Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Sivatagi show Szikora Robival

Sivatagi show Szikora Robival

pzl a szerző friss bejegyzései 2010. 03. 21.
Más hangok, más szobák
2021-06-11 09:19:19

Minda Endre és Pogár László zenekarának slágerérzékenysége finoman szólva is kivételes.  A pop

Őrizzük a lángot
2020-11-30 21:38:34

Mivel a Mastodon a kortárs metál egyik legkreatívabb, legizgalmasabb formációja, a Medium Rarities című

Olvadozó balladák
2020-11-06 13:20:58

Hogy lehet ennyi üresjárat 2020-ban egy sorlemezen? A Pearl Jam új albuma, a Gigaton egy 2020-ban készült

Tégy egy sétát New Yorkban!
2020-09-27 15:38:27

Harminc éve jelent meg Lou Reed New York című albuma, ami egy afféle tematikus séta, a város underground

további bejegyzések a szerzőtől »

Megjelent az R-Go első két lemeze az Alexandra Records kiadásában, ami örvendetes tény, és annak ellenére mondjuk ezt, hogy a suliban, 1985-ben az összes R-Go-feliratot átírtuk RÁGo-ra.

Nem jártunk messze a valóságtól, az R-Go rágógumi popot játszott, csak éppen nem mentolos volt az íze, hiszen pont a mentolból lett elege Robinak, a Hungária Hotel Mentoljából. Az R-Go tropical ízesítésű rágót dobott a tinédzserek közé, és mivel abban az időben ezt az ízt itthon nem ismerték, Robi az újdonság varázsát hozta el. 

Nem a Délkertől importálta, ahogy abban az időben a narancsot és a grapefruitot az elvtársak, hanem egyszerűen lenyúlta a Pulzus című műsorban látott Kid Creole And The Coconuts hangképét. Aztán pár hónap múlva épp a Pulzusban magyarázta el Módos Péternek és Vágó Istvánnak: a „csiki-dam” saját fejlesztés. 

Nem vethetjük ezt a Robi szemére, a magyar pop 50 éves története folyamatos másodközlés, kicsi, savanyú, de a miénk. Az R-Go, ahogy a Hungária is egy sosemvolt idillt varázsolt a panelházak közé ékelt szürke művházakba, filodendronok helyettesítették a pálmafákat, az első generációs, még barna színű úttörő ingek a szafaris szerelést, és máris egy Rejtő Jenő-féle légiós történetben találhattuk magunkat. 

Fenyő Miki pálmafás Angyalföldje mellé felépült egy másik díszletváros, Szikora Robi pálmafás oázisa, háremnőkkel, szerájokkal, a csikidám ritmusát doboló tevékkel. Az R-Go alapvetően Szikora személyiségére épült, aki érzelgősben majdnem hozta a Söth Sándor által pazarul megformált Pierre alakját a Megáll az időből, de míg Pierre kiugrott a csukott emeleti ablakon, Szikora csak annyit tudott mondani, hogy aranyosak a gidácskák, és minden mondatot így fejezett be: tudod?! 

Sokan tudták. Mármint hogy mi az az R-Go-érzés, mely a nyolcvanas évek közepén az Első Emelet legfőbb konkurense volt. Míg az Emelet egy afféle tinédzser csapat volt, addig a pályáját már a hetvenes évek közepén elindító Szikorának nemcsak az egzotikus, sivatagi kaland illúzióját kellett fenntartania, hanem azt is, hogy ő valójában egy későn érő, harmincas tini. 

Az 1983 elején megjelent első R-Go lemez azonnal betöltötte a rock and rollos Hungária megszűnése utáni űrt, Szikora egy minden szempontból kész produkcióval rukkolt elő, mellyel meghökkentette a szakmát, Fenyőt, a lassan formálódó Dolly Rollt, és persze a tiniket is, akik még nem voltak fogadókészek az 1983-ban még csak formálódó Első Emeletre. 

Nem kell szeretni a zenekar első lemezét ahhoz, hogy elismerjük a produkció kvalitásait. Egyfelől a zenés kozmosza teljességgel újszerű volt a magyar popban, másfelől hibátlanul hozta a tropical érzést. Igaz, nem volt olyan kiforrott, mint az 1984-es Amulett album, viszont sokkal több slágert sikerült rögzíteniük, mint a szintén űbersikeres kettes albumra. Az Ergo: létezem, az Eszkimó, szambázz!, a Kriszti, a Bombázó, a Szeráj, Mert ő…, Egy alacsony férfi dilemmái a szerelem körül… Csupa-csupa sláger, nem volt mese, nem lehetett elmenni a lemez mellett… 

Az apák így reagáltak rá: ugyan fiam, az Ergo egy tetűírtó szer…, és: szemtanúja voltam annak, hogy az 1984-es Szegedi Ifjúsági Napokon egy nőt egy csöves fiatalember csak azért akart megverni, mert egy nagyméretű R-Go Turné feliratú pólót viselt…. Hogy mi volt az R-Go titka? Többek között kisfiúsan vagány Szikora, a jó felépített pálmafás ellenvilág, a szexi gidák, a csajozós vaker, és nem utolsó sorban a professzionálisan hangszerelt dalok. 

Olyan muzsikusok hozták össze a repertoárt, mint a Chick Coreát populárisan felülfogalmazó Holló József billentyűs, a kiváló basszusgitáros Környei Attila, vagy éppen Barille Pascuale, aki mindent nem tud lekísérni (lásd: a Beatrice első lemezét) , de a „csiki-damhoz” ösztönös érzéke volt. A lemez kétharmada pazar slágergyűjtemény, törvényszerű volt, hogy az R-Go és Szikora Robi, az „apagyilkos” megszerzi Fenyő Miklóstól a magyar popkirály címet.

Viszont kissé korán jött a kettes, Amulett című lemez, melynek hangszerelési mutatói már sokkal izgalmasabbak az első lemeznél, összefogottabb mutatvány az album, ugyanakkor nem soroltak fel annyi slágert, mint a bemutatkozó lemezen. A mindent vivő dal a Szerelmes vagyok, mint egy nagyágyú megmentette az Amulettet, sikeres volt a Szikorának nagyon is jól álló affektáló évődés, a Látod így sikerült is. 

A lemez legizgalmasabb dala azonban A kígyóbűvölő nő, aki egy kobrát (!) delejez meg - nem nehéz kihallani a fellációra (magyarul: szopásra) utaló szimbolikát. Robi tudott ilyet is. A lemez legjobb száma azonban az M.M. (Memento Mori) című dal, melynek dallamvilága eltért a „csiki-damos” világtól – ha 1984-ben megjelenhetett volna angol nyelven valamelyik müncheni kiadónál talán kisebb karriert is befuthatott volna a kelet-európai videódiszkós világban. És szinte biztos, hogy Robi az India csodaszeme című dal megírása előtt Madnesst hallgatott. 

1984 az Első Emelet és a Dolly Rolli éve volt, az R-Gónak nagyon össze kellett kapnia magát, ami utoljára még sikerült is nekik az évtized közepén megjelent Szeretlek is + nem is című albummal, mellyel Robi csúcsra jutott. Aztán homokviharba került az R-Go karavánja, és azóta is bolyonganak a magyar pop valóban sivataghoz hasonlatos világában.

R-Go
R-Go
Alexandra Records / Eredeti kiadás: 1983
12 szám 40 perc

R-Go
Amulett
Alexandra Records / Eredeti kiadás: 1984 
12 szám 42 perc

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Zene Rock Pop

Ajánlott bejegyzések:

  • Januárban ismét Tribute Maraton! Januárban ismét Tribute Maraton!
  • A magyar rockzene történetét bemutató képregény jelent meg A magyar rockzene történetét bemutató képregény jelent meg
  • TÁBOR Fesztivál: az ország legnagyobb rockbulija 4 napon át TÁBOR Fesztivál: az ország legnagyobb rockbulija 4 napon át
  • Orgonák éjszakája Orgonák éjszakája
  • Kárpát-medencei népek élő hagyománya a Zeneakadémián Kárpát-medencei népek élő hagyománya a Zeneakadémián

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr227872360

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard