, őserdei aljnövényzetként delirizálva törne a fény felé az énekes diktálta ritmus, a belőle áradó energia által. Olybá tűnik, a zene elixír számukra; időn kívüli pillanatok láncolata, mely folyamatos lüktetést, áradást biztosít az élet számára. Miközben arcuk egy kifejezésre koncentrálva maszkszerűnek tűnik, fellépésük pedig szögletes koreográfiájuknak köszönhetően gépiesnek hat – mint mondjuk egy mára már klasszikusnak számító The Cure videó –, mintha az általuk játszott, valóban monoton ismételt és csak intenzitásában fokozódó néhány harmónia töltené fel őket élettel dalról dalra.
Fény és árnyék, pillanat és örökkévaló, szerelem és elmúlás (mert hát a Jamie nevet többször emlegető dalszövegek sem a posztmodern cinikus lázadását képviselik) barokk zenedobozán belül, egy zenei camera obscurába kerülhettünk, ha átengedtük magunkat a letisztultan adagolt érzéki örömöknek.
Ez a világ, ezek a zenészek olyan bábok, amelyek saját bevallásuk szerint is csak a színpadon kelnek életre; ezt az éledező ösztönt közvetítik a néző felé. Nem hinném, hogy bárki is csalódottan jött volna ki a teremből, mégha elavultnak, kimódolt utánérzésnek találta is az AHA-s, Alphaville-es, Johnny Casht és David Gahant sem épp tagadó tónusokat valamint gesztusokat az előadás zenei világában, koreográfiájában.
A jó kedvvel, valódi köszönettel játszott ráadással a színpadról lelépő, magukat a Trafó kávézójában emberként is megmutató művészek azon kevés fellépők közé tartozhatnak, akiknek show-jához nagyszerűen illenek a köszönetképp bedobált fehér és piros rózsák, és akik feltehetően még örülnének is ezen teátrális, némileg elavult gesztusoknak a közönség részéről.
De ez már akkor jutott eszembe, amikor kilépve az esti sötétbe Rosie Reed hegedűs csillámló arccal még odaköszönt nekem, a távozó nézőnek: „Thank You for coming.” Majd igazított egyet szőke, magasra tupírzott haján és utánam fújt egy leheletnyi füstöt. Én pedig kénytelen voltam rádöbbenni: vele ellentétben képtelen leszek a varázslatra, és felhajtani akárcsak egyetlen szál rózsát is a budapesti éjszakában.
Jamie McDERMOTT – gitár, ének; Sarah KERSHAW – zongora; Jordan HUNT – hegedű; Charlie STOCK – brácsa; Nicole ROBSON – cselló; Sophie LI – nagybőgő; Rosie REED – fuvola; Craig WHITE – oboa; Anna WESTLAKE – klarinét, szaxofon