Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Szervét Tibor és a kételyekből merített energia

Szervét Tibor és a kételyekből merített energia

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2010. 03. 20.
JODOKCELLO, a svájci crossover csellista Budapesten
2025-05-09 10:47:20

Jodok Vuille - ismertebb nevén JODOKCELLO - a klasszikus crossover új szenzációja, aki most először jön

Szárnyakat adni a jövőnek
2025-05-08 18:00:00

Folyamatosan eleget téve az egyre bővülő nemzetközi érdeklődésnek is, a MÁNE a hazai közönségre

Új előadással varázsolta el a gyerekeket az Etnofon Zenei Társulás
2025-05-07 18:00:00

A MÜPA színpadán bemutatott zenés irodalmi utazás ezúttal az általános iskola alsó tagozatosainak szólt –

Két hangon
2025-05-07 09:57:00

A Várfok Project Room következő kiállításaként két generáció, két médium és két világ mégis egy, az

további bejegyzések a szerzőtől »

Szervét Tibor tavaly hosszabb időt töltött külföldön, mint azt nálunk szokás. Megkérdeztük tőle, mi mindenre elegendő az Angliában szerzett tapasztalat most, hogy újra több színpadon, többféle szerepben láthatjuk itthon.

Nemrég töltött hosszabb időt Angliában; most újra több színház különböző produkcióiban látható. Ezek szerint sikerült feltöltődni.

Nagyon jó energiák munkálkodnak bennem. Ezek persze idővel csökkennek, de többek között a külföldi útnak köszönhetően egészen sok alkalommal ’az erő velem van’, hogy a Csillagok háborúja fordulatával éljek. A három hónap nagyon sok pozitív impulzust adott. Megmutatta, hogy az nem jó, hogy sokszor úgy gondolja az ember húsz év munkaszerűen, akár kulimunka-szerűen színpadon és öltözőkben eltöltött idő után, hogy ennyi a világ: igenis van még a színházon kívül hely, ahol lehet tanulni, másokkal találkozni, élményeket befogadni. Másrészről gondosan vigyázok arra, hogy legyenek erőforrásaim itthon is. Hogy be tudjak emelni családot, barátokat, jó dolgokat, emberi történeteket, kapcsolatokat, filmet, a munkámba. Ezek mindegyike egy-egy input, beruházás, betáplálás ahhoz, hogy az ember aztán sokhelyütt ki tudja árasztani magából az energiákat.

Ebben mégis mekkora szerepe van a helyváltoztatásnak?

Nekem maga az utazás nagyon nagy dolog. Megfigyeltem, még csak egy hétre is utazom el nyaralni és más nyelven szólalok meg, mintha modulálódna a személyiségem. Engem ez annyira érdekelt, hogy ezért mentem el végül hosszabb időre. Az én angolul beszélő énem mögött kevesebb neurózis, megfelelési vágy, félelem, illetve kevesebb jövővárás van. Magában hordozza azt a többszáz éves nyugalmat, amivel az angolok kezelik az életüket, de mondhatnék kevéssé közeli példákat is. Tanulhatnék akár törökül, szanszkritül is, ugyanúgy lehullna rólam számos kényszer.

Mennyiben érzi magyar sajátosságnak az utóbbiakat?
Nem tudom magamban kettéválasztani, hogy mi a saját, mi a hozott, környezet- és kultúrafüggő anyag. Viszont úgy gondolom, sok félelmet hordozunk az itthoni nevelési módszereknek köszönhetően, amelyek lényege, hogy „ne csináld”, mert nem tudjuk, mi lesz belőle; mert nem tudjuk, ki áll fölöttünk és mit vár el. Ettől bizonytalanabb a véleményünk, kevesebb a kezdeményező készségünk, kevésbé merünk odafigyelni másokra. Pedig nem kell mindent nekünk ki- és feltalálni, helyette érdemes nyitottabban, bátrabban, befogadóbban élnünk. El lehet lesni, lopni a környezetünkből dolgokat, ahol az adott területnek hagyománya van, mindegy, hogy kukoricanemesítésről vagy színházról van szó. Mi mindent külön fel akarunk találni, ami borzasztó fölösleges erőfeszítés és -pazarlás.

Érzékel valamilyen elmozdulást a színház kultúrában elfoglalt szerepével kapcsolatban ’89 óta?

Őszintén szólva nem nagyon. Annyi biztosan állítható, hogy a 60-as 70-es években a színház platform volt a bátor emberek és gondolatok számára, de én ennek a korszaknak már nem voltam részese. A főiskola elvégzése óta nem érzékelem, hogy változott volna a színház ereje, de nehezebb elkapni, hogy mi érdekli az embereket, hiszen annyi információ van és, ugye már öt képernyő vesz körbe minket. Azt viszont nem érzem, hogy kisebb lenne a színház ereje, ha jó. Nem gondolom, hogy veszélybe került volna az ún. polgári színház helyzete.

Viszont a „hagyományos” színház megújítására történik kísérlet a nagy klasszikusokból írt Oidipusz gyermekeiben is. Milyen eszközöket emelne ki, amivel meg tudják szólítani a közönséget?

Ebben a darabban is nagyon nehéz megoldást találni a kar szerepére. Ez mindig megoldatlan, hiszen nehéz mind dramaturgiailag, mind nyelvileg, mind színpadilag kezelni. Valló Péter nagyon nagy ötlete az volt, hogy a kar egy család, akiknek az életterében lejátszódik egy történelmi kataklizma, egy hatalmi váltás, amit két halál előz meg. Az összeomlásban így folyton látjuk azokat ez embereket, akiknek az életét meghatározza az összeomlás. Ritka jó gondolat, nem véletlen, hogy Bálint András az öt legfontosabb premier közé sorolja az Oidipusz gyermekeit, és bárki látta eddig, azt mondja: „Aha, mostmár értem”. A görögök esetében ráadásul nagy nehézséget okoz a nyelvezet, hiszen még a felnőttek is nehezen boldogulnak a klasszikus sorokkal. A görögökre jellemző lelki nehézkedésnek ilyen szinten nyoma sincs az előadásban, Szálinger Balázs ’frankón’ fogalmaz, tiszták a sorsok, de az egész nem veszített az erejéből. Mint Térey János Asztalizenében, ahol a hétköznapi van költői formába öntve úgy, hogy a közönség érti, de gyönyörködik is benne. Az Oidipusz előadásnak is hatalmas ilyenfajta erényei vannak.

Sokan ’kellemes’-nek minősítették az eredményt. Ön hogyan látja, hogyan hat az előadás?

Kívülről nem látok rá, de nem gondolnám, hogy ez a legjobb szó... A darab és az előadás is arról szól, ami ma van; szakad kétfelé a világ. Leminősítünk az egyik oldalon, felmagasztalunk a másikon. Aki valahová bekerült, első dolga, hogy az alatta levőt kirúgja, pedig építhetne is rá. Kreón ebben a történetben ezzel a magatartással egy olyan lavinát indít el, ami eltapossa őt. A nyugati demokráciák is számoltak fel kultúrákat, otthon is öldökölték egymást, de most innen úgy tűnik, hogy 400 év elteltével értelmesen tudnak vitatkozni, beszélgetni egymással.

Mit fogalmazna meg célként Kreón szerepében?

Azt lenne jó láttatni, hogy ez egy érvényes és értelmes második ember a mindenkori király mögött, akit a történelem magával sodor. A színdarab sűrű, több generációt felölelve azt mutatja meg, hogy Kreón egyetlen döntése következményének liánjai hogyan szorulnak a torkára. A saját fia menyasszonyát ítéli halálra, elveszti tájékozódását, belebolondul a hatalom „rohadt” természetébe, ami elkerülhetetlenül zúzza szét őt, majd (a darabon kívül) egész családját, mert nem látja be a tévedését, vagy csak későn. Ezek szánni való jelenségek, nem is tudom, hogyan lehet elkerülni a hatalom Szkülláját és Kharübdiszét. „Aki nincs velem, az ellenem” – nehéz lélektani helyzet. Ebbe a becsavarodott, görcsös, ’mindig igazam van’ -állapotig kell eljutnom a szereppel.

Jut ideje olvasásra, utazásra, töltődésre könyveken keresztül?

Olvasok Jókait, aki sokszor elvarázsol, de most olvastam újra a Beszterce ostromát, az Új földesurat, a Szent Péter esernyőjét, mert követem a fiam kötelező olvasmányait, viszont már átugrom tartalmilag, ami nem érdekel. Roppant szeretem a fizikát, így a tudományokat népszerűsítő, ismeretterjesztő könyveket, pl. Az idő rövid történetét; jól esik, ha gondolkodnom kell valamin. Olvasok még kalandregényeket, Rejtő Jenőt, aki egy üdítő nyaraláshoz hasonló. Az önéletrajzok is érdekelnek, jelenleg Gandhit forgatom, aki nagyon közel áll hozzám, mert megmutatja egy ilyen nagyszerű ember minden bizonytalanságát, tétovaságát, igazságkeresését.

Ha önéletírásba fogna, mi lenne jelenleg a legfontosabb felismerése?

A kétségeimről írnék, amelyek eleinte nagy terhet jelentettek, de az utóbbi tíz évben rájöttem, hogy valójában nagy és jó dolog küzdeni velük. Egyáltalán, minden küzdelmet, amin ezelőtt túl akartam lenni, élvezek. Élvezem, hogy benne vagyok és érzem, hogy a kételyek által újabb és újabb erőforrásokra bukkanhatok - főleg, ha végül megfejtést nyernek.


Ajánló:

Oidipusz gyermekei Radnóti Színház, 2010. április 9. (P) 19.00 utolsó előadás!
Apacsok Radnóti Színház, 2010. április 15.(CS), 16.(P) 19.00
Spamalot Madách Színház, 2010. március 15., (H) 16. (K), 17. (SZE), 19. (P), 20. (SZO), 22. (H), 15.00 és vagy 19.00
Beszélő fejek Thália Színház március 31. (SZE) 19.30, április 12. (H), 19.30, 18. (V) 15.30 (SZE)

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Színház Interjú Radnóti Színház Színészek

Ajánlott bejegyzések:

  • Visszatért a BETEKINTŐ a Thália Színházba Visszatért a BETEKINTŐ a Thália Színházba
  • Átadták a Színikritikusok díját Átadták a Színikritikusok díját
  • Idén is lesz Örkény Kert! Idén is lesz Örkény Kert!
  • Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház
  • Ideje van a fénynek – A Baltazár Színház és az Artus Stúdió közös előadása Ideje van a fénynek – A Baltazár Színház és az Artus Stúdió közös előadása

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr157872598

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard