Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Kibeszélő show első vérig

Kibeszélő show első vérig

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2010. 04. 01.
JODOKCELLO, a svájci crossover csellista Budapesten
2025-05-09 10:47:20

Jodok Vuille - ismertebb nevén JODOKCELLO - a klasszikus crossover új szenzációja, aki most először jön

Szárnyakat adni a jövőnek
2025-05-08 18:00:00

Folyamatosan eleget téve az egyre bővülő nemzetközi érdeklődésnek is, a MÁNE a hazai közönségre

Új előadással varázsolta el a gyerekeket az Etnofon Zenei Társulás
2025-05-07 18:00:00

A MÜPA színpadán bemutatott zenés irodalmi utazás ezúttal az általános iskola alsó tagozatosainak szólt –

Két hangon
2025-05-07 09:57:00

A Várfok Project Room következő kiállításaként két generáció, két médium és két világ mégis egy, az

további bejegyzések a szerzőtől »

Még a különlegesen perverz krimijeikről hírhedt svédeket is meglepi a magyar kibeszélő-show kíméletlen embertelensége, amivel egymás titkai közt vájkálunk, kihasználva a botrány ízét. Első vérig, utolsó cseppig.

Dömötör Tamás filmje már most megosztja a közönséget. Míg az először színházi nyelvre átültetett eredeti ötlet – tudniillik hogy hogyan nézne ki Füst Milán Boldogtalanokja egy mai showban „kibeszélve” – kérdése főként az volt, hogy hogyan és milyen mértékben szimuláljon az előadás egy élő valóságshowt, ahol a színházi közönségből hivatásos animátor próbál show-beli nézőt „idomítani”, addig a film a show-műsorok hátterét helyezi mintegy színpadra, ahol a mozilátogató egy klasszikus színházi előadás hagyományos kukucska-helyzetével szembesül.

Kilesheti többek között, micsoda stresszel és felelősséggel jár az amúgy önnön szerepét alakító Árpa Attila produceri munkája, hogyan viselkedik az animátor a kulisszák előtt és mögött, hogyan viszonyul a stáb, a sminkestől kezdve az operatőrön át a biztonságiakig az „áldozatokhoz”, akik nélkül az egész show nincs meg, legyen ez az adott adás adott témájához becitált „adatközlő”, vagy az alulfizetett bértapsoló.

Ezek amúgy sejthető, mi több, köztudott dolgok a bulvár működéséről és a média bármilyen színtű szereplőinek maximális kihasználásáról; a vita épp azon folyik, hogy akkor kit is képes megszólítani a Czukor-show filmváltozata. Hiszen aki utálja a Mónikákat és a Balázsokat, pontosabban a műfajt magát, az ezért, aki pedig kedveli, az pont ezért nem fogja üdvözölni a Dömötör által felvetett kérdéseket, hozzátéve, hogy az utóbbi tábor álláspontja sejthetően differenciálatlanabb, mint az előbbié.

Vegyük azonban figyelembe, hogy mi minden számít egy filmes munkában: a színvilág, a kontrasztok, a kameramozgás vontatottsága, az olykor „ködös” képek maguk is jelentést hordoznak. Még a valahol a külvárosi pampán felépített sivár stúdióból kilépve, akár Czukor villájáig jutva is olyan érzetünk van, mintha egy teljesen más, a valóstól szeparált világban mozognának a szereplők adáson kívül is.

Egy filmes munkában szintén nem elhanyagolható szempont színészi alakítások minősége. Igaz, ezt már a színház is bizonyította: a szereplők egytől-egyig megállják a helyüket. Érdekesen keverednek a játékstílusok; míg Vasvári Emese Nórájának leszedáltsága és Anger Zsolt (Gyula) hideg józansága tökéletes kontrasztba kerül a alakító kabaréba illő paródiájával vagy Csonka Szilvia szupernatúr beszédstílusával, illetve a Péter Kata már-már színpadiasan naivra formált figurájával, addig Dömötör ügyesen élt az amatőr és profi színészek keverésével is.



Czukor Balázs műsorvezetői karakterében többen kifogásolják, hogy nem elég karizmatikus, élő mintáihoz képest halvány, lassú, unott, enervált showman benyomását kelti. Mi van, ha szándékosan? Ha ő, mint a show kulcsfigurája Dömötör mondanivalójának egyik kulcsaként azt a tartalmat húzza alá, hogy azok, akiket anyagilag is az egész bulvárbirodalom nyerteseinek hiszünk, szintén csak a gépezet kellékei. Mondjuk ez sem újdonság, de sikerül vele további komplexitást kölcsönözni az alkotásnak, csupán néhány ecsetvonással, bevágott képpel. Az már csak plusz nyalánkság, hogy a forgatás maga is megfelelt egy valós valóságshow forgatási lefolyásának, pl. ami az elhasznált nyersanyagot, a rendelkezésre álló forgatási időt illeti.

A rendező-forgatókönyvíró azonban még egy mellékszálat, a svéd vendégproducereket beépítve nemcsak egy közhelyes globálkritikát fogalmaz meg, hanem mintha megpedzegetné a magyar és a Nyugat viszonyának kérdését is; hogy mi számít itthon profinak, mennyire törjük magunkat a helyes angol kiejtésért, és hogy ez mennyire nem sikerül - egyelőre; illetve hogy mi mindenre vagyunk képesek a nemzetközi áttörésért és az azzal járó pénzért.

A film végén szinte arra várunk, hogy Czukor a show után nemcsak hány egy nagyot a frissen ültetett családi pázsitra, de esetlegesen a családi gyep körüli munkálatokat vigyázó feleségével is tesz valamit hirtelen a pihe-puha rózsaszín otthon egy szobája jótékony félhomályában. Amivel másnap nyilván mindenhol újra a címlapokra kerülne.

Dömötör a hiteltelenségből csinált hiteles filmet: ereje épp az ebből adódó megosztottságban lesz nyomonkövethető.

 
Czukor Show - színes, magyar játékfilm (88 perc)
Rendező/forgatókönyv: Dömötör Tamás
Szereplő(k):  Czukor Balázs (Czukor Milán) Anger Zsolt (Bertalan Gyula) Árpa Attila (Árpád, televíziós menedzser) Vasvári Emese (Bay Nóra) Szabados Mihály (Imre Béla) Simicz Sándor (Alex) Csonka Szilvia (Vígh Mónika) Péter Kata (Bertalan Erzsébet)

  Már a mozikban!

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Film

Ajánlott bejegyzések:

  • Szeptemberben érkezik a mozikba a Hívatlanok – Második fejezet Szeptemberben érkezik a mozikba a Hívatlanok – Második fejezet
  • Dickens meséli el Jézus Krisztus életét egy új animációs filmben Dickens meséli el Jézus Krisztus életét egy új animációs filmben
  • Ez volt a magyar nézők 10 kedvenc filmje a télen Ez volt a magyar nézők 10 kedvenc filmje a télen
  • Hamarosan a hazai mozikban a Minden Rendben Hamarosan a hazai mozikban a Minden Rendben
  • Meditatív utazás – A PÁN – A belső sziget igazi filmművészeti csemege Meditatív utazás – A PÁN – A belső sziget igazi filmművészeti csemege

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr87873544

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard